Her er min tændings map fra den gamle motor inden den sagde bum.
Linien ved 100 kpa. svarer til strømfordelerns mekaniske avancering (fjedre og vægte)
Under dette svare til vacumdåsens avancering ved dellast, og over svare til reducering ved tryk. Hvis man har en vacumdåse der reducere ved tryk.
250 kpa svarer til 1,5 bars ladetryk.
Det mest interessante område er imellem 2500 og 4000 rpm over 100 kpa.
Maks moment ligger lige omkring 3500 rpm, og turboen har maks tryk fra 2800 rpm til ca 5000 rpm, og det lå på 220 kpa eller 1,2 bar.
AFR lå imellem 12,0-12,5/1.
Alt under 100 kpa skal tages med et gran salt, da det var under konstant udvikling, og jeg nåede ikke at linearisere, eller gå kurven efter i sømmende for mærkelige dyk, og lignende.
Denne type tændings kurve er umulig at lave med en dum fordeler.
Og det var faktisk den største posetive ændring på motoren da jeg gik fra en org. turbo fordeler til computerstyret tænding.
Men det er igen fuldstændigt lige gyldigt hvis man ikke ved om motoren går for magert.
Den billigste løsning er at købe en lambda sensor hos huggeren, montere den lige efter turboen, og måle med et voltmeter.
Det giver en indikation om du er for mager eller ej.
En Wide Band løsning er meget dyrere, men tilgændgæld også tilsvarende mere præsis, og er en meget god investering.
Da den kan spare en for mange ødelagte motor komponenter.
MVH
Morten
_________________
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html