Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Turbo på BMW E28 ( 525i) http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=12572 |
Side 1 af 4 |
Forfatter: | Gæst [ 11 maj 2005, 16:52 ] |
Titel: | Turbo på BMW E28 ( 525i) |
Nogle der har nogle erfaringer med det, da jeg er ved at købe turbo til min egen, og gerne ville vide om nogle herinde fra, har nogle erfaringer. Det er btw. en M30 motor der ligger i den. Bilen har desværre kørt 269k , men har det noget at sige, hvis ladetrykket er lavt nok el. hvad skulle man ændre på motoren, hvis ladetrykket skulle være større (Forstået i den bane jeg tænker, hvis det kan lade sig gøre), selvom det ikke er min interesse lige pt. Turbo'en er en Garret M24 BCC1 samt. ret stor intercooler, hvis det skulle noget ved lavt ladetryk. |
Forfatter: | grydesvamp [ 11 maj 2005, 18:50 ] |
Titel: | |
ved ikke lige så meget om bmw men da motoren har gået en hel del kilometer er spørgsmålet om det kan laves med de gamle lejer stempler osv... |
Forfatter: | Mini [ 11 maj 2005, 18:53 ] |
Titel: | |
Kan du opsumere hvilke ting der normalt er under størst belastning af lejer osv. som man skifter når man vil videre i programmet? Mig der lavede indlæget, inden jeg blev bruger. |
Forfatter: | Morten VJ [ 11 maj 2005, 19:07 ] |
Titel: | |
Jeg ved så meget at det ikke er den ideelle motor at bygge en turbo på. For det første er den meget højtkomprimeret, og har tendens til at tændings banke, som standart. Bunden er nærmest uopslidelig, svagheden ligger i topstykket, specielt ventilstyrene. Hvis jeg skulde lave såddan et projekt så vilde jeg lave en motor der svarede til dem der lå i 745 fra midfirserne, dvs bunden af motoren. eller finde en 3,5l blok efter 89, og kopiere Anders koldstrups bi turbo- lavtryks koncept, da de trækker meget overbevisene. MVH Morten |
Forfatter: | Mini [ 11 maj 2005, 19:19 ] |
Titel: | |
Kan du forklare lidt mere mht. tingene, for ham jeg havde planer om at købe det af, hans ven kører rundt med samme kit på en 325'er, og den har gået 85k med det, uden problemer, så derfor forstår jeg det ikke rigtigt. Mener du jeg kan tage bunden fra en 745, ændre topstykke og ventiler, og så sætte det sammen, og ned i 525'eren? Jeg har andet topstykke til at ligge, som der evt. kunne laves noget ved, men havde håbet på det kunne lade sig gøre, med et mindre lade tryk, så man så efterhånden kunne finde ud af hvad man ville. Btw. ham der havde samme kit, kører med et ladetryk der siger 1,5 bar, men hvad har han mon så gjort (Hvad du tror), så det har kunnet lade sig gøre? Prøver ikke gøre mig klog på noget, prøver bare at forstå tingene ![]() |
Forfatter: | Morten VJ [ 11 maj 2005, 19:38 ] |
Titel: | |
Det er så her at modelforvirringen spiller ind. En E28 525 er født med en m 20 motor. aka den store blok. Jeg overså at du skrev M30 motor. Hvilket er den lille blok, og findes først i E 30 modellen, og har kun været monteret i E 28 som 2 liters. De samme regler mht slid gælder stadig. Men 1,5 bar i tryk kræver en kompressions sænkning uanset motormodel. MVH Morten |
Forfatter: | Mini [ 11 maj 2005, 19:41 ] |
Titel: | |
Nu er jeg slet ikke med. Har fået af vide at flere nu, at den blok jeg har i bilen, er en 150hestes 30 blok, og M20 blokken er på 171hk, og det turbokit jeg har kigget på, er til M30. Finder lige et billed af motoren, selvom du nok er sikker i din sag, hvilket jeg på en måde håber du ikke har, for så er jeg da lost. |
Forfatter: | Mini [ 11 maj 2005, 19:46 ] |
Titel: | |
http://tewak.dk/gallery/?gal=2&pic=2 Der er billedet af min motor, som blev taget inden jeg købte bilen. |
Forfatter: | Morten VJ [ 11 maj 2005, 20:20 ] |
Titel: | |
Det er stensikkert en 150 hk m 20 motor, og den har intet tilfælles med M30 motoren, udover volumen. M30 findes som 2,0-2,5- 2,7( eta motoren) l M20 2,5-2,8-3,0-3.2-3,5 l 2,7 l eta motoren findes også i e 28 modellen, men din er 100% en m 20 motor. Dem du har talt med har været meget unge, eller ikke haft meget forstand på de Ældre BMW er. MVH Morten |
Forfatter: | Mini [ 11 maj 2005, 20:32 ] |
Titel: | |
Ej hvor ærgeligt, så er det jo sådan set skrottet, det projekt ![]() Hvad kan du mere sige om motoren, og er det kun 325'erne der har M30 motor, og hvad er den store forskel egentlig på 525 og 325 samt 520 og 320. Regnede ellers med at 525 og 325 var helt ens. |
Side 1 af 4 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |