Powerforum
http://powerforum.dk/

fordele/ulemper ved vandindsprøjyning???
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=11099
Side 1 af 2

Forfatter:  Dennis [ 07 jan 2005, 19:43 ]
Titel:  fordele/ulemper ved vandindsprøjyning???

ja hvad er der af gode og dårlige ting ved vandindsprøjtning???

Forfatter:  Morten VJ [ 07 jan 2005, 20:25 ]
Titel: 

Af fordele kan nævnes holder indsugnings system og forbrændings kamre rene.
Og der kan køres med mere avanceret tænding, eller højere tryk på et givent oktantal.
Ulempen er at den skal holdes med vand, og vandet optager noget af volumen i forbrændings kammeret mellem 10 og 20 % af benzinmængden.
Hvilket kunne udnyttes til ekstra effekt hvis man kan finde en benzin med højere oktantal.

Meget kort forklaring.

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 07 jan 2005, 23:53 ]
Titel: 

Det gode ved vandindsprøjtning er at det kan understykke tændingsbanken.

Det dårlige ved det er at:

Det skal doseres MEGET præcist.
Vandmolekylet er i sig selv et tungt molekyle, og drive vand på væskeform til vand på dampform stjæler varme i massevis. En motor kaldes også en varmluftmaskine...hvilket imo siger en del om hvorfor vandindsprøjtning ikke er så god en ide.
Vand sløver forbrændingen.

JEg ved godt at der er mange der næsten sværger til princippet, men det kan kun være en god ide på disse betingelser:
Vandet er på _dampform_ inden forbrændingen antændes, og i meget meget moderate mængder. Damp kan ikke brænde!
Ca. samme funktion vil man få hvis man tilførte motoren nitrogen(N2).
Man fjerner altså tilgængelig ilt fra forbrændingen, sløver hele processen, og sænker temperaturen. Ja, det fjerner tændingsbanken, men der er en hel stribe alvorlige bivirkninger ved det.
Vandet skal altså styres meget meget præcist for at man får alle fordelene uden at tage en masse ulemper med i købet.

imo ikke den rigtige måde at gøre det på, men det kan være en "poor-mans-solution".

Forfatter:  Dennis [ 08 jan 2005, 09:28 ]
Titel: 

[quote="HenrikGM"]Det gode ved vandindsprøjtning er at det kan understykke tændingsbanken.

Det dårlige ved det er at:

Det skal doseres MEGET præcist.
Vandmolekylet er i sig selv et tungt molekyle, og drive vand på væskeform til vand på dampform stjæler varme i massevis. En motor kaldes også en varmluftmaskine...hvilket imo siger en del om hvorfor vandindsprøjtning ikke er så god en ide.
Vand sløver forbrændingen.

JEg ved godt at der er mange der næsten sværger til princippet, men det kan kun være en god ide på disse betingelser:
Vandet er på _dampform_ inden forbrændingen antændes, og i meget meget moderate mængder. Damp kan ikke brænde!
Ca. samme funktion vil man få hvis man tilførte motoren nitrogen(N2).
Man fjerner altså tilgængelig ilt fra forbrændingen, sløver hele processen, og sænker temperaturen. Ja, det fjerner tændingsbanken, men der er en hel stribe alvorlige bivirkninger ved det.
Vandet skal altså styres meget meget præcist for at man får alle fordelene uden at tage en masse ulemper med i købet.

hvad så hvis man laver en vand/methanol blanding?? hvordan vil det virke??

Forfatter:  Morten VJ [ 08 jan 2005, 12:05 ]
Titel: 

Da jeg kørte med det indem MS konverteringen brugte jeg en 50-50 blanding af destileret vand, og husholdnings sprit mængden af vand var 10 % af den samlede mængde dyserne kunne levere ved 80% i DC.
Jeg brugte senere sprinkler væske, af ren bekvemmelighed, og mærkede ingen forskel.
Jeg har aldrig kørt på rent vand grundet frygt for frostskader.
Resultatet af dette meget grove system var at APC stryingen regulerede op til samme tryk på 95 oktan+ vand, som den regulerede til på ren 98 oktan 8) .
At det er en poor Mans sulution det stiller jeg mig lidt tvivlende overfor.
De grimme Tyskere startede med at bruge det under 2 verdenskrig, for at hive mere effekt ud af deres flymaskine motorer.
Renualt Brugte det i deres turboladede F1 motorer.
Volvo har brugt det i 240 gruppe A bilerne.
Og Ford i deres WRC rally biler.

