Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 18:49

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4
Forfatter besked
 Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

audi_claus skrev:
... ca 625, så det er en noget "doven" motor sammenlignet med en europæer.

Det kommer jo an på hvordan man ser på det
502cui ~8,2L og 625hk giver en litter effekt på 76,22 hk og det er ovnikøbet trykladet ... det er hvad jeg kalder en doven motor ... at du så får 625 hk og sikkert et monster moment pga. den store motor volumen gør den ikke mindre doven i mine øjne ..

~+100 hk på sug og ~+200 hk under tryk pr L, alt andet er landbrugs motore :wink:

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
ae86 skrev:
audi_claus skrev:
... ca 625, så det er en noget "doven" motor sammenlignet med en europæer.

Det kommer jo an på hvordan man ser på det
502cui ~8,2L og 625hk giver en litter effekt på 76,22 hk og det er ovnikøbet trykladet ... det er hvad jeg kalder en doven motor ... at du så får 625 hk og sikkert et monster moment pga. den store motor volumen gør den ikke mindre doven i mine øjne ..

~+100 hk på sug og ~+200 hk under tryk pr L, alt andet er landbrugs motore :wink:

Øh han skriver jo netop også at den ER doven - i er ikke uenige :D.

Nu aner jeg nada om bådmotorer, men jeg kan godt se logikken i det Claus skriver om belastning - så set i den sammenhæng giver det jo endnu mere mening at "drosle ned". Så er 200 hk/l nok en direkte dårlig ide :-).

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
De bliver heller ikke i 502" udgaven solgt som bilmotorer. Det er til både og lastbiler/entreprenørmaskiner - altså langsomt gående motorer med godt bundtræk. En 454" - stadig en BB - er langt mere almindelig og lettere at få til at overholde renhedskrav ved varierende belastning. Men en Dodge Viper er jo endnu større - men måske mere moderne bygget - jeg ved det ikke.
Chevyen har kun een fælles knastaksel placeret lige over krumtappen og så lange stødstænger op til vippearme og hydrauliske ventiler.
Forkammerkæde eller tandhjul afgør så motorens rotationsretning, hvilket udnyttes ved 2 parallelle bådmotorer (og så lige starteren) der helst skal dreje skruerne modsat hinanden.
Der er ikke overlap ventildiagrammet, hvorfor den skulle være velegnet til bådmotor, hvor udstødningen blandes med vand for køling.
En højtydende benzinmotor, hvor luftens inerti udnyttes ved høje omdrejninger, vil fylde sig selv op med vand når den kører i tomgang, fordi indsugningstakten også vil trække udstødning og vand baglæns ind igen

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

Wildert skrev:
Øh han skriver jo netop også at den ER doven - i er ikke uenige :D.

Nu aner jeg nada om bådmotorer, men jeg kan godt se logikken i det Claus skriver om belastning - så set i den sammenhæng giver det jo endnu mere mening at "drosle ned". Så er 200 hk/l nok en direkte dårlig ide :-).

Doh :oops: .. Ja det kunne være jeg skulle lære at læse .. Sorry

Og angående hans båd motor så vil jeg ikke gøre mig klog på det.. det er muligvis dem bedste måde, set udfra et krav om pålidlighed, reservedels priser og mængden heraf, derudover er det et gennemprøvet setup med en fuld fed amerikaner i en båd ... og så kan det da være at den er en del lættere end en tilsvarende "rigtig" skibs dieselmotor med samme effekt .. eg volvo penta eller hvad de nu hedder

Titel:
Mester Medlem
Brugeravatar

audi_claus skrev:
De bliver heller ikke i 502" udgaven solgt som bilmotorer.

Mener nu godt at man kan få en Chevy 502 motorsports udgave ab. fabrik... ikke just noget man smider i en tung entreprenørmaskine :tooth:

Titel:
Mester Medlem

Geografisk sted: Nær Roskilde
audi_claus skrev:
Men en Dodge Viper er jo endnu større - men måske mere moderne bygget - jeg ved det ikke.

Til at starte med har den 2 cylindre mere svjh.
Slagvolumen er dog "kun" 8 liter hvis jeg heller ikke husker galt.

Moderne og moderne er vel så meget sagt, men den har da fået en brush up. Som jeg husker historien, så fandt man blokken i afdelingen for mindre lastbiler, fik smuttet den en tur om Lamborghini (eller noget i den retning), som lavede en række ændringer. Herunder mener jeg at blokken i Viperen er i alu, toppene er sikkert fremstillet med lidt mere omtanke, etc.
Men i bund og grund er der stadig tale om en typisk US V-motor, med central knastaksel, stødstænger og det hele.

Billede
Golf GTi 16V til rally

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Ebeltoft
En Volvo Penta ER en chevy blok :D

Og ja - de er billige - jeg fik een hjem med luftfragt i 2002 inclusive fragt for ca 65.000 kroner fra Jim Pace, som crate motor.
DVS med indsugningsmanifold, flexplade på drevet til en auotomatgearkasse (skal ikke bruges) men med tændrør og motorolie - altså prøvestartet. Den skal så "mariniseres" - flytte lidt om på oliefilter og udstødning og vandpumpe er anderledes.

Jeg ved ikke, hvad Jan Magnusen kører med - men det er da vist kuns en 6.4 liter.

Så er der jo også klasseregler: NASCAR f.eks kører kun med stødstangsmotorer - bl.a. derfor ser man ikke en Audi til de løb, da de så skulle (under)udvikle en teknologisk oldsag. Men FORD er rigt repræsenteret :ha:

Titel:
Mester Medlem

de var billige. nu er de rigtig billige! aldrig har man kunnet få så billige hk, delvis pga $ kursen. prøv en gang at kig på literydelsen på de nascar motorer, læg mærke til de kører efter et meget restriktivt relement. bla med en lille karborator. MVH søren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4

Alle tider er UTC + 1 time