Powerforum
http://powerforum.dk/

ang :varme
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=10688
Side 1 af 1

Forfatter:  gammel skæv ford [ 27 nov 2004, 20:44 ]
Titel:  ang :varme

jeg har en ford med en cvh motor,med turbo og icer med kan man ikke gøre noget ved det trykrør som løber ind over ventildækselet jeg har tænk på at pakke der ind i power wrap lisom jeg har på udstødnings manifoldet og noget af turbo og udstødning,eller er der noget andet jeg kan gører? :?

Forfatter:  Morten VJ [ 27 nov 2004, 20:54 ]
Titel: 

Powerwrap tror jeg ikke vil hjælpe.
Måske i kort tid mens bilen står stille, men derefter skal luften i røret både køle røret, og pw. ned, hvilket kan tage tid.
Jeg ville foreslå et tyndt rør, og et varmeskjold, og god ventilation.
Det er luften der isolere, og ikke vidunder produkterne,

Morten

Forfatter:  Transitfar [ 27 nov 2004, 21:56 ]
Titel: 

Jeg tror nu, at powerwrap vil hjælpe... 8)
Det handler jo under alle omstændigher om at varme/kulde-isolere rørføringen fra IC til gasspjæld/indsugning så godt som muligt, og en flaske PU-skum er jo nok ikke lige det mest velegnede i et motorrum... :lol: .
Glasuld/stenuld er heller ikke lige til at have med at gøre på den begrænsede plads (Det er jo luften som isolerer, som Morten skriver, og ikke fibrene), og så er der efterhånden kun Powerwrap tilbage.

Forfatter:  Morten VJ [ 27 nov 2004, 22:15 ]
Titel: 

Det er her vi er uenige. powerwrap er et materiale der opvarmes, og bliver dette varmt er der kun indsygningslufyn i røret til at køle det.
men ifølge mine erfaringer er det minimalt hvad det giver.
Eks
en morgen med en udendørs temp på -2 grader viste indsugnindstempen 20 grader, gryndet benzinfyr :D 3
denne temp gik ned til 0 grader efter 2 km kørsel.
Eks. nr 2 jeg parkerede bilen i sommers for at handle, og tempen var steget ca 35grader, og efter v30 km var den ikke faldet til i nærheden af udendørstemp. varm intercooler.

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 27 nov 2004, 22:43 ]
Titel: 

een ting er en intercooler med et overfladeareal der vil gøre en parcelhusejer misundelig, noget helt andet er et rør med et overfladeareal i ølkassedimensioner.

Hvis sådan en stump rør er feks blankpoleret udvendig(og ikke malet sort!) så vil det være meget meget lidt luften bliver opvarmet igennem det. Om det så ligger hen over en turbolader, så når luften ikke at tage mange grader undervejs.

HVIS luften blev opvarmet nævneværdig, så forestil dig hvor effektiv en intercooler _burde_ være, med mere end 50x samme areal, og betydeligt mindre lufthastighed.

Forfatter:  Transitfar [ 27 nov 2004, 23:26 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
een ting er en intercooler med et overfladeareal der vil gøre en parcelhusejer misundelig, noget helt andet er et rør med et overfladeareal i ølkassedimensioner.

Hvis sådan en stump rør er feks blankpoleret udvendig(og ikke malet sort!) så vil det være meget meget lidt luften bliver opvarmet igennem det. Om det så ligger hen over en turbolader, så når luften ikke at tage mange grader undervejs.

HVIS luften blev opvarmet nævneværdig, så forestil dig hvor effektiv en intercooler _burde_ være, med mere end 50x samme areal, og betydeligt mindre lufthastighed.

Mener du hermed, at det er "spild" af tid og energi at isolere rørføringen hen over ventildækslet??
Umiddelbart lyder det faktisk meget rigtigt...

Morten VJ skrev:
Det er her vi er uenige. powerwrap er et materiale der opvarmes

Altså ikke bare en "handy og varmebestandig glasuld", men et isolerende materiale som også har en del varmekapacitet??

Forfatter:  HenrikGM [ 27 nov 2004, 23:40 ]
Titel: 

Well, spild af tid er måske voldsomt, da alle detaljer tæller. Det er dog ikke mit indtryk at det i dette tilfælde er så afgørende.

Slag på tasken, så er der max et par graders forskel at hente, og vi ser selvf. bort fra heat soaking.

Powerwarp virker selvf. begge veje, men effekten er imo begrænset her, da temperaturforskellen mellem indvendigside og udvendigside er minimal, eller ihvertfald noget begrænset.

Skal der absolut skærmes mod varme, feks fra manifold, så kan man jo lave en kappe til røret i rustfrit stål, og få det poleret. Det tager langt størsteparten af varmen fra en manifold(det er næsten altsammen strålevarme).

Men IMO stadigt flueknepperi her.

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/