Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
hvor meget olietryk kører i med? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=12223 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | grydesvamp [ 07 apr 2005, 21:32 ] |
Titel: | hvor meget olietryk kører i med? |
da jeg har haft nogle problemer med min turbo (den lød ikke altid ens) har derfor monteret olietryks ur og til min skuffelse er der kun 30psi. den laver fint tryk op til 2000 omd og så stopper trykket der dvs der bliver ikke større! kan der være noget med at turboen æder olietrykket? alle evt løsninger modtages med kyshånd.! |
Forfatter: | svan [ 07 apr 2005, 22:15 ] |
Titel: | olietryk |
Hej grydesvamp! Bare lidt nysgerrig, hvad for et olietryksur er det? Jeg ved af bitter erfaring at de typiske ure af typen med en elektriske trykdåse ikke altid er helt til at regne med. svan |
Forfatter: | Carsten 205 GTI 1,9 T [ 08 apr 2005, 02:01 ] |
Titel: | |
Hmm, min 205 GTI'er, med turbo kørte 4 bar tomgang, når den var kold.. ca, 1,5 bar i tomgang, og 4 bar ved fuld skrue ved varm motor.. Ved dog ikke om man kan regne med det "on-board" instrument... |
Forfatter: | FALFA [ 08 apr 2005, 05:51 ] |
Titel: | |
Det at dit olietryk "stopper" ved x rpm viser at den interne regulator begrenser trykket og det er nu godt nok, MEN det burde nok ligge noget højre prøv med et helt anmindeligt manometer de er ofte mere precise end de der elektroniske/mekaniske dåser. selv køre jeg med 4 bar ca 60 psi men dette er også højre end std. på en 350 cui chevrolet. hvis din turbo tager trykket så vil x rpm være højre end standart, og det må du kunne se i en service bog eller sammenligne med en anden bil xrpm vil ogse være lavere med kold motor og højre med en slidt pumpe. begrænseren er en fjeder og et lille stempel eller kugle der sidder i din motor og fjederen kan skiftes til en kraftigere men dette vil kun hjælpe på trykket over x rpm , og altså ikke i tomgang, tomganas olietryk kan kun hæves ved en større pumpe eller tykkere olie. ps. jeg er ikke mekaniker og dette svar er kun baseret på erfaringer, bruges påeget ansvar.... |
Forfatter: | Transitfar [ 08 apr 2005, 06:14 ] |
Titel: | |
En oliepumpe er en såkaldt positiv-pumpe, dvs. at den leverer en bestemt MÆNGDE pr omdrejning, uanset "modstanden". Derfor sidder der (nødvendigvis) en olietrykskontrolventil, som ved et vist tryk lukker den overskydende mægde tilbage til sumpen. Lidt ligesom en wastegate på en turbo, bortset fra at udstødningen jo ikke ledes retur ![]() Min første tanke da jeg læste grydesvamp´s indlæg var da også: Træt olietrykskontrolventil? Næste tanke: Nøjagtigheden på måleinstrumentet? VH Lars |
Forfatter: | Mads B (dk) [ 08 apr 2005, 10:02 ] |
Titel: | |
Jeg køre med lige omkring 6.5bar kold og 5.5bar varm på valvoline 5-50olie....... på billig! 15-40 olie har jeg samme tryk kold, men kun 3-4bar varm. Alle tal er fra 2000omdr og op |
Forfatter: | grydesvamp [ 08 apr 2005, 10:27 ] |
Titel: | |
ja det er et billigt ur fra autogauge, men hvilke andre olietryksmålere findes der ? skifter olie i dag og ser om det har noget resultat... |
Forfatter: | Mads B (dk) [ 08 apr 2005, 11:46 ] |
Titel: | |
Min er også bare en billig fra hansen...... jeg testede dog min inden monteringen..... jeg prøve også at se hvad der skette ved at regulere på spændningen 11-15v...... og den er ret præsis mellem 12 og 14v.... ca 0.2bars forskel..... Nu skal det lige siges at det ikke var med kalibreret udstyr.... men den vare da lige så præsis på det trykluftmanometer(indenfor 0.2) som også var tilsluttet efter trykreductionen. |
Forfatter: | grydesvamp [ 08 apr 2005, 12:26 ] |
Titel: | |
okay hvordan testede du den ? jeg skifter olie her når bilen er lidt køligere og så tjekker jeg lige forbindelserne til ur'ene.. |
Forfatter: | lqs [ 08 apr 2005, 16:37 ] |
Titel: | |
hvad bruger i det høje olietryk til? MVH. søren |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |