http://www.weirdperformance.se/weirdper ... general/25
Kan jag få mina rör chrome coatade?
Man ska veta att Cermakrome inte lämpar sig för turbobilar då dessa har avsevärt högre temperaturer i rören. Cermakromen blir då gråaktig och riskerar att spricka. För dessa rör bör man alltid köra med Black Satin. Standardbilar och minimalt trimmade med lägre avgastemp kan dock coatas med Cermakrome om man lägger bascoating under. kontakta oss för mer information om detta.
Är Cermakrome exakt som vanlig crome?
Nej, Cermakrome ska inte ses som vanlig kromatering av metalldelar då detta endast är ett enormt tunt skikt och inte tål de temperaturer som Cermakrome tål. Vanlig kromatering är vanligtvis blankare medans Cermakrome mer kan kallas för kromliknande silverbeläggning. Man ska också veta om att även om vi kör det i vibrationspolering med kulstorlekar där minsta är 3mm så når denna inte alltid ända in i skarvarna på delarna, detta kan vara svetsskarvar och rena 90 graders böjar på metallen. Denna yta bli då lite gråmatt där poleringen inte når helt ner. Ju bättre svetsat, ju bättre blir resultatet. Samma sak gäller andra delar, är metallen jämn och fin blir det bättre än grov eller rostpåverkad metall där man har en gropig yta. Cermakromen går att polera upp till näst intill chrome genom att använda samma teknik som vid polering av aluminium. Se bildexempel för hur Cermakrome ser ut levererat från oss.
Jag är osäker på prissättningen på min del...
Är du osäker så ring eller maila, bifoga gärna bild så är det lättare att avgöra priset. Prislistan är en riktlinje gällande de olika delarna, men har du ett udda specialgrenrör, långt extraktorrör eller liknande, fråga alltid så du får rätt pris. Mängdrabatt tillämpas, så de priser du får gällande fler delar gäller inte alltid om du bara skickar en av delarna sen.
Vad går att coata?
I princip alla metalldelar som tål att härdas i ugn eftersom detta är ett krav för coatingen. Det innebär alltså att delar såsom bromsok, bärarmar etc. måste vara helt rensade från packningar, bussningar och likande som tar skada av härdningen.
Varför ska jag coata grenröret istället för att använda avgasbandage?
Avgasbandage minskar bara värmestrålningen, det har väldigt lite påverkan på materialet i sig. Coating stoppar värmen redan innan det går in i rörets material (gäller vid invändig coating) vilket minskar risken för att materialet mattas och och man får sprickbildningar. Har man dessutom rör byggda i vanligt svartstål så kommer avgasbandaget kapsla in den kondensfukt som alltid bildas när rör kallnar och röret kommer rosta bort väldigt fort.
Måste jag leverera delarna förbehandlade?
Nej, eftersom delarna måste vara helt rena från fett, olja och ev. färg och rostlager genomgår delarna en förbehandling med bläster. Blästermedlet varierar från del till del. Därefter tvättas delarna så dom är 100% metallrena innan coatingen appliceras. Detta är den viktigaste processen i coatingen och för att garantera ett bra förarbetet gör vi detta själva. Däremot måste delarna vara så dom går att ta i dvs. inte täckta i tjocka lager olja eller underredsbehandling. För dåligt rengjorda delar debiterar vi extra.
Mitt rör är väldigt rostigt eftersom det är begagnat, hur påverkar det resultatet?
Har du ett begagnat rör som är gravrostigt så kommer det inte påverka resultatet av coatingens funktion, men även om blästringen tar bort rost tar det inte bort märkena efter gravrosten, dvs. dom kommar synas. Det är inte som att lacka en bil att man kan spacka upp ojämnheter innan coatingen appliceras. Vi coatar inte rör invändigt om det har stora rostangrepp eftersom vi då inte kan garantera vidhäftningen på coatingen.
Hur appliceras Black Satin?
Genom blästring av ytan med alu silikat/oxid eller liknande grov media, absolut ej glas eller stålkulor då dessa stänger igen porerna på metallen. Rengör med oljefri rengöring såsom ac etone eller liknande, härda i ugn eller låt lufttorka minist 8 timmar innan montering.
Vilka färger finns coating i?
I huvudsak ska man se coating som i första hand ett skydd, inte en skö nhetsbeläggnin g. De flesta coatingar är svarta eller brunsvarta till färgen. På interna coatingar spelar detta ingen roll eftersom man enbart är ute efter dess skyddande egenskaper. Yttre coatingar såsom värmeavledande för t.ex. bromsok och värmespärrande(TBC) coatingar är halvmatt svarta och har en stenhård yta som tål slag, kemikalier i alla slag, även vissa syror och är extremt flexibla ytan att spricka eller lossna. Det finna även en kromlikande coating som kan användas till en hel del delar eftersom den dels har ett extremt bra skydd mot oxidation samt tål runt 700 graders värme. Det finns även TBC coatingar i rött, blått och diverse stålgrå färger, men gemensamt med dessa är att de är ganska matta i färgen och det är inget vi lagerhåller utan tas bara hem på b e ställning.
Hur bra håller coatingen, både internt och externt?
Vi får ofta frågan, speciellt gällande kolvar och coating internt i grenrör där man är rädd för att flagor skall lossna och sopa rent i turbinhuset på turbobilar. Rätt utfört sitter det kvar, av den anledningen sköter vi alltid själv förarbetet av detaljerna för att säkerställa metallens renhet. Vi har gjort tester både med aluminium och stålgods där vi smält ner omgivande metallen helt utan att coatingen släppt. Vi har också hamrat och slagit på ytorna utan att flagor loss nat. Vi har provat på oförbehandlade ytor bara för att få loss flagor, och iom. att coatingen är så tunn i det applicerade lagret så är de flagor som lossnade mindre är de sotpartiklar som normalt bildas i motorn och kommer med ut.
Externt har vi provat med rödglödgade turborör och det enda som påverkas är att cotingen blir aningen blekare/mattare. Man kan värma ett rör rött och kyla det direkt efter i en vattenhink utan påverkan. Black Satin är ganska blank vid leverans, men blir matt vid körning.
Kan jag linda mina rör med avgasbandage efter coating?
Du kan, men vi rekommenderar det inte. Om man inte lyckas linda 100% tätt kommer bandaget röra sig tillräckligt för att coatingen ska slipas ner. I och med att det är keramik i coatingen så tål den inte nötande mot ytan. Vi lämnar ingen garanti om ni väljer att linda rören efter behandling med coating.
Test på tålighet av coating.
Detta test utfördes på en 5 mm aluplåt som coatades på en halva och den andra lämnades orörd. Efter coating testade vi att med gassvets bränna hål på plåten. På en obehandlade tog det ca 35 sekunder att få ytan att smälta och efter 1 minut och 10 sekunder smälte det hål. Man ser tydligt hur koncentrerat värmen är på den ytan, storleken är ungefär en 50 öring.
På den coatade ytan fick vi bränna 2 minuter innan ytan började ge vika över huvudtaget, efter 6 minuter avslutade vi det eftersom det inte spred sig mer än på bilden, "kratern" är ca 5 cm i diameter. Man ser också tydligt hur det har spridit värmen jämt istället för att koncentrera det på en liten yta. Inget fragment av coatingen släpper och den sitter fortfarande helt intakt mot ytan på plåten.
Så det är rätt klart bevisat att coatingen ger kolvarna en större chans att överleva i motorn.
