1600-or-so-kilometer - det kan næsten blive svært i sig selv i DK - for ikke at tale om 5 racerbaner
.
Men ja - Drag Week er et vældigt interessant "take" på at definere "en gadebil".
Nu er street racing ikke noget der ligger mig voldsomt på sinde - bl.a. fordi det her "gadebil"-koncept er kropumuligt at diskutere. Der er lige så mange meninger om hvornår det teknisk er en gadebil, og hvornår det ikke er, som der er mennesker involveret i sporten - og jeg er en af dem der også har en mening: at det er totalt pointless at diskutere fra et teknisk synspunkt.
Men Drag Week har altid interesseret mig - for jeg synes at det er en fed test.
Hot Rod Magazine kommer og er iskolde - også i i Unlimited-klassen - og siger: den eneste test der tæller (til at afgøre om det er en gadebil), er at skidtet er i stand til at køre 1600 km. på 5 dage, uden anden support end hvad den selv kan trække efter sig på en trailer. Det synes jeg er en fed måde at afgøre det på.
At der så lige er noget med hvad man kan få lov til at køre på gaden i de enkelte lande, er en anden snak - men konceptet giver mening i min verden.
En ting er så Tom Bailey som der linkes til, som vandt 2013.
Prøv at søge lidt på Larry Larson. Han har vundet fem gange de foregående år, og han har gjort det med en romantisk tilgang til gadebilsbegrebet. Han har insisteret på at køre i en bil som er mere gade-agtig end Tom Baileys. F.eks. har den standard akselafstand og mere eller mindre standard stålkarosse, imodsætning til Baileys fiber-karosse - essentielt en Funny Car-karosse på et mere gadedueligt chassis.
Han har desuden heller ikke kørt med trailer efter sig - tingene skulle kunne være i bilen - og der var få modifikationer/omstilling fra den kørte ind fra landevejen, til den stod klar på startstregen.
Larson sprang 2013 over, men var tilbage her i 2014, med en nybygget Chevy S10. Han var gået all-in denne gang, og på kompromis med flere af sine principper. Jeg har ikke helt grejet om den er med fiberkarosse - evt. kun delvist - men han kørte f.eks. med en trailer denne gang, og "omstilling" fra landevejen til strip, var lidt af en omgang - men det kunne gøres relativt hurtigt ift. hvor meget de faktisk ændrer.
Desværre holdt mekanikken ikke helt og han udgik på dag 3.
Sidst på ugen lavede han dog lige en 6.16-tid med noget med 236 mph i udgangsfart - angiveligt ny verdensrekord for noget indregistreret (og ja, der er så lande som har nemmere ved at deltage i det kapløb end andre
).
En anden der har samme tilgang til det som Larson, er Jeff Lutz. Han har været lige i hælene på Larson i årevis - også med en bil med stålkarosse.
Jeg har på alle mulige måder svært ved at se konceptet overført til DK - måske Sverige er mere realistisk. Men jeg synes også det er fedt - helt klart.