Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 28 feb 2025, 21:23

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Senior Medlem

Hallo selv :-O

Begge dele sker - boltene strækker sig OG toppakningen bliver trykket sammen så den slutter helt tæt - hvorfor tror du måske at man kun kan tilspænde en toppakning én gang?

Det er derfor at tricket med en stor momentnøgle nok er den eneste vej frem hvis det skal gå lige efter bogen.

Indæg ændret (14-05-03 18:13)

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

den holder altså ikke.

Det er strækboldte og det er både pakningen der klemmes lidt, men bolten der strækkes i længden. En pakning vil trykkes et stykke sammen og er der 2 vil de blive trykket dobbelt sammen.

Jeg aner ikke hvor meget der skal spændes, men det er ikke det samme og det er heller ikke 480°.

Jeg ville foreslå noget med lidt højere startmoment for at trykke pakningerne og så give den de 240°, jeg vil byde på 30-40nm

mvh Lasse

Senior Medlem

Skal jeg virkelig sige det igen..... momentnøgle!

Att: 323

Hvad har du gang i med din momentnøgle!!!!!!! :-(

Det hjælper sku da ikke noget med en momentnøgle hvis jeg ikke
ved hvor meget jeg skal spænde boltene med..

Det er jo nok derfor jeg spørg om der er nogen der sådan helt PRÆCIST ved hvad de skal spændes med nu når der er 2 toppakninger

Senior Medlem

Hvor svært kan det være?

Med momentnøglen måler du hvor stort et moment boltene er spændt med NU.

Når du så smækker 2 pakninger + plade imellem spænder du med det SAMME moment..... det er sku da så simpelt at selv en burhøne kan finde ud af det:-P

ja for dig er det rimeligt svært kan jeg høre.......

Hvor er det smarte i det??

Jeg ved jo godt hvad de er spændt med nu, men nu er der kun 1 pakning i.

Når der så nu kommer en extra pakning i så skal de spændes med mere og så dur din metode ik rigtigt.

Tror bare jeg holder mig til lasse´s metode med 30-40Nm og så 240*

Senior Medlem

:-| Du kender vist ikke meget til fysikkens love..... og det er vist dig der har svært ved at gennemskue hvor simpelt dit problem er.

Uanset om du så har 10 pakninger skal du stadig spænde med det samme moment som hvis der kun var én pakning. Det projicerede areal af toppakningen er jo det samme uanset antallet.

Dit problem er jo at du ikke ved hvad 20Nm + 240* svarer til totalt i Nm.

Derfor: find ud af hvad dine 20Nm + 240* svarer til totalt i Nm nu hvor du kun har én pakning.

Spænd dog til lortet flækker og løs bolten en kvart omgang!!*gg*

Nej jeg vil give lars ret, uanset om du har 10 pakninger eller kun 1 skal momentet da være det samme... Da arealet jo er det samme, vil 20 nm jo altid være 20 nm.. det er da logik... hvis du sleb af toppen, ville du vel heller ikke spænde toppen med min dre tryk.. vel?;-)

lyt til Lasse, han har fat i det rigtige.

pakningen blir jo trykket sammen på begge sider og det sker også hvis der er 2 i.. Det er jo ikke sådan at hvis du fx lagde ti toppakninger i og spændte som standard, så ville der kun være en der blev flad og de andre 9 ville være som nye eller ligge løst i... Spænd som standard og så lige lidt xtra fx 45 grader da det jo er turbo og der jo godt nok alligevel er 4 steder den kan blive utæt i stedetfor 2 originalt.. bare spænd dem ens, det er det vigtigste..
Mvh Jesper

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 20 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time