Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
30% spær.....? http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=25&t=25351 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | lqs [ 08 feb 2012, 20:08 ] |
Titel: | 30% spær.....? |
http://www.bilgalleri.dk/for_messagedet ... _id=880265 procent af hvad? det er mærkeligt der aldrig stilles spørgsmål om det. |
Forfatter: | hYe [ 08 feb 2012, 22:13 ] |
Titel: | |
Det ville være interessant om nogen f.eks. kan smide et link til noget litteratur.... |
Forfatter: | Wildert [ 09 feb 2012, 08:35 ] |
Titel: | |
Der er jo rent faktisk en der forsøger sig med en forklaring - altså noget med en kraftfordeling... men (ironi on) jeg har aldrig helt forstået hvordan det er foreneligt med pladespær med et givent preload og dermed break away torque (ironi off) For de tungt opfattende: Læs: det er det ikke... Pladespær fungerer som en kobling der har til formål at "give sig" på et givent tidspunkt. Det måles i hvor mange nm der skal til førend koblingen glider... ikke ret meget anderledes end på en motor/gearkassekobling hvor man taler om hvor meget den kan holde til. Her går man bare efter at den giver sig på et tidspunkt aht. aksler osv. Men så er der jo de andre type differentialer - som f.eks. Quaife's ATB-type. Det er jo reelt ikke et spær i ordets bogstaveligste forstand, men et differentiale der konstant kan fordele kraften derhen hvor der er mest greb (eller rettere: væk fra der hvor den ikke kan bruges)... her giver det reelt ikke mening at tale om egentligt spær - men virkningen er meget den samme (plus lidt bivirkninger ![]() |
Forfatter: | HenrikGM [ 09 feb 2012, 14:24 ] |
Titel: | |
Det er vel lige en tand mere kompliceret end en alm kobling i sammenligningsøjemed. Tilføjelse: Et pladespær har jo aksler med skrå kanter på, der gør at pladepakken presses sammen i takt med belastningen på akslerne i differerhjulene. Da bremsekraften er afhængigt at friktionskoefficienten og klemkraften(som er en funktion af det skrå akseldesign og belastningen på hjulene), så kan man vel med rette sige at spærret rent faktisk ER en fast % sats. Måske %opgivelsen slet ikke er så tosset endda. Måske man faktisk ikke kan måle et differentialespærs "ydelse" ved blot at rotere det ene hjul. Måske man faktisk slet ikke kan oplyse et pladespær i NM spærreevne, uden det faktisk er mere misvisende end %satsen. |
Forfatter: | Wildert [ 09 feb 2012, 15:56 ] |
Titel: | |
Som jeg forstår det, så har du delvist ret - og det samme har jeg - for det afhænger faktisk af typen mere specifikt. Nogen ER rent faktisk med helt statiske "koblinger", og ikke så meget andet kisse-jaw - mens andre er med "ramp" der ændrer klemkraften. Så jeg giver dig ret - givet at det er den korrekte type vi taler om - og lige så for mig selv. Vi taler bare om to forskellige ![]() Og så er der som sagt ATB-typerne som er helt ude i hampen ![]() |
Forfatter: | Morten VJ [ 09 feb 2012, 16:42 ] |
Titel: | |
ATB typerne. Kan vel egentligt gå fra 99,9% spær. Til 0% alt efter vejgreb MVH Morten. |
Forfatter: | Wildert [ 09 feb 2012, 16:47 ] |
Titel: | |
Morten VJ skrev: ATB typerne.
Kan vel egentligt gå fra 99,9% spær. Til 0% alt efter vejgreb MVH Morten. Jep - det er 0-wheel drive hvis der er nul friktion (reelt kun ved akselknæk - men sådan sat lidt på spidsen). |
Forfatter: | HenrikGM [ 09 feb 2012, 18:26 ] |
Titel: | |
Wildert skrev: Som jeg forstår det, så har du delvist ret - og det samme har jeg - for det afhænger faktisk af typen mere specifikt.
Nogen ER rent faktisk med helt statiske "koblinger", og ikke så meget andet kisse-jaw - mens andre er med "ramp" der ændrer klemkraften. Så jeg giver dig ret - givet at det er den korrekte type vi taler om - og lige så for mig selv. Vi taler bare om to forskellige ![]() Og så er der som sagt ATB-typerne som er helt ude i hampen ![]() Mindes ikke at have set et pladespær i alm. bil, uden det er en rampe type. Hvilke std. biler med pladespær har den type du snakker om? |
Forfatter: | HenrikGM [ 09 feb 2012, 18:31 ] |
Titel: | |
Morten VJ skrev: ATB typerne.
Kan vel egentligt gå fra 99,9% spær. Til 0% alt efter vejgreb MVH Morten. Quaifes ATB er et snekkespær, hvos spærrevirkningen vel kommer som en funktion af momentets låsevirkning i snekken. Den kan vel ikke lave en så høj spærreprocent? Det er vel egentligt et Torsenspær, og der skal spærrevirkningen være et forhold, feks 3:1 og vel ikke en procentsats? Har sådan et spær liggende til volvo1031, og det kniber lidt at jeg kan se den kan have så bredt område. Har du noget info på det store spænd? |
Forfatter: | Wildert [ 09 feb 2012, 22:42 ] |
Titel: | |
HenrikGM skrev: Wildert skrev: Som jeg forstår det, så har du delvist ret - og det samme har jeg - for det afhænger faktisk af typen mere specifikt. Nogen ER rent faktisk med helt statiske "koblinger", og ikke så meget andet kisse-jaw - mens andre er med "ramp" der ændrer klemkraften. Så jeg giver dig ret - givet at det er den korrekte type vi taler om - og lige så for mig selv. Vi taler bare om to forskellige ![]() Og så er der som sagt ATB-typerne som er helt ude i hampen ![]() Mindes ikke at have set et pladespær i alm. bil, uden det er en rampe type. Hvilke std. biler med pladespær har den type du snakker om? Jeg taler ikke specifikt om std. biler... ved ikke lige hvor det kommer fra ![]() Jeg ved det findes som eftermarked - bl.a. til Saab 96, hvor det har været brugt til rally. Men det er måske her finten er: gammel bil... systemet kan meget vel være "gået af mode" tænker jeg? Det har jo sin del af ulemper i det daglige - ikke ulig "locker" differentialer. Men simple er de ... Mere info: http://www.houseofthud.com/differentials http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_sl ... ential.htm |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |