Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Diesotto-motor > Spændende læsning http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=25&t=24829 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | bjarne9800 [ 22 jul 2011, 18:53 ] |
Titel: | Diesotto-motor > Spændende læsning |
Kom lige forbi ingeniøren: http://ing.dk/artikel/120615-hvor-langt ... otto-motor Hvor mange af jer havde lige hørt om diesotto motoren? dvs. kombination af diesel og otto motor-princip, drevet kun af benzin og med variabel kompression .. Jeg synes det lyder noget teoretisk, men merceders må åbenbart have lavet nogle prototyper som virker. |
Forfatter: | lqs [ 22 jul 2011, 20:08 ] |
Titel: | |
det er spændende læsning... eller skræmmende! gad vide hvad de mennesker der skiver for og på siden ellers gør sig kloge på? MVH søren |
Forfatter: | Westmus [ 22 jul 2011, 21:26 ] |
Titel: | Re: Diesotto-motor > Spændende læsning |
bjarne9800 skrev: .... variabel kompression ...
Har Saab da vist tidligere arbejdet meget med og med et vis held, kan huske noget med en brændstof økonomisk prototype motor på 1,6L med 225hk! |
Forfatter: | lqs [ 22 jul 2011, 21:34 ] |
Titel: | |
held? de arbejdede med prototypen i tæt ved ti år! uden at få den seriemoden.... mener den lavede om på komp. ved at vippe topstykket. MVH søren |
Forfatter: | møffe [ 22 jul 2011, 21:42 ] |
Titel: | |
lqs skrev: held? de arbejdede med prototypen i tæt ved ti år! uden at få den seriemoden.... mener den lavede om på komp. ved at vippe topstykket.
MVH søren mener det var en del af blokken i forhold til krumtappen.. men kan jo huske forkert. mazda kommer nu med en 14:1 komp benz motor. |
Forfatter: | Westmus [ 22 jul 2011, 21:55 ] |
Titel: | |
lqs skrev: held? de arbejdede med prototypen i tæt ved ti år! uden at få den seriemoden.... mener den lavede om på komp. ved at vippe topstykket.
Tja, den vippede topstykke incl cylinderdelen af blokken. Mit gæt er at en af grundene til at det aldrig er blevet færdigt udviklet er at GM sagde det gider vi ikke bruge penge på. De har jo vundet priser for selve designet og har også haft kørende biler. Fra man får en så radikal en ide til man har en produktionsmoden motor er 10år vist ikke så lang tid endda, for en lille fattig fabrik som Saab. Se i dag køber selv de store bilmærker jo bare motorer af hinanden, simpelthen fordi komplet udvikling af en sådan er sindsygt dyt. Der skal sælges en frygteligt masse eksemplarer bagefter før det begynder at give overskud. Der står lidt om Saab SVC her: www.autozine.org/technical_school/engin ... gine_4.htm ...2.8 bars ladetryk i en standard motor! edit: Jep Wiki giver mig ret. Da GM overtog Saab var SVC motoren et af de projekter der blev lagt død: "The SVC project was shelved by General Motors, when it took over Saab Automobile, due to cost." |
Forfatter: | ae86 [ 22 jul 2011, 22:00 ] |
Titel: | |
CAI Controlled Auto Ignition... |
Forfatter: | lqs [ 22 jul 2011, 22:02 ] |
Titel: | |
radikal ide? det er vel sådan man har målt mon. i rigtigt mange år... altså ved at ændre komp. på en kørende motor. MVH søren |
Forfatter: | HenrikGM [ 22 jul 2011, 22:16 ] |
Titel: | |
Sjov tanke: Ændre kompression på kørende motor.... Er det reelt ikke det der sker konstant på en gasspjældsudstyret motor, eller en motor med turbo, eller variabel knasttiming? Så er vi fremme ved at statisk kompressionsforhold ikke rigtigt betyder noget, men at det dynamiske lidt bedre afspejler hvad der sker i virkeligheden. Tanken om at kunne regulere hele pivtøjet, altså geometrisk bestemt kompression, dynamisk kompression, knasttiming og luftdensitet er da spændende, men nok i virkeligheden ikke enkelt nok til serieproduktion. |
Forfatter: | Westmus [ 22 jul 2011, 22:30 ] |
Titel: | |
lqs skrev: radikal ide?
Det der mener du da ikke seriøst????? Har ikke fantasi til at tro det er andet end et af dine sædvanlige forsøg på at lave laaaang ligegyldig diskution på ord og det får du ikke held af. Mazda's høj-kompressons motor er jo i øvrigt også forklaret på den side jeg linkede til. |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |