Powerforum
http://powerforum.dk/

Chargecooler eller Intercooler??
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=13550
Side 1 af 3

Forfatter:  SAXOdude1101 [ 25 aug 2005, 14:10 ]
Titel:  Chargecooler eller Intercooler??

Hey, nogen der ved om det er bedst at køre med en chargecooler eller en intercooler, hvad virker bedst? Har en chargecooler på saxoen nu her, kører med 0,5 bars tryk, ville det være bedre med en intercooler?

Forfatter:  Minilars [ 25 aug 2005, 20:10 ]
Titel: 

jeg syntes chargercooleren er den bedste.. den har alle fordelene

den køler også selvom du holder stille. så du ikke starter fra lyskrydset med varm intercooler.. den er lille og kan holde til højere tryk.. + den kan sættes hvor det passer dig.. så man får så korte før som muligt.. altså så lidt turbo tøven som muligt.

de er som regl også de mest effektive med kølning

min RST har ikke en indsugnings temp over 30grader med min chargercooler

Forfatter:  grydesvamp [ 25 aug 2005, 22:50 ]
Titel: 

chargercooler = vandkøling ?

Forfatter:  Minilars [ 26 aug 2005, 10:53 ]
Titel: 

nemlig.... tænk på det som en kasse hvor luften render igennem... midt i den kasse sidder der så en alm køler hvor der render vand igennem..

så når lade luften passere denne kasse og igennem køleren med koldt vand bliver den kølet af...

https://www.burtonpower.com/prodpics/la ... cooler.jpg

Forfatter:  skassa [ 26 aug 2005, 20:51 ]
Titel: 

Hvis,man bruger bilen hårdt i lang tid er det ikke så godt,hvis du feks kører på bane,
For når først vandet er varmet op ,er det ikke til at få teperaturen ned igen


Skassa

Forfatter:  mh [ 27 aug 2005, 09:15 ]
Titel: 

det vil jeg ikke mene... nu har lars presset sin bil et PAR gange og den har aldrigt været højt nok til at han kunne se hvor varm den var.... men hvis man har problemer med at varmen kommer for højt så er det jo bare at sætte en større køler på chargercooler anlægget

Forfatter:  Minilars [ 27 aug 2005, 13:47 ]
Titel: 

nu har jeg jo ikke kørt på bane... men selv om min havde været presset godt og så stod i tomgang et stykke tid efter.. der hvor der er mest brug for kølning... havde den aldrig vist over 40 grader på mit ur i bilen.. det starter ved 40grader og nålen flyttede sig aldrig..

men min vandkøler til chargercooleren sidder allerforrest.. foran blæseren til den alm køler.. så når den kører suger den luft gennem den..

ellers kunne man jo sætte en lille blæser på for sig selv og en thermostat på fremløbet efter kølerne.. og så lade den starte ved feks 40 grader

Forfatter:  grydesvamp [ 27 aug 2005, 14:09 ]
Titel: 

sådan en vandkølet fætter der koster den ikke knapper ?

Forfatter:  wukshady [ 27 aug 2005, 14:14 ]
Titel: 

Lad mig lige høre om jeg har forstået det der chargecooler koncept rigtigt..
Er det sådan at man har en intercooler til at sidde i en kasse med vand. Vandet i den kasse cirkulerer så igennem en vandkøler der sidder eksempelvis foran den almindelige køler?

Er det rigtigt opfattet?? Hvis nej, er der så en der har pædagogisk formåen til at forklare mig det...?

Og hvad er der af eventuelle ulemper ved en chargecooler?

Spekulerer nemlig på om det var værd at overveje til min kære traktor.. :roll:

Forfatter:  mh [ 27 aug 2005, 16:24 ]
Titel: 

wukshady skrev:
Lad mig lige høre om jeg har forstået det der chargecooler koncept rigtigt..

Er det sådan at man har en intercooler til at sidde i en kasse med vand. Vandet i den kasse cirkulerer så igennem en vandkøler der sidder eksempelvis foran den almindelige køler?


Billede

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/