Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 26 feb 2025, 22:08

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 11 maj 2007, 23:42 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
ja.... gammeldags to ventilede motorer er noget hø..... der er sket meget siden. med turbo er det nok svært at få ret meget mere end 350-400hk....(altså i literydelse)..... ud over det er der da rige muligheder i sådanne motorer ved tvangsmadning. MVH søren
PS. de kan selvfølgelig yde mere hvis de ikke skal køre benzindrift...


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2007, 07:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Grunden til jeg skrev Veteran bil, var at jeg har kik på job med firmabil og så ville jeg have en billig bil i forsikring/ vægafgift til at stå når man skulle have en hygge tur og til lidt bil træf, og så gjorde det ikke noget den var en lidt sjov anderledes bil.
Har prøvet af haft en gammel kaner men det var ikke lige mig, og saab og volvo som er i veteran klassen har jeg ikke lige set noget som fangede min opmærksomhed endnu.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2007, 08:40 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Lindahl007 skrev:
[Jeg synes det er lidt begrænset hvad der findes af turboladede biler fra før ´84. Saab og Volvo er de eneste som jeg lige kan komme i tanke om, udover en BMW 2002 turbo, en 911 turbo, og nogle andre, om ikke mere sjældne biler. Det næste er vel også, at der trods alt er sket mange ting siden først i 80´erne. Det er da alt andet lige, lettere at hive hk ud af et topstykke med 3 ( eller flere) ventiler, frem for et gammelt 2v. Nu kender jeg ikke umiddelbart noget til hverken Saab ell. Volvo, men jeg har lidt et indtryk på, at mange motorer fra sidst i 70´erne først i 80´erne er noget bedaget efterhånden. Men det er selvfølgelig bare min mening :wink:


Rigtigt at det er lidt begrænset med udvalget af forskellige modeller. Og det bliver færre dag for dag, fordi disse biler idag bliver smidt væk fra en ende af.

Hvis man flower et 2 ventiler volvotopstykke, og sammenligner med et halvdårligt udført 16v top, så flower det toventilede topstykke slet ikke så tosset.

Salg af potentielle sjove turbobiler inden for den sidste måned:

Saab99 turbo -75. solgt for 2100. Interiør blev genanvendet, resten skrottet og 1500 retur. Sjældent fin karrosse.

Volvo760Turbo-84 3000kr. En vinters rustarbejde var nødvendig. B230FT fra -98 940Turbo(meget dyr motor, koster +15k på ophug!)

Volvo240Turbo-81 1500, blev skrottet. Skærme,døre,klapper og motor genanvendt. Bilen manglede paneler og skærmkanter i bag.

Volvo240, turbokonverteret.(såkaldt pap-turbo) 1500kr, skrottet. Toldpapirer, og alle godkendelser iorden, "citat: Uanset effektforøgelsen overstiger 20%"

Volvo745Turbo. 5500kr. Meget sjælden bil i dk. Solgt til dele, reg.att. skrottes.

Og for det ikke er løgn er der en mere her: http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=507268370

Til dem der mener det er for lidt med 2 ventiler, gamle konstruktioner, etc., prøv lige at kigge lidt her:
http://forum.savarturbo.se/
Svensk forum, der indeholde den ene +300hk bil efter den anden. Et par <8sekunder biler også....med byggevejledninger und alles...

I min verden er det lidt besynderligt at man skruer turbo på en halvskamferet mitsu carisma, og _VED_ det bliver indkaldt til syn så snart politiet ser den, når der findes tonsvis af fine projekter der har alderen, har turbo oem, lettilgængelige fine stumper i alle afskygninger og er stærkt nok til at holde til det.

Nu vil jeg køre ud og hente den komplette 2,3liters turbomotor inden de kraner den i containeren, incl de fine stempler og plejlstænger....gratis iøvrigt....;-)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2007, 10:33 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
2fat2fly skrev:
Har prøvet af haft en gammel kaner men det var ikke lige mig.

Øh bø..hvad har du da haft? En kaner er ligesom et noget vidt begreb. Lige som at sige jeg har haft en europæer...men det var ikke mig. En tidlig Mustang køre f.eks MEGET anderledes end en stor fullsize flyder. Tror da en amerikaner er noget af det billigste at eje hvis der skal være noget med lidt power. Udvalget af tuningsstumper er overvældende og til at betale. Plus hvis man ellers ikke køber noget tåbeligt kan bilen sælges igen helt uden tab, tværtimod stiger mange af dem pænt voldsomt i værdi som tiden går.

