Powerforum
http://powerforum.dk/

Både Kompressor og turbo?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=14438
Side 1 af 2

Forfatter:  Spirillen [ 07 dec 2005, 21:13 ]
Titel:  Både Kompressor og turbo?

Hej igen

Jeg har gået med en masse hovedbrud, for at få noget bund i B23ET'eren.
Har flere gange tænkt på kompressor, men det har ikke været tilladt, FØR NU!! :lol:

Men stadig, hvis man bruger en kompressor, man kan betale sig fra, kan den ikke levere nok luft alligevel, og det med at få kompressor og turbo til at køre sammen (uden nogen vilde overgange), er jo heller ingen dans på roser.

Så kom jeg til at tænke på, hvis man nu kører begge dele parallelt, med kontraventiler indbygget i enden af IC'en(tegning findes i mit hoved, men printerdriveren er midlertidig ude af drift), uden at slå kompressoren fra, laver en stor WG, da jeg tror udstødningstrykket må blive alt for stort, med en original WG.
Som jeg ser det kunne det være en løsning, men er der nogen der har erfaring med lign. projekter, vil jeg meget gerne høre om det.

N.B. Jeg har læst om Hilmarssons Manta A ( gik endda så langt som til at købe Vmax, for at læse om det), men jeg syntes ikke der står noget rigtigt brugbart, om hvordan han præcis har gjort.(det kan jo også være, den kun har topeffekt?)

P.S. hvor meget kan en Toyota (4agze)kompressor egentlig levere luft til, uden at være i total overkill?

Mvh
Palle

Forfatter:  uno [ 07 dec 2005, 22:26 ]
Titel: 

http://www.volkswagen.de/vwcms_publish/ ... daten.html

Jeg mener der er et diagram over hvordan det er lavet som man groft set kan kopiere

Held og lykke jeg ville nok lave et tvinturbo setup med lille turbo tættest på motoren og som du selv skrev med en ordentlig wg.. kan fint presse luften gennem den lille turbo

Forfatter:  grydesvamp [ 07 dec 2005, 22:34 ]
Titel: 

uden at røbe for meget (af hensyn til senere patent :D ) ville det vel være noget med kompressor igennem turboen og så et spjæld mellem turbo og kompressor der kan slå over på et luft filter og så suge der i gennem.. ?

som så smukt ilustreret her er min ide at sætte kompressor før turbo og så trykke gennem denne.. når så turboen tager ved vil trykket falde på suge siden af turboen og (den gule) pressostat vil derefter slå kompressoren fra. når trykket på suge siden af turboen falder vil spjældet åbne (tyngdekraft ell mekanisk/elektrisk/plumatic?) og turboen har nu fri adgang til luft filteret..

Bare en ide fra en mand på vej i seng...
(nogen der vil bytte vækkeur med mig ? mit ringer 5,10! kunne godt bruge et der ringede en time ell 2 senere ?:wink:
ved ikke om denne post skal under køb og salg ? :roll: )

Vedhæftede filer:
Filkommentar: ide..
Ny Bitmap Image.GIF
Ny Bitmap Image.GIF [ 5.83 KiB | Vist 1477 gange ]

Forfatter:  lqs [ 08 dec 2005, 07:25 ]
Titel: 

ang. TOYOTA kompressorer...210hk på sc12... 240hk på sc14... det er max tal! lad vær med at gøre det svært (sværere end nødvendigt) hold dig til enten kompressor, eller turbo evt. med lattergas. en skruekompressor ville være sagen i mine øjne. eller en TOYOTA SUPRA tvinturbo motor med automatgear... elektroniken til gearkassen evt udskiftet med trykknapper på rattet til op og nedgearing...! der er mulighed for over 400hk og over 500nm... uden at løsne en skrue på motoren. 20000kr totalt med MS burde kunne gøre det, hvis du er god til at handle.... bare en ide!??? MVH. søren

Forfatter:  Spirillen [ 08 dec 2005, 09:24 ]
Titel: 

lqs skrev:
ang. TOYOTA kompressorer...210hk på sc12... 240hk på sc14... det er max tal! lad vær med at gøre det svært (sværere end nødvendigt) hold dig til enten kompressor, eller turbo evt. med lattergas. en skruekompressor ville være sagen i mine øjne. eller en TOYOTA SUPRA tvinturbo motor med automatgear... elektroniken til gearkassen evt udskiftet med trykknapper på rattet til op og nedgearing...! der er mulighed for over 400hk og over 500nm... uden at løsne en skrue på motoren. 20000kr totalt med MS burde kunne gøre det, hvis du er god til at handle.... bare en ide!??? MVH. søren


En rigtig god ide vil jeg sige, der faktisk også har været oppe at vende -inden vi lavede bilen, grunden til at vi ikke brugte den var at den er meget lang/tung, da der skal være plads til fordelergearkassen, uden den bagerste kardan bliver for kort, der er jo en meget lang fjedervandring.
Gearkassen er meget interresant, kender en der har gjort det der med knapperne(næsten som du skrev).
Den er nu godt nok meget lang i forhold til feks. volvo.
Men det sidste jeg har fundet ud i den forbindelse, er at hilux fordeleren passer (næsten) bag på suprakassen, og så er der jo også den detalje med "lock up" funktionen.
Så jo, jeg ER på udkig efter en Toyota automatkasse, bare sig frem hvis der er nogen der ligger inde med sådan en.