Ingen af de overnævnte kan vel siges at være desideret fattige :wink:

En ting er helt sikkert jeg vil prøve det igen når det bliver lidt varmere, da jeg har en mere avanceret styring end sidste gang da var det kun en simpel trykkontakt der stryrede systemet, Nu er det programmerbart :D

En overbevist bruger af vandindsprøjtning.

Morten

Forfatter:  lqs [ 08 jan 2005, 12:13 ]
Titel: 

tror faktisk ikke du har ret i alle fire eksempler! VOLVO ja.... men de andre? MVH. søren

Forfatter:  Morten VJ [ 08 jan 2005, 13:09 ]
Titel: 

Her er en artikkel der understøtter et par af mine påstande.
http://www.dave-cushman.net/misc/mannject.html.
Og en anden
http://www.axishistory.com/index.php?id=1154
en mere
http://www.aquamist.co.uk/dc/coollinks3/index/idx.html
Og ennu en
http://www.rallycars.com/Cars/Cosworth/Escort.html

Ups glemte Helt SAAB der har haf det som originalt ekstra udstyr på den gl 900 turbo uden IC
Desværre intet konkret om renualt PT.

Ikke at det er den abs sandhed, men jeg er stødt på det flere gange i min søgning på internettet.

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 08 jan 2005, 17:40 ]
Titel: 

lqs skrev:
tror faktisk ikke du har ret i alle fire eksempler! VOLVO ja.... men de andre? MVH. søren


Jeg kan bekræfte at volvo brugte det.

Tror nu det var amerikanerne der begyndte på det først i flymotorer, men brugt var det. Har en NACA report et sted om det emne.

Vidste godt det blev brugt i F1 dengang der var rigtig tuning til.

Saab har kørt med det som std udstyr i visse gamle 99ere.

Har ikke kendsakb til at det var brugt i WRC biler.


Morten; nu er jeg lidt spændt på om du vil rulle bilen både med og uden vand, begge gange optimalt justeret. Det vil jo være første gang jeg så har set reelle tal på vandets effekt.

Du kan ikke rigtigt bruge en trykangivelse til noget, da det jo ikke handler om hvem der kan lave mest tryk på turboen, men nok så meget om krumptapeffekt. Så fordi APC tillader dig at køre med mere tryk med vand end uden er imo temmeligt irrelevant, da du ikke nødvendigvist laver mere effekt med mere tryk.

Forfatter:  Morten VJ [ 08 jan 2005, 19:08 ]
Titel: 

Jeg ved godt at tryk angivelsen ikke kan bruges til noget, og jeg burde skrive at accelrationen blev mærkbart forbedret, men det har jeg ikke målinger på kun trykket.
En målimg på rullefelt ja det er planen, med risiko at jeg bliver slemt skuffet :roll:
Med og uden vand selfølgelig på 95 oktan.
Problemet er at grundet APC styringen er motoren meget påvirkelig af vejrforholdene, da jeg optimerede tændings kurven i meget fugtigt vejr ved ca 5 graders varme, og kølingen er ikke den samme i meget klart frostvejr, så jeg glæder mig ikke til sommer :cry:

Vandindsprøjtningen er helt klart noget jeg arbejder på. da jeg er blevet fassineret af konseptet. at tilsætte vand i stedet for benzin til køling glæder mine jyske aner.

Morten

Forfatter:  Dennis [ 08 jan 2005, 20:02 ]
Titel: 

skal man køre med en form for motor styring for at få vandindsprøjtning til at virke ordentligt??
jeg bruger nemlig kun et mf2 tilskudssystem på min civic-turbo.

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/