Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
gearkasse stjæler hk (forklarning?) http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=25&t=23588 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | FiatNørden? [ 30 apr 2010, 19:45 ] |
Titel: | gearkasse stjæler hk (forklarning?) |
Nogen der kan forklare mig hvorfor en gearkasse stjæler hk ? gerne et link så jeg kan læse lidt om det ![]() ![]() jeg har lige været til en føsdag, hvor emmet kom op, jeg ved godt den gør men kunne sgu ik rigtigt forklare dem det fordi jeg ik helt vidste det ![]() |
Forfatter: | møffe [ 30 apr 2010, 20:13 ] |
Titel: | |
ved alt mekanisk overførsel er der tab. sammen med du driver alle gearhjul rundt pga din syncromesse. rullemodstand og roterende masse etc. |
Forfatter: | lqs [ 01 maj 2010, 10:02 ] |
Titel: | |
hvis du tænker rullefeltsmålinger... så er dækkene nok de største tyve i legen. men simpelt fortalt, så er der tab alle steder, hvor temperaturen stiger. MVH søren |
Forfatter: | FiatNørden? [ 02 maj 2010, 00:12 ] |
Titel: | |
jeg siger tak... |
Forfatter: | martin høj [ 02 maj 2010, 10:52 ] |
Titel: | |
lqs skrev: hvis du tænker rullefeltsmålinger... så er dækkene nok de største tyve i legen. men simpelt fortalt, så er der tab alle steder, hvor temperaturen stiger.
MVH søren Søren.Er det muligt og forklare lidt mere ang dæk og rullefelt. |
Forfatter: | lqs [ 02 maj 2010, 12:01 ] |
Titel: | |
groft fortalt. jo mere deformation i dækket under rulning, jo mere modstand. dvs tab. desuden tunge dæk (hjul) megen enerti (lidt en anden side af et spændende emne!) smalle dæk med højt dæktryk=lille tab rigtige slicks med lavt tryk og høj hastighed på rullerne=uhyggelig højt tab=megen forskel på hjul og motor hk. OTTO har målt langt over 200hk i tab, ved hastigheder på knap 300kmt (gadeslicks med lavt tryk). langt det meste stammer sikkert fra dækkene. med rigtige landevejsdæk hade modstanden/tabet nok været meget mindre. måske 100hk mindre! måske OTTO vil deltage? eller endda lægge rulninger ind?? MVH søren |
Forfatter: | Westmus [ 02 maj 2010, 16:01 ] |
Titel: | |
At dæk har en betydning og tager en mængde kræfter, kan de fleste vel genkende hvis man tænker på hvor sej en gammel bedstemorcykel på halvflade dæk er at holde i gang, i forhold til når man kommer op på en hårdt pumpet racercykel. Det overføre man så lige til meget højere hastigheder og meget større dæk. ![]() |
Forfatter: | natmekanikeren [ 03 maj 2010, 21:13 ] |
Titel: | |
effekttab i en gearkasse skyldes friktion,en gearkasse bliver varm, det eneste der kan varme den op er friktion,jo lavere gear der måles i jo større effekttab,altså større friktion,da der ved nedgearing er et lille gearhjul der trækker på et stort,på power biler har jeg målt stor effekttab ved nedgearing ca. 40-50 hk en gammel escort målt i 2.3.4. gear viste 83,9 - 99,2 - 107-hk en bmw m6- 4-5 gear 428,5--480.9 hk den trykkede så også med 500 nm. Dæk tryk og højde betyder meget for hvor stor rullemodstanden er En bmw med vinterdæk gjorde jeg rullemodstanden 16 hk. mindre ved at gå fra et dæktryk på 25 psi til 45, hastigheden var ca 250 kmt,prøvede så at holde på i højgear ,der blev modstanden extrem stor,det ene bagdæk sprang ved 295.kmt, da jeg i vinter har bygget nogle felter(som iøvrigt er til salg)har jeg rullet meget,mit dynometfelt har 10 mm mellem rullerne,dem jeg har bygget 70 mm,denne forskel i afstanden gør at jeg med en bil der har 123 hk og 45 psi tryk i dækkene på dynometfeltet har 23 hk i rullemodstand og på de andre 29 hk ved ca 180 kmt. kolde dæk har større rullemodstand en varme,specielt om vinteren kan der være op til 3 hk forskel i rullemodstanden på første og andet rul på den + 1000 hk bil som søren nævner var rullemodstanden 270 hk ved ca 300 kmt. Med ovennævnte faktorer .kan hjulheste målt på et rullefelt,i min verden, ikke bruges til noget som helst Ovenståendene +meget andet omkring måling på rullefelt er meget interessant,hvis der er nogen der til efteråret gider tage emnet op igen,vil jeg meget gerne være med til at lave nogle forsøg,hvis i lægger biler til, og vil skrive nogle konklussioner på PP Mvh Otto |
Forfatter: | HenrikGM [ 04 maj 2010, 17:25 ] |
Titel: | |
Hej Otto. Hvor meget effekt vil du mene der går tabt i gearkassen alene feks sørens 1000hk fartøj? Altså; Hvad er fordelingen mellem dæk, differentiale, og gearkasse? |
Forfatter: | natmekanikeren [ 04 maj 2010, 23:54 ] |
Titel: | |
Hvad fordelinger er kan kun blive gætværk,men ingen tvivl om dæktype og tryk er meget væsentlige forhold der spiller ind på rullemodstanden Har målt en supra med 1000 hk. på lavprofil gadedæk her var rullemodstanden 75,5 hk. v. 290 kmt., Har mange gange målt på dæktem. den kommer efter 2-3 rul op på ca. 50 grader,har aldrig målt over 60 grader,om denne tempstigning hæver dæktrykket så rullemodstanden bliver mindre på andet rul ved jeg ikke,men det er da muligt Hvor meget tab der er i gearkasse og diff. tror jeg er meget individuelt,jeg er så gammel at jeg også var med dengang ,at der blev repareret gearkasser og bagtøj,og har da set at der var masser af metalstøv i olien,og beyndendene ru overflader på div tandhjul,og er da ikke i tvivl om at sådan noget giver enorm stor friktion Tror også at effekttabet i gearkassen kan udregnes ,hvis man kender mængde af olie der varmes op ,matrialet af gearkassens indhold .og masse,og dets evne til at optage varme,gearhusets overflade og evne til at optage og afgive varme til det fri,min baggrund med 7 år i den stråtækte rækker nok ikke til sådant et regnestykke,et fansy laboratorier og nogle teknikere der har lært mere en 10 tabellen er nok nødvendigt Dog kan jeg på mit rullefelt se at der kan være meget forskel på rullemodstanden fra bil til bil,og er også sikker på at der er mange faktorer der spiller ind, stadig med dæktype og tryk som den væsentlige faktor Otto |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |