Powerforum
http://powerforum.dk/

Valg af turbo & konstruktion af manifold
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=10437
Side 1 af 1

Forfatter:  donati [ 02 nov 2004, 21:42 ]
Titel:  Valg af turbo & konstruktion af manifold

Hejsa

Jeg har en S38B38 motor (BMW E34 M5 3.8L), som jeg vil bygge turbo på.
Problemet er at jeg ikke har nogen anelse om hvordan man vælger en turbo, så hvis i kunne give mig lidt input ville det være super.

Skal jeg have 1 eller 2 turboer på?
Jeg spørger fordi jeg synes at rigtig mange af de BMW'er man ser med turbo, de har 2, så måske der er en god grund til det?

Hvis jeg kigger i tabellen her på sitet, (jeg gætter på man går ud fra halvdelen af slagvolumen hvis man vil bruge 2 turboer), under 1.7L og 1bar, så ser det ud som om det er på grænsen af hvad T25'er kan klare, så umiddelbart ville jeg vælge T3.
Hvilke ulemper vil jeg få, hvis turboerne er lige lovlig store?
Koed 3'er ophug havde en overgang en S38B36 motor (BMW E34 M5 3.6L) stående, som var bygget op af Anders Kolstrup. Den motor havde 2 T25'er monteret.
Jeg snakkede med Anders i telefonen om den motor, og han sagde at turboerne kunne lave tryk nok til 600hk på den motor.
Derfor tænker jeg at når eksperterne sætter 2 T25'er på, hvorfor skulle jeg så vælge noget andet? (som måske bare giver en masse problemer?).

Så.. 2 x T25 eller 2 x T3? eller noget helt andet?

Jeg håber på at få ihvertfald 50% ekstra HK.

Og, jeg skal jo ha lavet en udstødningsmanifold.. hvem mon jeg kan få til det?

Forfatter:  bmwmanden [ 02 nov 2004, 22:36 ]
Titel: 

Hej

Umiddelbart vil jeg mene at T3'eren er alt for lille, og 2 t25'ere kan nok ikke klare 600hk, kun hvis det er GT25'ere, der er en forskel. Om du vil ha 1 eller 2 turboer r efter min erfaring lidt ligegyldigt, bare den er stor nok og er med kuglelejer. Tjek evt. pure-pf.com de har nogle store billige turboer....

Forfatter:  donati [ 02 nov 2004, 22:58 ]
Titel: 

Hej
Jeg kan ikke sige det med sikkerhed, men jeg tror detvar T25'er der var på den.

Jeg mente ikke en enkelt T3, men 2 x T3.
Mener du de er for små?

Jeg kiggede på linket du gav..
Kunne sådan en her være en god mulighed?
"Precision SCM61 räcker till ca 600hk. Intern wastegate."

Forfatter:  Nolan [ 02 nov 2004, 22:59 ]
Titel: 

Grunden til at mange vælger to istedet for én er nok, at små turboer er lettere at få fingre i brugt end store turboer.

En T3, der trænger til renovering kan erhverves for under 1k.
Én stor fætter til en 3 liters motor skal der ledes lidt efter og prisen er derefter.

Og ja, jeg ved godt der er en masse "hype" forbundet med BI-turbo, twin-turbo eller hvad man nu vælger at kalde det. Mener bare at grunden ovenfor vejer tungere.

Mvh
Nolan

Forfatter:  Danielsito [ 05 nov 2004, 16:23 ]
Titel: 

Hvis man bruger to turboer i stedet for en, kan man få en hurtigere spool up tid:
Når en turbo sidder i forbindelse med 3 cylindre, i stedet for 6, er der længere tid mellem udstødnings pulserne til turboen.
Og en turbo kommer hurtigere op i omdrejninger med pulser, end med et konstant udstødningstryk.

Så to turboer, mener JEG, har et bredere arbejdsområde, end en stor.

Men hvis du vil ud og have MAX HK med masser af omdrejninger, skal du montere EN stor.

På Lotus Omega er 2 stk T25 gode for ca. 480 Hk, før de bliver for presset. Det gøres ved 1 bars ladetryk.
Det er 1,8 liter, 240Hk og 375Nm pr. turbo. :D

Forfatter:  bmwmanden [ 05 nov 2004, 19:07 ]
Titel: 

Hej

De tuboer de har hos pure performance er gode, og prisen er også fornuftig jo...tænker at jeg også selv skal have en på et senere tidspunkt....

Forfatter:  Danielsito [ 05 nov 2004, 23:05 ]
Titel: 

Ja, det ser ud som om de har godt styr på BMW'ere hos Pure performance!
2,5 liter, 1,35 bars ladetryk og over 500Hk og 600Nm!

Det er slet ikke dårlige tal!

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/