Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
lettet svinghjul i turbo-motor?? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=11452 |
Side 1 af 4 |
Forfatter: | Dennis [ 03 feb 2005, 15:34 ] |
Titel: | lettet svinghjul i turbo-motor?? |
er det en fordel eller en ulempe at få lettet og afbalanceret svinghjulet i en turbo-motor??? |
Forfatter: | escort [ 03 feb 2005, 15:53 ] |
Titel: | |
for delen er hurtigere omdrejninger = hurtigere ladetryk. Den vil køre hurtigere ned af bakke, men langsomere op af bakke. Da den hurtigere taber omdrejninger når svinghjulet er let. |
Forfatter: | Yugo Turbo [ 03 feb 2005, 16:13 ] |
Titel: | |
øhh... hurtigere ned af bakke og langsommere op? det vil jeg her og nu påstå at du ikke har ret i. fordelen ved at lette svinghjulet er at man mindsker motorens roterende vægt, hvilket vil resultere i at motoren har lettere ved at stige i omdrejninger (den skal ikke bruge så mange kræfter på at snurre sig selv rundt) ulempen er at man ved eks bykørsel med megen brug af koblingen vil opleve at motoren har det med at gå ud grundet den manglende enerti (ved ikke om det er stavet korrekt) svinghjulet har den funktion at det skaber en ballance mellem forbrændingerne i motorens gang. motoren har på de fleste 4 cylindrede motorer 2 eksplotioner pr omdrejning og disse to ville i den forstand give et lille ryk i bilen hvis motoren ikke havde en roterende vægt til at udligne eksplotionen. gå evt op i search funktionen og søg efter emnet for det er blevet diskuteret godt igennem tidligere og der er mange gode forklaringer at finde venlig hilsen Lasse |
Forfatter: | mh [ 03 feb 2005, 19:44 ] |
Titel: | |
lasse det hedder forbrænding ikke eksplotion ![]() ![]() og så kommer alt dette også HELT an på hvor meget vægt der bliver taget af.... men ellers er det rigtigt som lasse skriver..... |
Forfatter: | Dennis [ 03 feb 2005, 19:54 ] |
Titel: | |
tinasmartin skrev: lasse det hedder forbrænding ikke eksplotion
![]() ![]() og så kommer alt dette også HELT an på hvor meget vægt der bliver taget af.... men ellers er det rigtigt som lasse skriver..... jeg havde tænkt på at få drejet omkring 1,5 til 2kg af. |
Forfatter: | mh [ 03 feb 2005, 19:57 ] |
Titel: | |
har du lavet andet ved denne motor?? for ellers ville jeg sige 1kg for at den blev lidt mere letkørende men det er min mening (hvilken motor snakkes vi om RST/unoT eller ??) |
Forfatter: | Dennis [ 03 feb 2005, 20:27 ] |
Titel: | |
tinasmartin skrev: har du lavet andet ved denne motor??
for ellers ville jeg sige 1kg for at den blev lidt mere letkørende men det er min mening (hvilken motor snakkes vi om RST/unoT eller ??) det er en civic esi vtec med eftermonteret turbo. |
Forfatter: | escort [ 03 feb 2005, 21:37 ] |
Titel: | |
Yugo Turbo skrev: øhh... hurtigere ned af bakke og langsommere op? det vil jeg her og nu påstå at du ikke har ret i. fordelen ved at lette svinghjulet er at man mindsker motorens roterende vægt, hvilket vil resultere i at motoren har lettere ved at stige i omdrejninger (den skal ikke bruge så mange kræfter på at snurre sig selv rundt) ulempen er at man ved eks bykørsel med megen brug af koblingen vil opleve at motoren har det med at gå ud grundet den manglende enerti (ved ikke om det er stavet korrekt) svinghjulet har den funktion at det skaber en ballance mellem forbrændingerne i motorens gang. motoren har på de fleste 4 cylindrede motorer 2 eksplotioner pr omdrejning og disse to ville i den forstand give et lille ryk i bilen hvis motoren ikke havde en roterende vægt til at udligne eksplotionen.
gå evt op i search funktionen og søg efter emnet for det er blevet diskuteret godt igennem tidligere og der er mange gode forklaringer at finde venlig hilsen Lasse hvis du kører ud af lige vej og du møder en bakke vil den trække bedre op fordi at når svinghjulet er tungt går der længere tid før den taber omdrejneinger. Altså den kan nemmere holde snoningerne. |
Forfatter: | bmwmanden [ 04 feb 2005, 00:04 ] |
Titel: | |
Hej Nu kan jeg ikke give dig en helt vildt avanceret forklaring med formler o.lign. men jeg kan da fortælle lidt om nogle erfaringer med netop det her. Min erfaring med at lette svinghjul på en turbobil er, at det næsten er unødvendigt. Et eksempel kan være de kære bmw'er jeg går og roder med...en motor er bygget op til turbodrift med stempler og alt det der...på rullefeltsudskriften kan man se at allerede fra 5000 omdr så falder al effekten...selvfølgelig har det også noget at gøre med valget af sin turbo...kæmpe turbo, så er det nok en god ide da den kommer hurtigere op i omdr... lille turbo, så er det nok en dårlig ide, da den nok ikke lader ret langt oppe i omdr...altså i bund og grund så syns jeg at det er unødvendigt, så hellere spare de penge(selvom det ikke er så dyrt) til et fedt insprøjtningssystem Nu når jeg er herinde, så ka jeg jo lige spørge alle de kloge hoveder med de smarte formler...vil man ikke miste Nm når man letter sit svinghjul grundet den mindre "enerti"??? |
Forfatter: | Transitfar [ 04 feb 2005, 01:02 ] |
Titel: | |
tinasmartin skrev: lasse det hedder forbrænding ikke eksplotion
![]() ![]() Tror faktisk, at Lasse´s motorer er _tæt_ på at opfylde kriterierne for "eksplosions-motor", hvor vi andre nøjes med almindelig forbrændingsmotorer... |
Side 1 af 4 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |