Powerforum
http://powerforum.dk/

traktor tuning.
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=14514
Side 1 af 2

Forfatter:  MØFFE(uden login) [ 19 dec 2005, 14:12 ]
Titel:  traktor tuning.

jeg og min elev har lige haft en lille debat. jeg mener at de forskellige traktor fabrikker snart skulle få fingeren ud og bygge en seriøs motor. altså uds manifold og IC på sammen med en passende turbo. og naturligvis sammen med alle komponenter inden i motoren med samme tolerancer som feks en alm dieselmotor i en bil. problemet er så at han ikke kan forstå at hvis det var så nemt. hvorfor er det ikke blevet gjort. ???.. den dumme elev vil sq ikke høre efter og bliver sq snart sat til noget lorte arbejde..

jeg har detsværre ikke lige mulighede(økonomi) til at renovere min gamle røde david brown 990. og montere en turbo,IC og der til hørende udsmanifold.det kunne ellers være sjovt. men jeg mener jo at den nemt skulle kunne komme til at yde 100 sunde HK.(std 60) på den gamle 3L blok. bunden skulle naturligvis ballanceres og forfines. det samme med toppen. og alt det uden at det skulle kunne gå ud over brændstof økonomi eller holdbarhed. altså altsammen i teorien. ikke noget med dyssestørrelsere og alt det. og stadig med 2250omdr som max. og med max moment så tidligt som muligt.

tager jeg fejl... eller skal eleven straffes :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Forfatter:  Fabritius [ 19 dec 2005, 14:27 ]
Titel:  Re: traktor tuning.

MØFFE(uden login) skrev:
En hel masse om traktorer
tager jeg fejl... eller skal eleven straffes :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Nu ved jeg ikke så meget om traktorer, så den del kan jeg ikke svare på, men eleven skal da straffes under alle omstændigheder.

Enten skal han straffes fordi han tager fejl
Ellers skal han straffes fordi man ikke påpeger at chefen tager fejl :twisted:

Forfatter:  MØFFE(uden login) [ 19 dec 2005, 14:34 ]
Titel: 

hehe. chefen tager ALDRIG FEJL. men han kan huske forkert. haha :lol: :lol: :lol: :lol: .

men vi diskuterede mest. hvorfor de i dagens danmark/verden ikke designer en motor med de to små ting som det kræver for at hæve effekten 10-20% uden brug af mere brændstof, altså IC og uds manifold. er der nogle der har nogen erfaring. eller bare teori omkring dette. vi har feks en JD 6910 TLS. fin traktor hvsi den nu skal være mørkegrøn(religion) men i den noget nyere 6920 og 6930 som er på vej. der er det den samme motor. bare med en nyere indsprøjtnings system. det giver sikkert 10hk mere og 20nm.. (kunne jeg forestille mig) men hvorfor ikke lave det som er nemt og billigt. IC er ikke en selvfølge på mange traktore endnu. :shock: :shock:

Forfatter:  Torben Paw [ 19 dec 2005, 15:14 ]
Titel: 

JD gik jo ca 20 heste op i modelskiftet fra 00-10 serien (6800-6810 f.eks.) selvom motoren blev mindre kubik mæssig da de nye fik fuld integrerede commonrailindsprøjtningssystemer.....

mange traktorer idag har også IC de er bare ikke ret effektive når traktoren kun kører 7-8km/t mæ æ plou..... alternativet er at montere en blæser på ICèn hvilket mange traktortrækkere også har

mener da JD`s næste motorserien kun er 4,9ère mod de 6liters de kører med nu og de falder med garanti ikke i effekt ift. nu................

Forfatter:  Morten VJ [ 19 dec 2005, 15:19 ]
Titel: 

Det der taler imod en IC på en traktor, er dens manglende hastighed.
Man får simpelt hen ikke luft nok igennem køleren når man pløjer.
det kan vel afhjælpes med en større ventilatorvinge.
Men effekten vil stadig blive lille ift. hvad det vilde koste af penge.

Det er min teori.

MVH

Morten

Forfatter:  MØFFE(uden login) [ 19 dec 2005, 15:36 ]
Titel: 

nu ved jeg ikke helt om det er rigtigt.. på valtra (valmet) sidder der efterhånden std IC på deres traktore. og med god effekt. og daubjerg sælger IC kits til div traktore. og de kits giver god effekt. 10-20hk, som jo ofte svare til 1-3 modeller større traktor. og når man står på siden af en traktor bare i tomgang, ja så står man jo faktisk i en ganske strid modvind. og på vores JD mejetærsker der er 2 år gammel sidder der en IC på siden af den.. så jeg tror ikke det er pga fart vinden. min teori er mest at fabrikanterne af traktore venter med det til de mener der er behov for det. de køre jo trods alt ofte med samme motore i 10-20år. bare med små modifikationer for hver model skift. dvs 5-10hk for at kompencere for de hk der ofte går tabt nå de montere AC og nye gearkasser med mere elektronik som tager hk.

