Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 25 feb 2025, 23:23

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 269 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2010, 11:27 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
HenrikGM skrev:

Fastholde en motor på bestemt rpm er nok en af de mere kunstige former. Man vil kunne opnår urealistisk ladetryk med meget store turboer, og komme til at mappe en position motoren aldrigt kommer i i virkeligheden


Se det er netop min pointe med felter med stor bremse på, man kan lave fine udskrifter på _højt_ moment, men du vil aldrig opleve det i den virkelige verden ;) Det er hvad jeg har imod felter med bremse, de er lette at "misbruge".


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 18 sep 2010, 11:30 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
lqs skrev:
kan man det?


ja.

lqs skrev:
ville gerne vide om alle felter måler forskellig motorydelse, i forskellige gear?


I den ideelle verden burde man komme frem til samme motorydelse uafhængigt af gear. Der kan være problemer med at få ladetrykket med hvis rulningen er for hurtig. (accelerationen for høj)

lqs skrev:
ville også gerne vide om de forskellige felter måler forskellig hulydelse, i forskellige gear.


Hvis de måler samme hjulydelse i alle gear er der noget galt.. Du har ikke samme moment/effekt på hjulene i 1. som i 5. gear.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2010, 13:47 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Hrrmm...

Du modsiger dig selv lidt.

Jeg tror lige vi definerer nogle ting for at holde diskussionen på ret kurs:

Motoreffekt er effekten leveret til koblingen.
Hjuleffekt er effekten leveret til underlaget(ruller eller asfalt)
Transmissionstab består af tab i gearkasse og differentiale samt aksler og led.

Effekten er moment x rpm.

Gearkassen ændrer på RPM på bekostning af moment, eller omvendt.
En tabsfri gearkasse vil måle effekt ind = effekt ud uanset gearing.

En for hurtig rulning vil have den bivirkning at turboladeren ikke når at sætte tryk. En for langsom rulning(eller steady state) vil give urealistisk højt tryk, og dermed højere effekt. Disse fejl er ikke fejlmåling som sådan, men blot nogle forudsætninger (køretøjsvægt) der ikke er tilstede i virkeligheden.

Jeg har hørt om målte effektforskelle mellem feks 3 og 4 gear op til 50hk eller 10-15% fejl som følge af valg af gear.
Hvad er så mest rigtigt??

Ideelt burde man måle identiske motorydelser uanset gear, og identiske hjulydelser uanset gear.
Kun hvis tabet ændrer sig imellem gearene vil man se forskel, altså feks et totaltab på 25hk i 3.gear, men feks 20hk i 4.gear.
Men er der nogen der tror på at man kan se 70hk tab i 3.gear, samt kun 20hk i 4.gear på samme bil, samme dag, samme forhold?

Jeg vil nok betragte en af de to målinger som fejlmåling der IKKE er forårsaget af en ændring i forudsætningerne.(som feks lavere vægt/hurtigere rulning)

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2010, 14:24 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 10 okt 2003, 21:46
Indlæg: 4407
du glemmer lige noget HENRIK.. noget vigtigt måske endda. hjulheste så taler vi om tab i hele drivlinen. samt og ikke mindst dækkene. de alene er ofte den største kilde til tab. hvor der på en gadebil med stive lavprofildæk måske kun kan måles 10% tab (modstand på nedrul) så er det slet ikke umuligt at måle 20% med store bløde dragdæk.
hastigheden har åbenbart en del at sige for modstanden ikke dækkene. MÅSKE noget af forskellen i målte hjulheste skal i hastighede, i stedet for gearet der er valgt?
MVH søren


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2010, 15:14 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Dækkene var taget ud af ligningen med vilje.

Den skal selvf. med. Det er derfor jeg skriver "leveret til underlaget".

Dæk er netop et parameter der er pillet ud af akselmonterede dynosystemer. Jeg mener ikke man kan snakke om hjuleffekt der.
Akseleffekt var mere rigtig.

