Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 11 dec 2018, 23:44

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 27 maj 2012, 20:46 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2469
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Westmus skrev:
møffe skrev:
ved feks bilforhandlere så er reservedels afdelingen indtægtskilden. så værkstedet og sidst salg af biler. hvad sker der hvis man bygger et produkt som ikke går i stykker eller behøver vedligehold.

Så køber folk fabrikkens nye model i stedet for at købe konkurrentens. Service omkostninger og frekvens er et konkurrence parameter når vi snakker biler og rigtige reparationer før bilen er blevet "gammel" falder ikke i god jord hos kunderne. Fabrikkerne lever af at sælge nye biler til tilfredse kunder ikke af at holde liv i kundernes gamle biler. Moderne biler er faktisk generelt utroligt slidstærke i dag, når vi ser bort fra div konstruktions bummerter.

Motorolie er et dejligt uhåndgribeligt emne (ligesom f.eks når Hifi nørder kloger i kabler), hvor det hele er mere baseret på tro end reel viden, hvilket selvfølgeligt udnyttes af sælgere og marketings folk. Der har af samme grund vist været "snake oil" sælgere (hvis "ukendte" produkter altid har fantastiske egenskaber) siden Ford T var det nye hotte.

Min grundholdning er stadigt at bilejeren tit er langt mere følsomme/hysteriske med olievalget end motoren i bilen reelt er. Med mindre vi da er ude i en helt specielt ekstremt behov. :)


problemet især med den danske forbruger, som jo nok er generelt for alle lande, taget ud fra at danmark er et latterligt lille markede.

så koster sådanne biler for meget at fremstille, skal vi feks bare lave en bil der er 100% rustfri over en lang årrække. lad os sige 30år. slid er der heller ikke noget af. så er slut produktet ofte så dyrt at det ikke vil blive solgt. og på den måde vælger forbrugeren billigere, på trods af andre udgifter.

ofte er folk hjernevaskede til at tro at dyere er bedre, uden at få fuld valuta for pengene.

så balancen er at have troværdihed sammen med økonomi i produktet.

det hjælper jo ikke at sælge en bil med 100års garanti hvis den bryder ned for hver 10år.

sikkerhed er nok en af de store faktore og motivationer i at følge lidt med i udskiftning af biler. sammen med den totale driftøkonomi i hverdagen, både service, reservedele og km/l

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 maj 2012, 14:09 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 11 jul 2006, 22:41
Indlæg: 671
Geografisk sted: Holstebro
møffe skrev:
lad os sige 30år. slid er der heller ikke noget af. så er slut produktet ofte så dyrt at det ikke vil blive solgt. og på den måde vælger forbrugeren billigere, på trods af andre udgifter.

Hvem pokker ønsker sig også at køre i den samme bil i 30 år??? Hvis folk havde råd skiftede de da helst bil hver gang der kom en ny model fra fabrikken ligesom f.eks med mobilos. Det er kun af ren og skær "nød" at almindelige mennesker holder liv i biler der er over 5 år gamle. :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 maj 2012, 14:47 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 29 dec 2004, 23:18
Indlæg: 2469
Geografisk sted: i midten af midtjylland
Westmus skrev:
møffe skrev:
lad os sige 30år. slid er der heller ikke noget af. så er slut produktet ofte så dyrt at det ikke vil blive solgt. og på den måde vælger forbrugeren billigere, på trods af andre udgifter.

Hvem pokker ønsker sig også at køre i den samme bil i 30 år??? Hvis folk havde råd skiftede de da helst bil hver gang der kom en ny model fra fabrikken ligesom f.eks med mobilos. Det er kun af ren og skær "nød" at almindelige mennesker holder liv i biler der er over 5 år gamle. :)

Jeg kan nu komme i tanke om en del som snyder sig selv for at handle ny bil... Altså fabriksny. Sådan noget virker bare.

_________________
THE FUTURE OF MOTORSPOTRS IS NO LONGER MOVING FORWARDS IT`S GOING...SIDEWAYS


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 28 maj 2012, 20:12 
Offline
Senior Medlem

Tilmeldt: 14 nov 2006, 03:09
Indlæg: 369
Geografisk sted: Kbh
Jeg syntes at denne test ligner meget den gamle olie test som de fleste har set:
www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf

Jeg spurgte oilman fra Opieoils i en tråd for et par år siden hvad han mente om den:

Hi Oilman thanks for good info.
When you read such an oil test here:
http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf
What do you think?
I buy all my own oil from Opie to my 3 cars.

dykkerdahl
Copenhagen

Svar kom 5 dage efter:

To be honest those tests are pretty much nonsense as they do not take into account anything like combustion and heat. One of those tests has milk and beer as better lubricants than a top end ester oil.

Cheers

Tim

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad der bliver proppet i deres olie men kan ikke rigtig finde noget.
Måske er det bare lidt polar ester og en røvfuld zddp

_________________
Nissan 200sx


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 13 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team