Powerforum
http://powerforum.dk/

materialevalg til manifold og turbobolte
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=11006
Side 1 af 3

Forfatter:  HenrikGM [ 02 jan 2005, 11:32 ]
Titel:  materialevalg til manifold og turbobolte

Står med et mindre problem.

En knækket bolt i topstykket, een i en turbos udstødningshus(til WG), og et generelt problem med at få OEM bolte mellem manifold/turbo til at holde tilfredsstillende.

Generelt fixes dette ved at gå fra M8 til M10 i topstykket, og fra M10 til M12 mellem turbo og topstykke.

Nu er de OEM bolte hårde "at mærke på" :wink: i forvejen, så spørgsmålet er om man kan finde en stålkvalitet bedre end disse, og det kan man sikkert.

Spørgsmålet er egentligt: hvad er den ultimativt bedste stålkvalitet til disse ret hårdt belastede boltsamlinger, der samtidigt er relativt lettilgængeligt?

JEg har spekuleret lidt på om 12.9 gevindstang kunne være et attraktivt alternativ til alm støttebolte i ukendt materiale?

Nogen med hands-on erfaring her?

Forfatter:  Gæst [ 02 jan 2005, 11:58 ]
Titel: 

Jeg lavede en toyota med pinol-skruer i 10/9 stål og i 12mm.. efter ca 3000 km. knækkede 2 af dem lige imellem møtrik og manifold..
Jeg er bange for at materialet er for hårdt og derfor ikke kan klare at blive varmet op og derefter at blive kølet ned utallige gange.
Det skal siges at de 2 der knækkede var der blevet lavet en helicoil i rustfri stål med 14mm udv. og 12 mm indv. gevind.. resten havde fået lavet rigtig helicoils.... :?:
Efter dette her skete har jeg samlet de rigtige støtter fra toyota sammen for at så finde et tidspunkt topstykket skal laves igen.. øv

Forfatter:  hYe [ 02 jan 2005, 11:59 ]
Titel: 

knækkede en bolt mellem forrør og manifold på min skoda..
Den blev erstattet med et 12.9 gevindstykke...
Det holder stadig, men den er nok ikke særligt belastet sammenlignet med din bil...

Forfatter:  HenrikGM [ 02 jan 2005, 12:22 ]
Titel: 

Alternativet er at finde støtteboltene fra et andet fabrikat, men hvilke har folk succes med?

Jeg kender ikke varmebestandigheden på 12.9, men rent styrkemæssigt er de jo feks en 8.8bolt langt langt overlegen i ethvert henseende.

Sliber jeg i de originale bolte, så er gnistfarven tæt på at være den samme som 12.9bolte, men det er jo kun en grov indikation, og ikke noget man kan regne konkret med.

Mangler bare en gevindstang i det rigtige materiale...:-(

Forfatter:  lqs [ 02 jan 2005, 14:31 ]
Titel: 

de der OEM bolte du bruger, er de nye? hold dig fra 12-9 bolte... de har en meget høj brudstyrke. men er ikke meget bedre bevendt ved varme! lidt lige som en hammer flot blondine med store patter.... hvornår kan man føre en normal samtale med sådan en? om turbo eller udsalgspriser? tvivler sgu på du finder noget der er meget bedre end standard,nye altså! MVH. søren

Forfatter:  møffe [ 02 jan 2005, 15:02 ]
Titel: 

på kvernland redskaber bruger de mange 12-12 bolte. de er fysisk umulige at knække(jeg hat spændt mange muldplader sammen med dem,med et LANGT rør på nøglen uden at nogensinde at ha knækket eller revet en bolt/gevind)

og i herning fører herningtraktor og maskinforretning kvernland... håber det hjelper

Forfatter:  HenrikGM [ 02 jan 2005, 16:04 ]
Titel: 

Selv oem nye har tendensen. Men mit problem er jo at en oem ny vil kunne kastes ned i hullet efter den gamle inden jeg får den ud. Så tilsvarende bolte et nummer større (M10) ville være godt, men det fåes ikke oem.

Jeg er ikke meget for helicoils og diverse lign. løsninger, men jeg kan da se hvor det bærer henad...:-(

Forfatter:  0-100 [ 02 jan 2005, 17:16 ]
Titel: 

HenrikGM uhedige vibrationer nedsætter holdbarheden på boltene.

Måske kan det forbedres?.

Hilsen D

Forfatter:  Morten VJ [ 02 jan 2005, 18:27 ]
Titel: 

Rover bruger 10 mm pindbolte til deres manifolder, og jeg har ikke set en knække, men derimod flere der har tendens til at skrue sig selv ud af topstykket lige bag generatoren. Et kendt 620 ti fænomen :x

Nu forstår jeg ikke lige din aversion overfor helicoils brugt rigtigt er de ufejlbarlige, forkert og lortet virker ikke.

Det problem med knækkede pindbolte har jeg ikke, og der har været en monster diskussion på turbobriks, om den bedste manifold, og deres svagheder.
Min konklusion af dette var at hvis man kørte med den gl type manifold, så kunne det være en ide at bore hullerne op i manifolden, da den kan udvide sig meget, og derfor 2 knækkede bolte på cylinder 4.

Morten

Forfatter:  Gæst [ 02 jan 2005, 20:36 ]
Titel: 

har lige kigget på et VOLVO turbo topstykke jeg har liggende....med 10mm bolte på udstødningssiden.... troede faktisk det var sådan på alle turboer!!?? det er i hvert fald ikke første gang jeg ser det! ser bestemt ud til at være OEM! MVH. søren

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/