Det der nok var målet med dette emne var at søge at trække mystikken ud af diverse målinger. Ingen tvivl om at det er vanskeligt at måle en bil, men det er svært sammenligneligt når der bliver opgjort effekter med faste %satser i tab, Målt på enertiruller med og uden bremse, målt på motorbænke, målt på akselmonterede systemer, etc.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2010, 19:03 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
HenrikGM skrev:
Hrrmm...

Du modsiger dig selv lidt.


Gør jeg, så er det fordi jeg ikke får formuleret min korrekt.

HenrikGM skrev:
Jeg tror lige vi definerer nogle ting for at holde diskussionen på ret kurs:

Motoreffekt er effekten leveret til koblingen.
Hjuleffekt er effekten leveret til underlaget(ruller eller asfalt)
Transmissionstab består af tab i gearkasse og differentiale samt aksler og led.

Effekten er moment x rpm.


Enig i det hele.

HenrikGM skrev:
Gearkassen ændrer på RPM på bekostning af moment, eller omvendt.
En tabsfri gearkasse vil måle effekt ind = effekt ud uanset gearing.


Gearkassen måler ikke noget ;) Nå spøg til side, i en normal gadebils manuelle gearkasse vil der altid være tab - den er bestemt ikke tabsfri.



HenrikGM skrev:
En for hurtig rulning vil have den bivirkning at turboladeren ikke når at sætte tryk. En for langsom rulning(eller steady state) vil give urealistisk højt tryk, og dermed højere effekt. Disse fejl er ikke fejlmåling som sådan, men blot nogle forudsætninger (køretøjsvægt) der ikke er tilstede i virkeligheden.


Hvis ikke det er betingelser der vil indtræde i den virkelige verden er det i min bog en fejlmåling, selvom måling ikke er "skæv" i forhold til hvad motoren yder, de afspejler blot omstændigheder der aldrig vil indtræde i den virkelige verden. (her snakker jeg kun om steady state, men for højt ladetryk og moment i forhold til omstændighederne på gaden) For hurtig rulning - det er jo hvad vi oplever hver eneste dag i f.eks. 1. gear. Jeg har slet ikke fuldt ladetryk i 1. gear, det er for hurtigt overstået til turboen kan få opbygget trykket ordentligt. Så målingen er ikke "forkert" - men så alligevel. Giver det mening?

HenrikGM skrev:
Jeg har hørt om målte effektforskelle mellem feks 3 og 4 gear op til 50hk eller 10-15% fejl som følge af valg af gear.
Hvad er så mest rigtigt??


Hvad vejer mest et kilo bly eller 1Kg fjer? Når vi snakker rullefelt er det imho aldrig "rigtigt", men vi kan komme meget tæt på virkeligheden. For mig er det gentagelsen der er den vigtige faktor. Giver feltet målinger der gør at jeg kan stole på før og efter målinger ? Eller er de som vinden blæser? Hvis bare de er konsistente er jeg forholdsvis ligeglad med om de viser 20% forkert - hvis bare de er konsistente.


HenrikGM skrev:
Ideelt burde man måle identiske motorydelser uanset gear, og identiske hjulydelser uanset gear.


Ja det er jo netop derfor man måler tabet ved at lade hjulene rulle "ned". Men der er aldrig noget der er ideelt ;) Dæktemperatur, hvor hårdt er bilen spændt ned, hvor brede er dækkene osv. spiller ind på hvor meget tab man måler. Dette tab er ikke nødvendigvis det samme som bilen har på vejen ;)

HenrikGM skrev:
Kun hvis tabet ændrer sig imellem gearene vil man se forskel, altså feks et totaltab på 25hk i 3.gear, men feks 20hk i 4.gear.


Om tabet er 100Hk i 3. gear og 120hk i 4. - så bør MOTOReffekten være den samme. Man modregner jo netop tabet i den effekt man måler på rullerne.

