Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 16 jul 2025, 13:08

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 125 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: tæning
Mester Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: nordsjælland
cooper mini skrev:
Lige omking der hvor motoren giver maks moment, kan man blive nød til at retadere mindre- avancere mindre, pga. det er der motoren har maks fyldnings grad. Og er mest tilbøjelig til at tændingsbanke.

MVH

Morten

moment hmmmm. ja ???.... med eller uden tryk. uden tryk 2480 omd. med tryk 3672 omd og helt op til 7231 omd der dør motoren helt. og går til 0 hvad and går tæningen er den ved 3672 omd 14 grader og ved 7231 ved 26 grader. åh ja ved 3672 laver den et lade tryk på 1,2 bar[/quote]

Hmm det ligner min nuværende motor med 9,0 i komp større boring på oktan 95.
Men jeg skal lige kontrollere den bærbare, hvilket bliver i morgen.
Der er noget det ikke passer her.
AFR. er benzin luftforholdet, målt i udstødningen, og har intet med cylinder tryk at gøre.
12- 11/1 er vel egentlig accepeltabelt.
Oversat til co% er det over 6% i co. såddan ca.

MVH

Morten

http://www.volvo200klub.dk/index.html

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel: Re: tæning
Junior Medlem

Geografisk sted: Syd Fyn
AFR. er benzin luftforholdet, målt i udstødningen, og har intet med cylinder tryk at gøre.
12- 11/1 er vel egentlig accepeltabelt.
Oversat til co% er det over 6% i co. såddan ca.

MVH

Morten[/quote]

min co er 3,5 % ved 900 omd. med fuld gas. ????. ved jeg ikke.

ang. cylinder tryk har jeg på fornemmeren at de ikke fik pillet gasspjælets ladetryks spær fra da di målte den for du er ikke den eneste der tænker ????. da jeg har en VE på 100 ved 7000 omd.

Rettelse til ang. tæningen er den ved 3672 omd 14 grader og ved 7231 ved 26 grader

tæningen er den ved 1600 omd 14 grader og ved 2800 omd 20. ved 4800 omd 26 grader og det samme ved 7231 ved 26 grader org ved centrifugalregulering

Titel:
Moderator

Lyder for mig at se som om du ikke har en pind styr på dit blandingsforhold v. andet en tomgang, og der får den nok for meget.

Få en kurve på dit AFR forhold sammenholdt med rullefeltets, så har du mere en fornemmelse af hvad der sker.

Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!

Titel:
@cooper mini

Hos H. Daubjerg kan du evt købe dig en datalogger..Koster godtnok lidt, men du vil med sikkerhed blive glad for den.

Link til prislisten..Kig evt under: Testudstyr, lamdamåler mv.

En Innovate LM1 ville lige være noget for dig tror jeg....Så kan du måle din AFR i alle områder...

Kenner et par stykker som har sådanne en LM1..Ingen af dem kan undvære den nu.. :wink:

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Her er min tændings map fra den gamle motor inden den sagde bum.
Billede

Linien ved 100 kpa. svarer til strømfordelerns mekaniske avancering (fjedre og vægte)
Under dette svare til vacumdåsens avancering ved dellast, og over svare til reducering ved tryk. Hvis man har en vacumdåse der reducere ved tryk.
250 kpa svarer til 1,5 bars ladetryk.
Det mest interessante område er imellem 2500 og 4000 rpm over 100 kpa.
Maks moment ligger lige omkring 3500 rpm, og turboen har maks tryk fra 2800 rpm til ca 5000 rpm, og det lå på 220 kpa eller 1,2 bar.
AFR lå imellem 12,0-12,5/1.
Alt under 100 kpa skal tages med et gran salt, da det var under konstant udvikling, og jeg nåede ikke at linearisere, eller gå kurven efter i sømmende for mærkelige dyk, og lignende.
Denne type tændings kurve er umulig at lave med en dum fordeler.
Og det var faktisk den største posetive ændring på motoren da jeg gik fra en org. turbo fordeler til computerstyret tænding.

Men det er igen fuldstændigt lige gyldigt hvis man ikke ved om motoren går for magert.
Den billigste løsning er at købe en lambda sensor hos huggeren, montere den lige efter turboen, og måle med et voltmeter.
Det giver en indikation om du er for mager eller ej.
En Wide Band løsning er meget dyrere, men tilgændgæld også tilsvarende mere præsis, og er en meget god investering.
Da den kan spare en for mange ødelagte motor komponenter.

