Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Rullefelt vs temeperatur http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=14476 |
Side 1 af 8 |
Forfatter: | A3-Quattro [ 13 dec 2005, 21:24 ] |
Titel: | Rullefelt vs temeperatur |
Er der nogle fordele/ulemper i disse tider at få rullet ens bil, kan det svinge meget i forhold til man får den rullet i 10-15 grader end i eks. frost vejr, som der snart er her i vinter perioden? Kender nogle som fik en dårlig rulning i en meget kold aften med meget tør luft. De mente at tallene var ca. 20hk mindre ![]() |
Forfatter: | mki [ 13 dec 2005, 23:43 ] |
Titel: | |
det er jo derfor man korrigere målingerne, med lufttryk temp. og fugtighed. for netop at kunne sammenligne målingerne uanset hvilken dag man måler bilen!!!! |
Forfatter: | A3-Quattro [ 14 dec 2005, 00:43 ] |
Titel: | |
Ja, det er jeg godt klar over de gør. Men nu tænker jeg mere på selve bilen, hvordan den opføre sig mht. hk når der er koldt/frost og tørt... |
Forfatter: | lqs [ 14 dec 2005, 07:00 ] |
Titel: | |
din. norm korigere ikke for luftfugtighed. eøf. norm retter både ind efter barometerstand, temperatur og luftfugtighed. som det er lige i disse dage skal man trække 5-6% fra den reele ydelse for at korrigere ned til eøf! sikkert kun 2% ved din norm.! mange laver den fejl at måle temp. og fugtighed i værkstedet, uden at åbne porten og starte blæser. på den måde får de målt for god ydelse.... det er så også det der er mest popurlært! det er meget svært at bedømme en ændring på en bil, hvis ikke bilen er rullet på samme felt, af samme person. men kort og godt, motoren laver flere HK, ved dette vejr. MVH. søren |
Forfatter: | A3-Quattro [ 14 dec 2005, 17:33 ] |
Titel: | |
Ok...takker ![]() |
Forfatter: | lqs [ 16 dec 2005, 20:00 ] |
Titel: | |
lige læst på en australsk side om et state off art dynorum.... der stod bla. at man ikke kunne åbne døren ind til rummet under brug, pga. meget kraftig ventilation..... noget siger mig at de ikke helt har styr på barometerstanden! hvordan de regner retur kunne være rigtig sjovt at spørge dem om, tvivler nu ikke på de må have en god forklaring! læste også ovre på FAGcars fornylig, om en der mente at kunne bruge MAT i stedet for rumtemperatur/ude temperatur.... gad vide om han også mener, at det er ok at tage barometerstanden i manifolden? MVH. søren PS. på biler (tvangmadet) med elektronisk styrret ladetryk, ved hjælp af MAPsensor bør lufttrykket nok sættes til en fast værdi... 1013?? da MAP altid burde være .... |
Forfatter: | skou [ 23 dec 2005, 23:58 ] |
Titel: | |
jeg vil da mene det vil give flere hk at få rullet bilen på en kold aften.... jo koldere luften er jo mere ilt indeholder den, dermed kan den forbrænde mere brændstof.... |
Forfatter: | lqs [ 24 dec 2005, 02:16 ] |
Titel: | |
ja.... gu giver det flere hk i kulden. men luften ændrer sig ikke... den er KOLDERE=TÆTTERE=TUNGERE=MERE..... ikke mere ilt%! det er joh derfor man korigere for vejret, så man kan sammenligne div. målinger trods det aktuelle vejr....som det er nu trækker man ca. 5% fra for at måle i EØF.... højsommer (findes det i DK?) lægger man måske lige så meget til..... på den måde kan man sammenligne ændringer på bilerne, selv om det er hJUL nu! af en eller anden grund er det svært at blive enige om hvilken norm der skal bruges... kan det være fordi alle vil have de mest impornerende tal??? GLÆDELIG hJUL fra LABØLLE |
Forfatter: | 2fat2fly [ 24 dec 2005, 15:47 ] |
Titel: | Re: Rullefelt vs temeperatur |
A3-Quattro skrev: Er der nogle fordele/ulemper i disse tider at få rullet ens bil, kan det svinge meget i forhold til man får den rullet i 10-15 grader end i eks. frost vejr, som der snart er her i vinter perioden?
Kender nogle som fik en dårlig rulning i en meget kold aften med meget tør luft. De mente at tallene var ca. 20hk mindre ![]() Da vi kik kørt en turbo bil ind ved Vha trim kom snakken også ind på hvor ens målingerne var, og han fortalte at hvis vi lod bilen stå og køle ned og så startede og rullede den hurtigt ville den vise ca 20hk mere ![]() ![]() |
Forfatter: | lqs [ 24 dec 2005, 16:33 ] |
Titel: | |
det er en noget voldsom turbobil så.... og den har været kørt mange gange (for mange!) før den får lov til at køle.... det har så intet med vejret at gøre! mere manglende forståelse for hvad det vil sige at køre en turbobil.... ang. det ved NATMEKANIKEREN så må du gerne komme med eksempler. RENES starlet lå inden for ganske få (3?) hk på flere rul efter hinanden... ved knap 400hk! hvis der er fejl på bilen er det naturligvis noget andet. bla. var der den dag, en kompressorladet BMW der gled i remmen pga. kølevæske på sammne.... MVH. søren |
Side 1 af 8 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |