Powerforum
http://powerforum.dk/

t3 vand
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=12387
Side 1 af 1

Forfatter:  mikRST [ 25 apr 2005, 14:11 ]
Titel:  t3 vand

Hejsa.

Hvor meget har det at sige at man køre kølevandet igemmen turboen.

Forfatter:  Morten VJ [ 25 apr 2005, 14:37 ]
Titel: 

Vandkølingen af turboen blev i sin tid indført fordi folk ikke fattede at man bare ikke kunne slukke motoren lige efter to tomer ved maks belastning.
Den forhindre de fleste lejeskader på turboen ved slukning af motoren uden at have kørt tomgang et stykke tid.
Så hvis man giver den tilstækkelig nedkølings tid så er vandet ligegyldigt, det kan dog blive et problem hvis man skal nå posthuset lige inden lukketid :wink:

MVH

Morten

Forfatter:  Morten Lunde [ 25 apr 2005, 21:36 ]
Titel: 

Citat:
Så hvis man giver den tilstækkelig nedkølings tid så er vandet ligegyldigt


Hej Morten.

Jeg har en vandkølet T3 til at ligge, dog med lidt slør i, og så længe den standard "oliekølede" bare kører og får den tid den skal ha efter en "go" tur så får den lov at ligge.

Spørgsmålet er når den får noget Rebekka om det så ikke var en go ting at ha noget vand nede ved lejet til at lede varmen noget bedre væk?

Det er bare nysgerrighed ikke for at stille spørgsmål til din viden :D

Mhv Morten

Forfatter:  Morten VJ [ 26 apr 2005, 17:53 ]
Titel: 

Et vandkølet center kan jo aldrig skade. :wink:

Men jeg har læst og hørt fra flere firmaer der renovere turboer.
At 90% af de defekte turboer der bliver brugt i gade biler( vandkølede eller ej) havde leje skader grundet at olien havde brænd sig fast på aksel eller på lejer.
90% af de turboer der blev brugt til Race havde skader der skyldes overdrejning.

Så brug en kvalitets olie overhold udskiftnings intervallerne, og giv turboen til til at køle ned når den har været i brug.
Hvis man overholder disse regler så skal en olie kølet nok holde lige så længe som en olie, og vandkølet.

PS viden det er det man ikke har glemt eller set/ læst, så der kan helt sikkert skydes hul i min viden. :cry:

MVH

Morten

Forfatter:  CasperR [ 27 apr 2005, 19:49 ]
Titel: 

På en rs turbo, ikke særlig meget. Hvis du har problemer med varme kan du skifte din blæserkontakt, og din thermostat til en 82 graders. Det hjælper meget :D

Serie 1 turboen kørte uden vandkøling og det gør mange stadigvæk, da det virker fint, men pas på med at stoppe motoren hurtigt efter du har tævet den. Og husk så at skifte olie hver 10k km. 10w60 Castrol RS eller 10w50 Pro Silkolene olie kan anbefales.

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/