Forfatter:  Gæst [ 19 dec 2005, 15:41 ]
Titel: 

Torben Paw skrev:
JD gik jo ca 20 heste op i modelskiftet fra 00-10 serien (6800-6810 f.eks.) selvom motoren blev mindre kubik mæssig da de nye fik fuld integrerede commonrailindsprøjtningssystemer.....

mange traktorer idag har også IC de er bare ikke ret effektive når traktoren kun kører 7-8km/t mæ æ plou..... alternativet er at montere en blæser på ICèn hvilket mange traktortrækkere også har

mener da JD`s næste motorserien kun er 4,9ère mod de 6liters de kører med nu og de falder med garanti ikke i effekt ift. nu................


det er rigtigt. men en 6920 er en svag satan ved siden af en 6910. de har samme motor eftersigende. men den kan bare ikke trække det samme som sin ellers svagere bror. de gamle 00 serier havde heller ikke samme gang kultur som den nyere 10 serie. men stadig en bananmanifold til turboen som vi ved giver effekt og et godt moment, men hvorfor ikke lave det fra fabrikkens side. når de alligevel er ved at lave en støbeform til manifolden. og plads er der trods alt meget af på de forskellige traktore.

Forfatter:  uno [ 19 dec 2005, 21:19 ]
Titel: 

Ang. Din gamle db vil jeg advare mod at begynde at tune på den for hvis jeg husker ret er der kun 3hovedlejer!!!!

Lige lidt ang. mekanisk diesel!! -commonrail er en af de løsninger der virker men det er jo den gamle der er flest der kan komme til... og jeg er ingen guru i en motorstyring.
For 5-6år siden startede mig og 2 venner med at køre traktortræk og da vi monterede turboen var vi nede ved den lokale smed om smed den i bænken før vi rurte ved den og da vi havde smidt turboen på... det sjove er at der ikke var 3hk til forskel... al dieselen blev altså brugt allerede, den gav straks et ladtryk på knap 1bar men effekten kom altså først da dieselen kom.

Det der betyder noget hvis du skal lave flere hk på samme diesel mængde er hvor hurtigt det kan komme ind...altså ikke bare noget med at smide større dyser i for så vil der komme mere ind fordi trykket ikke skubber så meget retur.

Nej du skal have pumpe elementet til at levere varen på kortere tid, der er 2 mugligheder. større elementer (eller hvis det skal være rigtig gal...flere -men det er ikke bare hjemme i savsmuldet) eller den lidt mer komplekse løsning... skarpere knast i pumpen.

mange gamle traktorer har 8mm elementer i de mindre modeller men der er tit muglighed for at smide et 10mm element i et hus der er beregnet til 8. og ellers er det at finde en lastbil pumbe med 13mm.

Hvis du normalt kører med en 8mm skal dit 10 eller 13mm modificeres en del for at nøjes med std. mængde..
det kan ikke svare sig men hurtig levering vil give højere effekt.

Forfatter:  skou [ 23 dec 2005, 23:52 ]
Titel: 

hvis du skal have flere hk ud af en motor uden merforbrug vil jeg mene du skal satse på højere kompression, muligvis nogle andre motordele.... en turbo vil medføre et merforbrug men dog samtidig meget mere effekt... var der nogen som ikke vidste det ? :)

skou

Forfatter:  uno [ 25 dec 2005, 12:25 ]
Titel: 

skou skrev:
hvis du skal have flere hk ud af en motor uden merforbrug vil jeg mene du skal satse på højere kompression, muligvis nogle andre motordele.... en turbo vil medføre et merforbrug men dog samtidig meget mere effekt... var der nogen som ikke vidste det ? :)

skou


Godt at se der er nogen der har nogle ideer.
jeg troede ikke der var nogen der havde set at jeg ikke havde alt med.

Turboen giver mere effekt når der kommer mere brændstof og først der -det læser jeg det også som om du mener.

En gammel let slidt motor er der mange kræfter at hente ved at give den bedre dyser... f.eks hvis en motor fåes både med og uden turbo så skift til turbodyser hvis de gamle er ovre det...

Kompresionen på en diesel skal groft set være så høj man tør -jeg tror ikke der er meget at hente ved at hæve den på en std. i forhold til det ekstra slid.

Jeg har erfaring med en lavkomprimeret diesel... efter vi havde boret op var kompresionen blevet fejl beregnet og havnede nede omkring 13...prøv at spørge en honda mand hvad hans forhold er..

det kørte en sæson uden nogen problemer andet end at få den startet...
om vinteren blev den komprimeret op og jeg kan garantere den blev bedre til at aflevere kræfterne.

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/