Masser af bundtræk som de store motorer giver, er i min verden svært at overgå i morskab på gaden. En voldsomt masse Hk godt oppe i omdrejningeren er det sværere at lege med, med mindre man skal køre som totalt Jørgen hjernedød. Så valget af bil/motor kommer vel også an på hvad bilen hovedsageligt skal bruges til....at cruise rundt og hygge, køre 1/4 mile race eller være rullefelts konge!

Jep...medgive gerne at jeg er farvet af at jeg elske fornemmelsen af at blive trykket i ryglænet ved det mindste vip med speederen, selv om man kommer cruisende i næsten tomgang. :rock:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 maj 2007, 11:10 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 feb 2007, 10:13
Indlæg: 349
Geografisk sted: Ebeltoft
Audi har da lavet turbomotorer før 1984. Deres quattro model fra 80 og frem startede med at vinde i WRC. Det er rigtigt, at de 10 ventilede (2 pr cyl) er vanskelige at tune på mest fordi ind og ud er på samme side af topstykket i modsætning til de 20-ventilede der kom i 89.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2007, 14:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Nej der er ikke noget der stikker lyden fra en V8 mærme sig de 10k Omd :lusket: , Skal da også sige jeg stadig synes det er nogle fede biler og køre da også med en tur når jeg får chancen for det, men det var bare ikke det jeg søgte,bare for forstor og klodset.
Det heller ikke nemt af finde dele.
Det var en Pontiac firebird 350, uden Afg.
Den skulle efter sigene stadig leve et sted i danmark, skulle være malet rød og nok rimelig nem at kende på det store Scoop :tooth:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2007, 15:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
2fat2fly skrev:
Det heller ikke nemt af finde dele.

Okey det synes du.. du kan da ellers næsten købe en hel bil i nye stumper når vi snakker de populære modeller fra overthere Camaro, Firebird, Mustang osv. Der er masse at firmaer at købe nye stumper fra. Det er da rigtigt at det ikke flyder i Dk med brugte dele, men det er da ingen problem af skaffe dem hjem andre steder fra. Vil man ikke selv er der da en stribe firmaer i Danmark der lever af det.

En 20M som du snakker om.. er det ikke at gå fra himlen og i helvede når vi snakker om stumper. Ok der kan stadig graves noget brugt halvslidt/dårligt frem fra biler der er skrotet, men hvad med sliddele og andet. Det bliver der vist ikke produceret til ældre europæiske/japanske bil i en grad der bare minder om det amerikanske markede bortset fra måske bobler, Mini og div. engelske sportsvogne. Du kan let komme ud for at selv simple ting som nogle ok lygter er næsten uopdriveligt til ældre biler. Samlerne har ravet til sig og gemt til deres egne biler.

"stor og tung".. en tidlig Mustang vejer godt 1200kg og er måske på størrelse med Harry's Taunus! 4,6m lang og 1,7m bred :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2007, 15:52 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
HenrikGM skrev:
I min verden er det lidt besynderligt at man skruer turbo på en halvskamferet mitsu carisma, og _VED_ det bliver indkaldt til syn så snart politiet ser den, når der findes tonsvis af fine projekter der har alderen, har turbo oem, lettilgængelige fine stumper i alle afskygninger og er stærkt nok til at holde til det.


Enig, men bling-bling effekten har nok efterhånden fået større og større indflydelse på tanken end motoren havde for 10 år siden. Desværre, og når jeg mener desværre så tænker jeg på alle de xxxl rumfærge stylingsprojekter som desværre har indvarderet landevejene de sidste par år.

HenrikGM skrev:
Nu vil jeg køre ud og hente den komplette 2,3liters turbomotor inden de kraner den i containeren, incl de fine stempler og plejlstænger....gratis iøvrigt....;-)


Meget forståeligt ... :gnaek:


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2007, 16:48 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2507
Geografisk sted: i midten af midtjylland
et lille kodeord bag alt det her der nok RUST! hvor sjovt er det at have en gammel turbo bil der er gennem rådden. og ikke kan bruges til meget andet en 3 sardindåser. det er jo nok tendensen bag ældre biler i dk. og ikke alle besidder kundskaberne at genopbygge en hel bil til datidens glans. og det er jo nok en af de gode grunde til at nyere biler er mere brugte som tunings biler, og det i en verden hvor 90% af alle de tunede biler kun bliver udstyret med en powerpotte og et andet filter. de næste 5% har opdaget at banan,knaster og chip giver en effekt og de sidste 5% er så folk der ofte ses her på PP.

men ja. ældre biler er ofte sjovere. men 15-25år på bagen giver detsværre ofte en del lommesmerter.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 maj 2007, 20:01 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Westmus
Så er du måske ham der ved hvor man kan finde en motor hjelm til en firebird og en krumtap til en Chervolet 402 til normale penge, for det står min makker og mangler.

Hvad er det for noget kaner du køre i ?


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 53 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team