"Uden at løsne en skrue" er det ikke lidt for kedeligt?
Det er jo trods alt bedre at komme galt afsted, end slet ikke komme afsted. 8)

Dog vil jeg også lige tilføje, mht. den sidste bemærkning, at grunden til jeg spørger her, er jo så for ikke at komme FOR galt afsted. :wink:

Men tak for alle synspunkterne, bare fortsæt.

for en god ordens skyld, vil jeg lige skrive lidt om regler vedr. motor:

Citat:
3.1 Engine
Free of choice.
Supercharger(s), Turbocharger(s) and Nitrous Oxide are allowed.
For roots type superchargers a shield made of 1,5mm steel or 2,5mm aluminium must cover the drive belt. The shield must be securely mounted to the engine or chassis. Any fuel, nitrous or oil hoses nearby the drive belt must be enclosed in steel pipe or be of a steel reinforced type. SFI approved limiting straps must me installed in case of a supercharger blowing off the manifold. All fuel hoses must be long enough as to not break in such a case.
Harmonic balancer (if so equipped) and flexplate/flywheel must be of racing type.
Dual, correctly working return springs must be installed on the carburettor/throttle body.
3.2 Fuel system
Fuel tank must be designed for racing and securely fastened. It must not be installed in the driver compartment. There must be a wall to prevent fuel leaking into the driver compartment in case of a rollover. The fuel cap must be leak proof and a check valve must be installed in the vent hose.
All fuel lines must be one-piece and securely fastened. Any fuel lines passing through the driver compartment must pass through a steel tube of 1mm thickness with a diameter of 2 times the diameter for the fuel line.
Diesel, Bio Diesel, Gasoline and Racing gasoline is allowed.
Lead substitute and Octane booster is allowed. All other fuel additives are banned.
Water injection is allowed. Propane (LPG) injection is not allowed.
Nitrous oxide is allowed if installed according to appendix A.
Methanol fuel is not allowed.


Så der rimeligt frie rammer, mange af de andre kører V8'ere(næsten alle), men sådan en klods vejer jo 2-300kg mere end en Volvomotor.

Mvh
Palle

Forfatter:  Spirillen [ 09 dec 2005, 14:16 ]
Titel: 

Jeg har fundet en gearkasse fra en Toyota celica 3G-GTE 2,0twinturbo, med elektrisk skift. :lol:

Den burde kunne holde, den får ihvertfald chancen for at prøve på det.

Med hensyn til kompressor/turbo, så syntes jeg da godt nok, det er lidt interessant med den VW løsning.
Tænker her på Toyota kompressor, og en ??Turbo (måske holset H1c?).

Nogen der ved hvad "schubumluftventil" betyder?

Kan desværre ikke lægge Tegningen fra VW med.

- Syntes iøvrigt også, det er lidt vildt med 230nm fra 17-4500rpm, på 1,4lmotor!!

Bare kom med nogle synspunkter(også selvom det er sent Grydesvamp)
Du skulle nok have været lidt hurtigere med at patentanmelde din ide. :wink:


Mvh
Palle

Forfatter:  lqs [ 09 dec 2005, 17:20 ]
Titel: 

meget speciel motor den du skriver om.... både TOYOTAen ? og VWen.... den har forøvrigt fået rigtig dårlig kritik/anmeldelser foreløbig! mange sjove biler kører med automatgear i JAPAN. gearkassen du har fået fingre i kommer sikkert fra GADBJERG... som nu holder til i GRINDSTED! her i nordeuropa er aut. ikke efterspurgt i mange af de biler de sjove motorer er aktuelle til... derfor kan de tit købes billigt, sådan da! MVH. søren

Forfatter:  Staalanden [ 10 dec 2005, 06:33 ]
Titel: 

Prøv at snakke med Beyer fra VAE.DK. Han har en profil herinde. Han kørte med både turbo og kompressor på sin gamle Corolla. Den gik sgu ellers meget godt må man sige.

Forfatter:  Spirillen [ 10 dec 2005, 08:13 ]
Titel: 

lqs skrev:
meget speciel motor den du skriver om.... både TOYOTAen ? og VWen.... den har forøvrigt fået rigtig dårlig kritik/anmeldelser foreløbig! mange sjove biler kører med automatgear i JAPAN. gearkassen du har fået fingre i kommer sikkert fra GADBJERG... som nu holder til i GRINDSTED! her i nordeuropa er aut. ikke efterspurgt i mange af de biler de sjove motorer er aktuelle til... derfor kan de tit købes billigt, sådan da! MVH. søren

Den kommer fra AT motorland, i Tørring, og ja motoren er lidt speciel, den har jeg dog ikke fået med.(desværre)

Men jeg har hørt at gearkassen, er den samme som supra, og kan holde til en masse hk?

Hvad er der "galt" med VW'en?

Mvh
Palle

Forfatter:  lqs [ 10 dec 2005, 09:17 ]
Titel: 

nej. SUPRA er 2wd. så helt samme gearkasse er det ikke.
har stadig tilgode at se en std. firecylindret motor med 2 ladere.... mon ikke misforståelsen skyldes at 3sgte findes med twin entry turbo (delt turbinehus) eller måske at den i nogen udgaver kører med både luft og vandkølet ladeluftkøler?. MVH. søren PS. vw? fejl? den ny motor lever slet ikke op til reklamerne!

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/