HenrikGM skrev:
Men er der nogen der tror på at man kan se 70hk tab i 3.gear, samt kun 20hk i 4.gear på samme bil, samme dag, samme forhold?



Så skal der være noget helt galt med den gearkasse ;)


HenrikGM skrev:
Jeg vil nok betragte en af de to målinger som fejlmåling der IKKE er forårsaget af en ændring i forudsætningerne.(som feks lavere vægt/hurtigere rulning)


Enig.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2010, 20:37 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Tabet målt under nedrulning.

Det er fint man måler tabet under nedrulning, der er ikke meget andet at gøre hvis det skal være enkelt, MEN, der bliver målt på den modsatte tandflanke, der bliver målt med 10% eller mindre belastning på transmissionen. Begge dele burde bidrage væsentligt til en alt alt for lav opgivelse af det faktiske tab. Spørgsmålet er om det faktisk er reelt at snakke om motoreffekt, og kan man overhovedet regne tilbage?

Der er et hint til den diskussion når feks dynapack brugere anveder en fast procentsats til forhjulstræk, og en anden til bahjulstræk.

Kan man være fræk nok til bare at regne det fast % sats?

Jeg vil påstå at store gearkasser (hvis ikke alle) har en tendens til at tabet vokser meget anderledes end den linære antagelse man nogen gange ser.

Hvis det er gentagelsen der er så vigtig, hvorfor så overhovedet regne transmissionstab? Den om noget vil være nogenlunde konstant!
"bling-bling" effekten skal man ikke overse. Næsten alle vil have en absolut værdi man kan fortælle til naboer og venner, næsten aldrigt er der fortalt hvad der er fundet på feltet i forbedringer.... :?:

Kommentaren omkring tab i gearene bør kunne udvides med nogle erfaringer fra de rullefeltejere der er i "flokken" herinde.
Jeg er ikke så sikker på at de store forskelle man måler mellem 3, 4 og 5gears rulninger skyldes tab, men mere spørgsmålet om hvordan feltet regner.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2010, 20:54 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
Deltager gerne i debatten

Men jeg er stadig ude med mit felt hver weekend ,og på næste lørdag holder jeg jo som i alle ved træf herhjemme i Otterup,så min tid ved tastaturet er begrænset lige nu

mange af de forhold i debatere ,har jeg afprøvet på mine felter,og er kommet med mine egne konklusioner( som måske er rigtige eller forkerte)

Skal jeg sætte alle disse konklusioner på skrift vil det tage lang tid,som jeg ikke har

jeg vil dog gerne bruge en lørdag lidt senere på året,hvis i kunne komme 6-12 personer medbringendene et antal biler hvor vi kunne afprøve nogle af jeres teorier,og i kunne lave jeres egne konklusioner ud fra disse forsøg og viderbringe dem på dette forum( det er dog ikke sikkert at i kommer tættere på den skinbarlige sanhed,men at i derimod bliver mere forvirret ,eller uenige om hvad der er korrekt)

Mine felter er baseret på inertimasse(som jeg iøvrigt mener er mest rigtigt)
derudover har jeg måske også et vejrullesæt,som monteres så der måles medens bilen kører på asfalten,dette kræver så en meget nøjagtig vægt på bilen ,og at der er nogen der er villig til at køre med klampen i bund på vejen ,med evt. fartbøde eller kørekortsklip til følge,men så kan der logges på turbotryk og indsugningstemp, oma.i bilens aktuelle miljø

Jeg har mulighed for at logge på tryk -vaccum -temp-volt-afr-4gas, så testmulighederne er store

Fra jer kræves der en til at samle folk , kordinere og notere testresultater,og jeg lægger udstyr til

Af det i har debatteret indtil nu kan jeg kort fortælle at

Motoromdr. og gearing det finder div rulleprogrammer ud af .enten ved aftastning ved et givent omdr, eller hastighed eller en pickup på rpm. signal

