Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 feb 2025, 00:16

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 09 maj 2007, 07:43 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Er der andre regler for tuning af Tuning af Veteran biler.
Kunne jo være meget griner men en gammel Ford 20M eller lignene der kunne flytte sig :tooth:

Turbo er vel udelukket som på de fleste andre biler eller ?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 maj 2007, 08:55 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sydsjælland
Nej det er der som udgangspunkt ikke. Men du har en noget friere ramme med hensyn til forurening eftersom at de kun er underlagt at skulle overholde gældende regler fra da de blev konstrueret. Men denne regel gælder så vidt jeg er orienteret for alle biler der er ældre end 3. måned 1984 eller lige der omkring.

En anden ting kan så være at synsmanden måske ikke er 100% klar over hvordan bilen ser ud standard, hvilket hvis din samvittighed ikke nager dig jo gør at du kan ændre på ophæng osv. bare det bliver lavet rigtig flot og det ligner noget der kunne være lavet fra fabrikken.

Men selv den mindst kløgtige synsmand vil dog nok gennemskue at en Taunus ikke er lavet med en 540 chevy BB. Men som udgangspunkt gælder de samme 20% regler. Det eneste du kan slippe lettere hen over er spørgsmålet om forurening. Eftersom disse er stort set ikke gældende hvis bare motoren går ordentligt.

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 maj 2007, 09:17 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
kadettcqp skrev:
Nej det er der som udgangspunkt ikke. Men du har en noget friere ramme med hensyn til forurening eftersom at de kun er underlagt at skulle overholde gældende regler fra da de blev konstrueret. Men denne regel gælder så vidt jeg er orienteret for alle biler der er ældre end 3. måned 1984 eller lige der omkring.

En anden ting kan så være at synsmanden måske ikke er 100% klar over hvordan bilen ser ud standard, hvilket hvis din samvittighed ikke nager dig jo gør at du kan ændre på ophæng osv. bare det bliver lavet rigtig flot og det ligner noget der kunne være lavet fra fabrikken.

Men selv den mindst kløgtige synsmand vil dog nok gennemskue at en Taunus ikke er lavet med en 540 chevy BB. Men som udgangspunkt gælder de samme 20% regler. Det eneste du kan slippe lettere hen over er spørgsmålet om forurening. Eftersom disse er stort set ikke gældende hvis bare motoren går ordentligt.


Hvordan forholder det sig så med såkaldte " hot rods", for de er da tit både bygget af dele fra flere forskellige mærker, men oftest også med tvangsfodrede og/eller store V8´ere, som de ikke nødvendigvis nogensinde er kommet ud af fabrikken med?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 maj 2007, 10:04 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Det var nu ikke så vilde ombygninger jeg tænkte på.
Kan bare huske der kørte sådan en gammel Ford på stregen i Odense for nok 10-15år siden, og den gik rimeligt godt :tooth:

Men det jo nok umuligt af finde ham der havde den og få en opskrift på det opsæt !


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 maj 2007, 10:14 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
2fat2fly skrev:
Det var nu ikke så vilde ombygninger jeg tænkte på.
Kan bare huske der kørte sådan en gammel Ford på stregen i Odense for nok 10-15år siden, og den gik rimeligt godt :tooth:

Men det jo nok umuligt af finde ham der havde den og få en opskrift på det opsæt !


Hva med den røde Hot Rod som har været med til DHB er par gange, mener den kører med en 5.7 Corvette motor med kompressor. Den går da også helt ok :D

Kan ikke huske om modellen hedder Ford V8, men den ligner lidt den her. (jeg ved ikke om tøjstilen er obligatorisk) :lol:
Billede


Senest rettet af VRT 09 maj 2007, 10:20, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 maj 2007, 10:20 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 948
Geografisk sted: Fyn
Det var nu ikke så vilde ombygninger jeg tænkte på.
Kan bare huske der kørte sådan en gammel Ford på stregen i Odense for nok 10-15år siden, og den gik rimeligt godt

Men det jo nok umuligt af finde ham der havde den og få en opskrift på det opsæt !


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 maj 2007, 12:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sydsjælland
Med hensyn til hot-rods er det en større videnskab at få dem synet. Men igen hvor mange synsmænd ved hvordan en 32 ford skal se ud? Og hvem ved hvilken motor der skal ligge i? Samt hvilke former for ophæng der bør sidde på sådan én?