MVH

Morten

Titel: data
Junior Medlem

Opdatering af data.

Co. i tomgang 3,2. til 3,5. svinger lidt Co. Fra der kommer lade tryk på er 7,4 som er 2,4% over hvad motoren har ved org. Lovlig Co.på op til 3,5% og med fuld gas 5,0.
tæningen er reduseret til den ved 1600 omd 23 grader og ved 2800 omd 12. ved 4800 omd 16 grader og ved 7000 ved 19 grader
det er sku efter hånden ved at være svært at huske det hele og har så mange udskrifter. Så når jeg skriver : ????. ved jeg ikke. Er det fordi jeg lige skal undersøge det for at i ikke får det forkerte data
det har været lidt svært at oplyse jer de forskellige ting da man ikke bruger samme måling hos alle. Vi har eks. Ikke målt co. Før i dag. Da vi måler surhedsgraden i stedet for da vi ved hvad motoren kan holde til.

Titel: Re: data
Mester Medlem
Brugeravatar

cooper mini skrev:
Opdatering af data.

Co. i tomgang 3,2. til 3,5. svinger lidt Co. Fra der kommer lade tryk på er 7,4 som er 2,4% over hvad motoren har ved org. Lovlig Co.på op til 3,5% og med fuld gas 5,0.
tæningen er reduseret til den ved 1600 omd 23 grader og ved 2800 omd 12. ved 4800 omd 16 grader og ved 7000 ved 19 grader
det er sku efter hånden ved at være svært at huske det hele og har så mange udskrifter. Så når jeg skriver : ????. ved jeg ikke. Er det fordi jeg lige skal undersøge det for at i ikke får det forkerte data
det har været lidt svært at oplyse jer de forskellige ting da man ikke bruger samme måling hos alle. Vi har eks. Ikke målt co. Før i dag. Da vi måler surhedsgraden i stedet for da vi ved hvad motoren kan holde til.

Måler surhedsgraden Hvad er det ???

Co oversat til afr er omkring 11,7-1 Hvilket ikke er helt tosset.

Det ser ud til at der er rimeligt godt styr på blandingen.
Men tændingen kunne måske godt trænge til en opgradering.
at retadere hele tændings kurven når man har fået lavere kompression lyder i mine ører helt forkert.

Egentlig bør den avanceres når der ikke er tryk på motoren.

MVH

Morten

Titel: komprationen
Junior Medlem

Ja, det er rigtigt det glemte jeg. vi målde en kompra på 8,1 til 1 dog med lidt usikker hed da den måler vi plejer at bruge er blevet mast under en bil så vi har brugt en anden som jeg så ikke er så sikker på er helt korekt.
og det giver mig størere tvivl om de fik pillet gasspjæltrykspæret af ved test af kompra.

afr er omkring 11,7-1 Hvilket ikke er helt tosset. skal den være højre.

og surhedsgraden er jeg tror det er ph men du må ikke hænge mig op på det.

Jeg bør nog nævne at mit gasspjæltrykspæret er for at vi ikke laver formeget hjulspind i 1. 2. og kun kan køre med 100 gas på i 3. 4.

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Nu tror jeg vi snakker forbi hinanden.
Kompressions forholdet måles inden motoren bliver samlet.
DVS. det samlede volumen når stemplet er i bund inc toppakning topstykke vol, og event neddrejning i stemplet dette divideres med toppakning topstykke vol, og event neddrejning i stemplet.
Og man får kompressions forholdet.
En dynamisk måling giver kun cylinder trykket ved starter omdrejninger.
Hvilket ikke en måling man kan bruge til andet end at sammenligne med tidligere resultater, eller imellem de enkelte cylindre.

AFR forholdet er blevet diskuteret i mange andre tråde her på siden.
Søg efter dem, da der er forskellige meninger om emnet.

Her er 1
http://powerpage.gjelsoe.dk/viewtopic.p ... hlight=afr

MVH

Morten

Titel:
Junior Medlem

Kompressions forholdet måles inden motoren bliver samlet.

MVH

Morten[/quote]

ØØhhh. vi bruger en måler med en slange på som skruges i hullet hvor tændrøret normalt seeder og cylinderen fyldes med sprit.
den anden du tænker på er til luft eller hvad.
hvis vi måler med luft får vi 8,5
Mener du, det mål af hele rumfanfet i cylinderen det største og det mindste mål der er så får vi et måle stoksforhold på 7,3 til 1

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 125 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13  Næste

Alle tider er UTC + 1 time