Hjulheste kan være forskellig ,mange faktorer spiller ind,på mine felter der ikke har samme rullediameter og afstand mellem rullerne er
forskellen 5-8%

hvilket gear der rulles i kan også give stor måleforskel,det kan dog svinge meget fra bil til bil,men min erfaring viser at jo mere power der er i en bil jo større er måleforskellen mellem gearene

Mvh Otto


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2010, 21:21 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 24 aug 2006, 20:25
Indlæg: 217
allerede nu er vi uenige Henrik

lad os afprøve det,ellers skal vi bruge timer ved tastaturet

Kom med en Power bil med sugemotor,så vi ikke har turbotryk at forholde os til,og du vil blive overrasket over hvor meget du taber ved nedgearing

Den indre inerti i en motor må også spille ind,ved nedgearing er rulletiden kortere,den indre inertimasse skal derved acc, hurtigere,og denne energi kommer ikke i rullerne,hvor stor betydning det har ved jeg ikke,måske du har forudsætninger for at regne det ud,jeg har IKKE

om tabet i en gearkasse er liniært ved jeg ikke,men med dæk i rullerne er den ihvertfald ikke

tabet på nedrullet er ikke helt konstant,her spiller dæktemp og olietemp. i transmissionen ind,men når først det er kørt varmt er det rimeligt konstant

otto


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 18 sep 2010, 21:21 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 19 sep 2009, 18:54
Indlæg: 483
HenrikGM skrev:
Tabet målt under nedrulning.

Det er fint man måler tabet under nedrulning, der er ikke meget andet at gøre hvis det skal være enkelt, MEN, der bliver målt på den modsatte tandflanke, der bliver målt med 10% eller mindre belastning på transmissionen. Begge dele burde bidrage væsentligt til en alt alt for lav opgivelse af det faktiske tab. Spørgsmålet er om det faktisk er reelt at snakke om motoreffekt, og kan man overhovedet regne tilbage?


Nej, man kan approksimere - men aldrig regne 100% retur til motoreffekt. Ikke på den måde de felter jeg kender virker på.

HenrikGM skrev:
Der er et hint til den diskussion når feks dynapack brugere anveder en fast procentsats til forhjulstræk, og en anden til bahjulstræk.

Kan man være fræk nok til bare at regne det fast % sats?


Nej da.

HenrikGM skrev:
Jeg vil påstå at store gearkasser (hvis ikke alle) har en tendens til at tabet vokser meget anderledes end den linære antagelse man nogen gange ser.

Hvis det er gentagelsen der er så vigtig, hvorfor så overhovedet regne transmissionstab? Den om noget vil være nogenlunde konstant!
"bling-bling" effekten skal man ikke overse. Næsten alle vil have en absolut værdi man kan fortælle til naboer og venner, næsten aldrigt er der fortalt hvad der er fundet på feltet i forbedringer.... :?:


Eller fordi det her i Europa er blevet defacto at oplyse motorheste. Hvis jeg tilbyder 108Hk på hjulene i min chip, men konkurrenten tilbyder 130Hk i motoren - hvem tror du så sælger flest chips? hestekræfter sælger UANSET om man kan lide det eller ej. Det er immervæk et absolut fåtal der bekymrer sig om andet end den absolutte effekt/moment - f.eks. om hvordan momentet udvikler sig, hvor meget er vundet i mellemområdet mv.

HenrikGM skrev:
Kommentaren omkring tab i gearene bør kunne udvides med nogle erfaringer fra de rullefeltejere der er i "flokken" herinde.
Jeg er ikke så sikker på at de store forskelle man måler mellem 3, 4 og 5gears rulninger skyldes tab, men mere spørgsmålet om hvordan feltet regner.


Det er da absolut muligt, det må Otto kunne svare bedre på end mig.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 269 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team