Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 22:50

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 24 sep 2012, 01:01 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 12 jan 2007, 00:08
Indlæg: 1316
b
a
a
a
a
b
b
a
a
b


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 24 sep 2012, 22:57 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
ae86 skrev:
b
a
a
a
a
b
b
a
a
b


BINGO :up: :up: :up:

Fuld plade !! Sådan :D


Top
 Profil  
 
 Titel: uuh...
Indlæg: 02 feb 2013, 19:22 
Offline
Junior Medlem

Tilmeldt: 17 okt 2011, 23:27
Indlæg: 70
Undskyld OT, jeg ville rigtig gerne lære alle de begreber der, er der et sted herinde hvorved kan læse fx hvad twinscroll er, hvad det der a/r er osv? er rigtig nysgerrig omkring det nemlig

Marc


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 feb 2013, 13:45 
Offline
Admin
Admin

Tilmeldt: 30 jan 2005, 08:54
Indlæg: 2499
SVARENE på QUIZZZen
Og indledningsvis, ja der kan forekomme reklame for de nye Billet MPR ladere www.masterpower.eu

Her kommer svarene


Powerpage quizzz

1) Hvad er inducer på kompressorhjulet?
a) bagerste store diameter
b) forreste lille diameter

Svaret er b. Ind betyder ind. Dvs. det er den lille diameter som er synlig for dit øje når du kigger ind på kompressorsiden. Når man kan læse på nettet om folk der snakker om en 60mm turbo, så er det "ofte" denne diameter der referes til eller er tiltænkt referet til. Ofte oplyses der ikke andre mål og uden andre mål som f.eks. turbinesiden kan du ikke bruge oplysningen til ret meget.

2) Hvad er inducer på turbinehjulet?
a) bagerste store diameter
b) forrste lille diameter

Svaret er a. Ind betyder stadivæk ind. Her går rigtig mange galt i byen. Inducer på turbinesiden er indgangsdiameteren. Det er den store diameter som ikke er synligt for øjet uden huset pilles af. Det er den diameter gasserne rammer når de går i turbinehuset. Når nogle folk/sælgere taler om 60mm turbinehjul så er det i et miskmask om det er inducer eller exducer de mener. Det er noget rod og mange "sælgere" blander tingene rundt. Så tjek ALTID om der menes exducer eller inducer hvis en leverandør oplyser f.eks. 6564 turbo eller 6574 (her er første 2 tal kompressorhjul og næste 2 tal turbinehjul). Det fundementalt væsentligt om der er tale om inducer eller exducer. Nogle er så uoplyste at de oplyser TRIM uden andre tal. Trim er størrelsesforholdet mellem inducer og exducer. Men hvad kan du bruge det til uden du har en af tallene og altså kender hvad det er vi måler størrelsesforhold på. Intet, absolut intet. Trim er komplet ubrugelig for configurering af en turbo uden tal og generelt ubrugeligt. Vi har brug ind/exd tal på begge sider, det er det som er relevant. Dvs. hvis det ikke tydeligt står anvist skal du SELV undersøge om tallene er inducer eller exducer og der er ca 300-500hk i størrelsesforskel så glem ikke det hvis du vil vælge rigtig turbo. Det tal der er det vigstigste at forholde sig til er exducer, altså udgangsdiameteren. Det er den, sammen med inducer på kompressorsiden som er første udgangspunkt og oftest/bør listes til tittelnavn på en turbo.

3) Hvilken af ellers to ens turboer (samme turbineside) giver laveste modtryk i udstødningsmanifolden?
a) turbine exducer 49,5mm - kompressor inducer 59mm
b) turbine exducer 49,5mm - kompressor inducer 49,5mm

Svaret er a. Hvorfor ændrer modtryk sig ved samme turbinestørrelse. Jo, det gør det af den simple årsag at omdrejninger i turboen er vidt forskellige mellem de to turboer for samme luftmængd. Kig f.eks. på et kompressor map. Den med størst kompressor anvender langt FÆRRE omdrejninger til at flytte den samme luftmængde. Dvs. du er "tilfreds" og har nået dit ladetryk med langt færre turbo omdrejninger. Altså du "wastegater" nu langt tidligere og i større omfang mere udstødningsgas gennem wastegaten end gennem turboen. Forudsat altid korrekt størrelse WG giver turboen med større kompressor lavere modtryk. Mange tror at en større kompressor er ensbetydende med senere spoolup. De har glemt at kigge på kompressormap der viser turboens omdrejninger samt glemt at kigge på turbinesiden.

4) Hvilket turbinehus spooler hurtigst op?
a) A/R 0.96 - areal 13,6cm2
b) A/R 0.70 - areal 14,7cm2

Svaret er a. Det er essentielt at forstå hvad A/R egentlig er for en udregning. At det netop blot er en udregning og hvad der indgår i den udregning, samt hvilke af de to faktorer der har primær indflydelse på gashastigheden og modtryk. Det er ikke højden, men arealet der primært bestemmer gashastigheden. Altså ikke primært om snejlen er høj eller lav. Derfor kan man sagtens have stort A/R som spooler HURTIGERE end mindre A/R fordi arealet er mindre i huset med stort A/R. A/R og areal er IKKE liniært forbundet. Det er altid arealet der skal oplyses for at kunne vurdere et turbinehus "spoolup-karakteristik" retmæssigt leverandører imellem.

