Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
plasering af dyser??? HVORDAN?? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=13172 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | brunochristensen [ 15 jul 2005, 21:34 ] |
Titel: | plasering af dyser??? HVORDAN?? |
hej jeg skal til at lave en indsugnings manifold til mine spjældhuse. men hvordan skal dyserne monteres? skal de monteres sådan? billede er af et indsugnings rør. dyserne er det røde. trukket lidt tilbage eller sat helt ind i røret? skal de stå i nogle bestemte grader? MVH Bruno Christensen |
Forfatter: | Morten VJ [ 16 jul 2005, 08:41 ] |
Titel: | |
Det kommer helt an på sprøjtebilledet af dine dyser. Der kan gå fra en tynd stråle til en paraply formet. Tynd så kan billed et eller 2 bruges. paraply formet så kan et ikke bruges men kun 2. Pas på med at montere dysen for langt fra røret, da luften kan bøje strålen. Vinklingen. Hvis dysen sidder tæt på topstykket, så sigt efter bagsiden af ventilen. Hvis den sidder længere væk, så lav den så lille som mulig. Igen givet af dysens sprøjtebillede, og de fysiske forhold uden for manifolden. MVH Morten |
Forfatter: | Havneren [ 16 jul 2005, 17:16 ] |
Titel: | |
I praksis kan man komme udemærket afsted med en rellativ dårlig montering. Det dur selvfølgelig ikke at de strøjter direkte ind i en væg lige 10mm fra dysens udmunding. Jeg har selv brugt din øverste version fordi der ikke var gods i røret til at jeg kunne fræse en ordentlig dyse montering. Men altså... Jeg har set hæslige ting som alligevel virkede fornuftigt efter hensigten. Tja... V/h Christian |
Forfatter: | K-FINN [ 16 jul 2005, 18:57 ] |
Titel: | |
Skal det rigtig virke,sætter du tragte på spjældhus og placere dyser lige ud for tragt og sprøjter direkte ind i tragt. MVH Finn |
Forfatter: | Morten VJ [ 16 jul 2005, 19:05 ] |
Titel: | |
Men kun ved høje omdrejninger,og bundgas. Ellers har man ikke stor nok lufthastighed. Og det er kun ca. 5 % i top effekt man ofre ved at placere dem nærmere ventilen. 2 dyser pr cylinder se det kunne være sjovere. Og det kørte de med i BTTC da bilerne havde 300 hk. MVH Morten |
Forfatter: | K-FINN [ 16 jul 2005, 19:50 ] |
Titel: | |
Det kører fint med dyser ude foran.Også ved mellemgas.Morten har du noget erfaring med det? MVH Finn |
Forfatter: | HenrikGM [ 16 jul 2005, 20:05 ] |
Titel: | |
Dyser ude foran er noget sart. Det er meget følsomt overfor dysernes spredevinkel, og en evt. backfire er ikke så godt hvis der er 4x 250mm indsugningskanal fyldt med fint forstøvet bensin i det rigtige forhold. Det kan give et seriøst "puf" i indsugningen når der er så meget volumen bensin"luft" i fri tilstand. Men, rigtigt sat op, med en korrekt konstrueret manifold og nok 2 sæt dyser så kan man nå max potentiale. Men de er dyrt at hente de sidste få % |
Forfatter: | K-FINN [ 16 jul 2005, 20:10 ] |
Titel: | |
En god bekent er lige blevet færdig med hans 4age 140hk motor. Han har portet topstykke selv og svejst trage på der går ud til spjældhuse.Der er så monteret tragte på såjældhuse hvor dyser sprøjter direkte ind i.Alt sammen har vinkel lidt skrå op for at ramme godt ind i ventiler.Der er så skrappe knaster i,og MS. Den laver 190,4 hk på rullefelt og kører fint over hele område. MVH Finn |
Forfatter: | Havnerenn [ 16 jul 2005, 22:56 ] |
Titel: | |
Monopoint indsprøjtning fungerer jo fint og virker mere eller mindre efter Finn´s version. V/h Christian |
Forfatter: | Morten VJ [ 17 jul 2005, 10:46 ] |
Titel: | |
Finn Tolstrup Pedersen skrev: Det kører fint med dyser ude foran.Også ved mellemgas.Morten har du noget erfaring med det?
MVH Finn Nej jeg har ingen praktisk erfaring. Kun det jeg har læst. En engelsk tuner lavede et forsøg på felt, med 2 dyser pr cyl. en ved ventilen, og en for enden af tragten. Han kunne variere punktet hvor på omdrejnings skalaen at de yderste dyser overtog. Han fandt at på netop denne kombination, så mistede motoren effekt hvis de yderste dyser blev slået til under 5000 omd/min. Motoren var en 250 hk Peogeot MI16. Hvor de fandt 15 hk mere i topeffekt, ifht. dyserne der oprindeligt var placeret lige efter gasspjældet. Kunden var yderst tilfreds og kunne rapportere om et væsentlig bedre bundtræk. Her er et link til en producent af spjældhuse, der også understøtter min overbevisning. http://www.jenvey.co.uk/ se under advice and FAQ. Dette og mange andre inputs+ lidt sund fornuft, gør at jeg tør skrive om emnet. Selvom jeg ikke har nogen praktisk erfaring med dyse placering. Ps. Havner man kan på ingen måde sammenligne de to systemer. Da de er 2 meget forskellige motorer, og indsugnings systemer. MVH Morten |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |