HenrikGM skrev:
Hrrmm...
Du modsiger dig selv lidt.
Gør jeg, så er det fordi jeg ikke får formuleret min korrekt.
HenrikGM skrev:
Jeg tror lige vi definerer nogle ting for at holde diskussionen på ret kurs:
Motoreffekt er effekten leveret til koblingen.
Hjuleffekt er effekten leveret til underlaget(ruller eller asfalt)
Transmissionstab består af tab i gearkasse og differentiale samt aksler og led.
Effekten er moment x rpm.
Enig i det hele.
HenrikGM skrev:
Gearkassen ændrer på RPM på bekostning af moment, eller omvendt.
En tabsfri gearkasse vil måle effekt ind = effekt ud uanset gearing.
Gearkassen måler ikke noget

Nå spøg til side, i en normal gadebils manuelle gearkasse vil der altid være tab - den er bestemt ikke tabsfri.
HenrikGM skrev:
En for hurtig rulning vil have den bivirkning at turboladeren ikke når at sætte tryk. En for langsom rulning(eller steady state) vil give urealistisk højt tryk, og dermed højere effekt. Disse fejl er ikke fejlmåling som sådan, men blot nogle forudsætninger (køretøjsvægt) der ikke er tilstede i virkeligheden.
Hvis ikke det er betingelser der vil indtræde i den virkelige verden er det i min bog en fejlmåling, selvom måling ikke er "skæv" i forhold til hvad motoren yder, de afspejler blot omstændigheder der aldrig vil indtræde i den virkelige verden. (her snakker jeg kun om steady state, men for højt ladetryk og moment i forhold til omstændighederne på gaden) For hurtig rulning - det er jo hvad vi oplever hver eneste dag i f.eks. 1. gear. Jeg har slet ikke fuldt ladetryk i 1. gear, det er for hurtigt overstået til turboen kan få opbygget trykket ordentligt. Så målingen er ikke "forkert" - men så alligevel. Giver det mening?
HenrikGM skrev:
Jeg har hørt om målte effektforskelle mellem feks 3 og 4 gear op til 50hk eller 10-15% fejl som følge af valg af gear.
Hvad er så mest rigtigt??
Hvad vejer mest et kilo bly eller 1Kg fjer? Når vi snakker rullefelt er det imho aldrig "rigtigt", men vi kan komme meget tæt på virkeligheden. For mig er det gentagelsen der er den vigtige faktor. Giver feltet målinger der gør at jeg kan stole på før og efter målinger ? Eller er de som vinden blæser? Hvis bare de er konsistente er jeg forholdsvis ligeglad med om de viser 20% forkert - hvis bare de er konsistente.
HenrikGM skrev:
Ideelt burde man måle identiske motorydelser uanset gear, og identiske hjulydelser uanset gear.
Ja det er jo netop derfor man måler tabet ved at lade hjulene rulle "ned". Men der er aldrig noget der er ideelt

Dæktemperatur, hvor hårdt er bilen spændt ned, hvor brede er dækkene osv. spiller ind på hvor meget tab man måler. Dette tab er ikke nødvendigvis det samme som bilen har på vejen

HenrikGM skrev:
Kun hvis tabet ændrer sig imellem gearene vil man se forskel, altså feks et totaltab på 25hk i 3.gear, men feks 20hk i 4.gear.
Om tabet er 100Hk i 3. gear og 120hk i 4. - så bør MOTOReffekten være den samme. Man modregner jo netop tabet i den effekt man måler på rullerne.
HenrikGM skrev:
Men er der nogen der tror på at man kan se 70hk tab i 3.gear, samt kun 20hk i 4.gear på samme bil, samme dag, samme forhold?
Så skal der være noget helt galt med den gearkasse

HenrikGM skrev:
Jeg vil nok betragte en af de to målinger som fejlmåling der IKKE er forårsaget af en ændring i forudsætningerne.(som feks lavere vægt/hurtigere rulning)
Enig.