5) Hvornår går antisurge i anvendelse?
a) når kompressoren ikke kan komme af med luften
b) når turbinen ikke kan komme af med luften

Svaret er a. Hvorfor andvender vi Antisurge, altså kompressorhus der er "skåret op" tæt på kompressor inducer med passage ud igen? Fordi vi det giver problemfrit arbejdsområde at "recirkulere" når vi har brug for det når vi parrer store turboer med små motorer eller store kompressorhjul på små turbinehjul ("hybrid"). Det giver muligheden for at konfigurere en turbo til tidligst mulig ladetryk og højest mulig effekt i en pakke.


6) Hvilke cylindre skal parres sammen ved Twin Scroll?
a) de cylindre som har takterne tættest på hinanden
b) de cylindre som har takterne længst fra hinanden

Svaret er b. Når vi skyder udstødningspulsen ud i manifolden skal den parrede "tvillingcylinder" være i kompressionstakt eller tættest på (tættest på når flere end 4 cyl). Og når jeg siger tættest på kompressionstakt så er det længst fra hinanden i takter. Altså udstødningstakt modsat kompressionstakt 360 grader i mellem. Twin scroll, divided inlet, todelt indløb, dobbelt indløb...mange navne. Det er grundlov i fysikkens verden når det gælder turbo. Ta en 4 cyl. når cyl 1 skyder er cyl 4 i kompressionstakt. Dvs. lukket på knast. Dermed pakker vi altid cyl 1+4 i det ene kammer på turboen og cyl 2+3 i det andet kammer. Én WG pr. kammer, to ialt. Cyl 1 skyder alt sin kraft ind i turbo uden at dele den med de 2 andre cylindre (cyl 2+3) med halvåbne knastprofiler (cyl 4 helt lukket på knast pga kompressionstakten). Derfor er sugemotorer også "twin" opdelt med (1+4)(2+3)på manifold langt ud på rørerne for ikke at forstyrre hinandens cylinderfyldning mv. Tilmed skyder cyl 1 ind i halv størrelse turbinehus (opdelt). Resultat, langt hurtigere ladetryk, langt mere mere kontrolerbart modtryk (bedre tænding, helt anderledes bedre valg på knaster). Prøv selv at simulere dig som udstødningspuls, forestil dig hvor du har mindst mulige smutveje i andre rør og tilbage ind i andre cylindre, samt hvor du rammer hårdest presset på turbinehjulet. Du er en puls. Tro på det.

7) Hvornår giver turboens kompressor mest motorydelse?
a) 100.000 omdr. @ 2 bar
b) 100.000 omdr. @ 1 bar

Svaret er b. Hvorfor. Fordi vi flytter mere luft ved lavere tryk. Forstil du blæser i en balon. Får du mest luft ud af munden ved at blæse frit ud i rummet eller ved at blæse dig rød i hovedet ind i en balon? svaret er enkelt, selvklart uden modstand. Munden er turboen, rummet er motoren. Farven i "kinderne" og varmen ens begge steder. Se f.eks. på kompressormap kig på mængden af luft som motoren modtager ved høj vs. lav tryk ved samme turbo omdrejninger. Hvorfor er det relevant. Jo, mange snakker om ladetryk men få forstår at mindre ladetryk er ensbetydende med mere effektiv setup (eksemplet med balonen) forudsat samme luftmængde. Porter du et topstykke eller montere større indsugningsventiler, eller køler luften så er "balon-effekten" mindre og dit ladetryk falder samtidig med effekten stiger. B er typisk en større kompressorside i forhold til A.

8 ) To motorer har samme stor twin scroll turbo UDEN antisurge. Motorerne er ens, dog har den ene motor påmonteret twin scroll manifold, den anden motor har ikke. En af motorerne har størst tendens til at opleve problem med surge, hvilken er det?
a) motor med twin scroll manifold
b) motor uden twin scroll manifold

Svaret er a. Eksempel. Du har haft en forholdsvis stor twin scroll turbo på din motor med manifold uden Twinscroll. Du påmontere nu twinscroll manifold. Du hører nu lyde som du ikke har hørt før (turbo uden antisurge). Du undrer dig. Svar. Din turbo overproducerer for tidligt inden den kommer "ind på mappet". Antisurge udligner/fjerner "proppen". Twin scroll har nu givet "gratis" tidligere ladetryk fra samme turbo vel at mærke hvis den turbo har Antisurge. Uden antisurge får du bare "lydene"/proppen" hvis dette scenarie indtræffer.

9) Hvorfor oplever den ene motor frem for den anden ovenfor problem med surge?
a) fordi kompressoren flytter for meget luft for tidligt
b) fordi kompressoren flytter for lidt luft for sent

Svaret er a. Som beskrevet ovenfor.

10) Hvilken af ellers to ens turboer (samme turbineside) skal roteres med flest omdrejninger for at levere 500hk?
a) turbine exducer 59mm - kompressor inducer 65mm
b) turbine exducer 59mm - kompressor inducer 59mm

Svaret er b. Det er besvaret indirekte flere gange ovenfor. Større kompressor flytter mere luft pr. omdrejning og skal derfor rotere færre omgange for at flytte samme mængde luft. Ladetryk indtræder betydeligt tidligere ved større kompressorhjul. Det er mange tusinde turboomdrejninger tidligere. Et større kompressorhjuls minimale større vægt betyder intet i den sammenhæng.
Ta' et kig på f.eks. MPR5449, MPR5949, MPR6559 eller MPR7668. Her udnyttes kompressorens store størrelse på mindre turbinehjul og effekten lader sig begrænse af turbinehjulets størrelse. Dvs. f.eks. en MPR5949 (59mm inducer kompressor og 49,5mm exducer turbine) har kompressor som flower til 650hk men den anvendes til 550hk. Den konfiguration mht. spoolup er unik og findes ikke andre steder.
Mvh Jakob



Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team