Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 27 nov 2024, 21:28

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 05 mar 2015, 13:57 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=87480

Det altså lækkert legetøj, er dog ikke klar over om man kan holde en motor nede i omdrejninger? Eller det måske bare set spørgsmål om hvor meget vand man får igennem bremsen? :)


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 05 mar 2015, 21:32 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Thomas h p skrev:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=87480

Det altså lækkert legetøj, er dog ikke klar over om man kan holde en motor nede i omdrejninger? Eller det måske bare set spørgsmål om hvor meget vand man får igennem bremsen? :)

Det er fedt legetøj. Der er en på ønskesedlen her.

Den kan ikke bare holde motoren nede i rpm, men kan også kvæle den. Det er egentligt en momentabsorber.

Det er fyldningen i bremsen der bestemmer hvor hårdt den bremser.
Det er flowet igennem den der bestemmer hvor varm den bliver.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 mar 2015, 11:12 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
men lad os sige man bruger en 1000L vandtank, og lader vandet cirkulere gennem den? vil det så nogensinde blive så varmt at man bliver ned til og stoppe?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 06 mar 2015, 21:38 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7414
Nja, det er jo umuligt at afgøre ud fra det du oplyser.

Skal du køre 20 runs med WOT på en 800hk volvomotor i steady state, og bruger tanken til både kølevand og akseleffekt, så går det ikke uden pauser.

Men denne her blev kørt temmeligt længe på en halvfuld palletank:
https://www.youtube.com/watch?v=W6maKk87JDU

https://www.youtube.com/watch?v=h-6AXQSyTsc

Så hvad er det du skal bruge det til?
Lad os sige du bremser 400kw på akslen, og et run tager 12sekunder, så har du jo max lagt godt 1kwh i vandet, eller 3,6Mj energi.
vand kræver 4,2kj/kg gradC. Det vil varme 850liter 1grad eller so.

Stopper vandtilførslen derimod, så bliver det sjovt.
Der er typisk kun små mængder vand i disse bremser. Helt ned til bare 2-3 liter.
Hvis du nu ligger 3,6Mj energi i 3liter vand, så flyver temperaturen over kogepunktet. Der skal bare 1,2Mj til at lægge 100grader i 3liter vand. Med andre ord så er det tæt ved at vandet går på dampform på stedet, aka bremsen bliver ti en dampmaskine!

Du kan ikke øge temperturen med ret meget mere end 20grader på et run igennem bremsen hvis du skal være sikker på at undgå kavitation. Disse bremser bliver ustabile hvis de beynder at kavitere.
Så hvis du ligger 3,6Mj energi i 12sekunder, så er det 300Kj i sekundet, og med 20grader deltaT, så bliver det vel små 4liter vand i sekundet, eller en pumpe der kan give 15m3/time. Der skal nok ca 5bar til for at være sikker på at holde flowet. Det er vel en 5KW pumpe.

Forbehold for regnefejl og fuckups. Det er længe siden jeg har brugt det her, men det er da et bud...

Finten er at du skal opretholde flow nok i bremsen til at holde den kold.
Dernæst skal du kunne styre mængden af vand i bremsen, da det er den der bestemmer hvor meget den bremser.
Bremsen er stærkt rpm afhængig. DVS 2Kg vand bremser stort set intet ved 1000rpm, men kan holde 500hk hvis RPM bare er højt nok. Altså skal mængden i bremsen kunne styres ret præcist.
Og sidst, bremsen kører med ret højt tryk på afgangen. Langt langt højere end det pumpen giver, så bremsen søger selv at komme af med vandet, jo flere rpm du kører desto mere vil den af med vandet.

Man gør gerne det at man kører med en fast flowbegrænsning på afgangen, og styrer så bremsen ved at justere hvor meget du hælder i. Man kan faktisk se det på videoerne.

Svenskerne (de rigtigt hårde drenge) kører med servoventiler på både indløb og afgang, med en fin reguleringssløjfe, og får så det ud af det at de kan køre et programmeret sweep på bremsen, feks 600rpm/sekund uanset hvad motoren yder, så finder bremsen(og styringen) "selv" ud af det. Det er smart!

Men på videoen der ser i bare to håndtag. Et til at styre vandet til bremsen, og et til gassen. Det kræver lige lidt geful, men man kan godt lave nogle fine sweep når man lige har lært motor/bremse kombinationen at kende.

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 10 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team