Men altså den bedste måde at få synet sådan en på er nok at kontakte en man har set der har fået sådan en synet og så få et par tricks.

Men nu spurgte "tråd-starteren" jo så ikke om så voldsomme ombygninger. Men som sagt så skal du officielt overholde de samme regler som nyere biler bortset fra forurening.

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 maj 2007, 13:02 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 nov 2006, 21:31
Indlæg: 327
Geografisk sted: Gun City
kadettcqp skrev:
Med hensyn til hot-rods er det en større videnskab at få dem synet. Men igen hvor mange synsmænd ved hvordan en 32 ford skal se ud? Og hvem ved hvilken motor der skal ligge i? Samt hvilke former for ophæng der bør sidde på sådan én?

Men altså den bedste måde at få synet sådan en på er nok at kontakte en man har set der har fået sådan en synet og så få et par tricks.

Men nu spurgte "tråd-starteren" jo så ikke om så voldsomme ombygninger. Men som sagt så skal du officielt overholde de samme regler som nyere biler bortset fra forurening.


Jeg troede egentlig der var nogle særlige regler for biler fra før ´68, eller noget i den stil. For i princippet gør det vel ikke en bil mere lovlig, at den er synet. Hvis man er indblandet i en ulykke, hænger man på regningen, uanset om en synsmand har sjusket til syn.


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 09 maj 2007, 17:25 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 199
Geografisk sted: Sydsjælland
Lindahl007 skrev:
kadettcqp skrev:
Med hensyn til hot-rods er det en større videnskab at få dem synet. Men igen hvor mange synsmænd ved hvordan en 32 ford skal se ud? Og hvem ved hvilken motor der skal ligge i? Samt hvilke former for ophæng der bør sidde på sådan én?

Men altså den bedste måde at få synet sådan en på er nok at kontakte en man har set der har fået sådan en synet og så få et par tricks.

Men nu spurgte "tråd-starteren" jo så ikke om så voldsomme ombygninger. Men som sagt så skal du officielt overholde de samme regler som nyere biler bortset fra forurening.


Jeg troede egentlig der var nogle særlige regler for biler fra før ´68, eller noget i den stil. For i princippet gør det vel ikke en bil mere lovlig, at den er synet. Hvis man er indblandet i en ulykke, hænger man på regningen, uanset om en synsmand har sjusket til syn.


Jeg er ikke bekendt med sådanne regler i al fald. Men det er da også muligt at få dem synet, og tingene skrevet i papirerne. Det gælder jo bare om at have dokumentationen på plads. Så vidt jeg ved er det eneste der skiller dem ad med hensyn til syn, at biler der er ældre end 40år kun skal synes hvert 8. år. Hvilket selvfølgelig kan friste til at ændre lidt ekstra da det er sjældent at man skal ændre det tilbage for at få den synet, men som du selv siger så hænger man selv på den hvis det går galt og det bliver opdaget.

_________________
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=4824
2007: 1/8mile @ 8,320 sek 60fod 1,78sek.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 09 maj 2007, 19:21 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
2fat2fly skrev:
Er der andre regler for tuning af Tuning af Veteran biler.

Ikke direkte, men de krav og regler der skal overholdes er gennemgående meget læmpeligere. På ældre biler forsvinder f.eks de fleste krav omkring miliø og indviklede godkendelser i forbindelse sikkerhedskrav der skal overholdes. Det er f.eks det der gør det muligt af få synet/godkendt hotrods uden at skulle bruge enorme formuer på tests og dokumentationer. Man kan "nøjes" med en test på Teknologisk Institut og nogle styrkeberegninger. Bygger man chassiset identisk med en allerede godkendt hotrod kan den tidligere lavede godkendelse direkte genbruges.

Samtidigt er de fleste synsfolk vist også knapt så nøjeregnede med uoriginalitet ved de gamle biler. Sikkert både fordi de sjældnet ved meget om hvad der er rigtigt og forkert, samt fordi f.eks miliøkrav er nærmest ikke eksisterende. De koncentrere sig mest om at tjække bremser, styrtøj og andet fornuftigt som har en sikkerhedsmæssig betydning.

En gammel 20M'er så må en amerikansk 4,0L udgave af Fords V6'er da være vejen frem til noget sjovt som også kan rulles igennem syn uden alt for meget ballade. http://www.powerforum.dk/viewtopic.php? ... light=ford


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 33 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 91 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team