Powerforum
http://powerforum.dk/

CO2 eller Argon til at svejse med?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=25&t=21557
Side 1 af 3

Forfatter:  needspeed [ 26 jan 2009, 19:03 ]
Titel:  CO2 eller Argon til at svejse med?

Jeg har altid brugt Argon i stedet for Co2 til at svejse med. Men syntes ikke altid den svejser lige godt i karosseriplade.

Er så i tvivl om det er min gamle Nissap svejser der er træt eller om det er gassen Argon som er "forkert". Ville det give et bedre resultat med Co2?


Ps. grunden til at jeg bruger Argon, er at jeg får det gratis.

Forfatter:  klyfax [ 26 jan 2009, 19:08 ]
Titel: 

Mison 18. En bland gas. 82% Co2 resten er en blanding...

Forfatter:  needspeed [ 26 jan 2009, 19:08 ]
Titel: 

klyfax skrev:
Mison 18. En bland gas. 82% Co2 resten er en blanding...


Er det en gas som er til at betale og komme til som privat?

Forfatter:  klyfax [ 26 jan 2009, 19:11 ]
Titel: 

Aner jeg ikke... Kunne forstille mig den er pedret da jeg kun har set den på større værksteder, eller smede. Hoppy svejser bruger enten argon eller co2. Argon er mest for dem der både svejser jern, alu og rustfrit...

Forfatter:  needspeed [ 26 jan 2009, 19:13 ]
Titel: 

klyfax skrev:
Aner jeg ikke... Kunne forstille mig den er pedret da jeg kun har set den på større værksteder, eller smede. Hoppy svejser bruger enten argon eller co2. Argon er mest for dem der både svejser jern, alu og rustfrit...


Det vil jeg se om jeg kan finde ud af.

Men er der fordele ved Co2 i forhold til Argon ved karosseriarbeje?

Forfatter:  Wildert [ 27 jan 2009, 07:26 ]
Titel: 

"Blandgas" (18% argon, resten Co2) er meget brugt til karosseriarbejde, da det typisk ikke sprutter så meget. Samtidig er svejsningen ikke helt så "varm" som på ren Co2, så teoretisk set skulle man have færre problemer med gennembrændinger.

Til tykke materialer er Co2 således bedre, da der kommer mere varme i, og dermed mere penetrering => stærkere svejsning med samme strøm.

Argon ville jeg personligt slet ikke bruge på jern.

Jeg har både en flaske blandgas, og en argon - argonen er kun til det rustfrie, og når jeg en sjælden gang MIG'er alu.

Forfatter:  needspeed [ 27 jan 2009, 12:13 ]
Titel: 

Wildert skrev:
"Blandgas" (18% argon, resten Co2) er meget brugt til karosseriarbejde, da det typisk ikke sprutter så meget. Samtidig er svejsningen ikke helt så "varm" som på ren Co2, så teoretisk set skulle man have færre problemer med gennembrændinger.

Til tykke materialer er Co2 således bedre, da der kommer mere varme i, og dermed mere penetrering => stærkere svejsning med samme strøm.

Argon ville jeg personligt slet ikke bruge på jern.

Jeg har både en flaske blandgas, og en argon - argonen er kun til det rustfrie, og når jeg en sjælden gang MIG'er alu.



Tak det er lige den slag info jeg søgte :wink:

Bare lidt sjovt at vi bruger Co2 istedet for blandgas i vores pladeværksted på arbejde.

Forfatter:  Martin! [ 27 jan 2009, 20:27 ]
Titel: 

Der hvor jeg arbejder som smed bruger vi en der hedder Roa som er en blandgas, kommer fra stranmøllen.. Virker sku til det meste, synes det er en rigtig fin gas til pengene.. Svejser selv fra 2-35mm plader med den gas..

Forfatter:  Mads s [ 31 jan 2009, 10:18 ]
Titel: 

ren CO2 = urent stål, MAG svejsning

blandgas 82/18 = rent stål, MAG svejsning

ren argon = div metaller, TIG/MIG svejsning

argon M. div gas tilsat= div metaller, MIG svejsning

Forfatter:  Carsten 205 GTI 1,9 T [ 31 jan 2009, 10:24 ]
Titel: 

needspeed skrev:
Bare lidt sjovt at vi bruger Co2 istedet for blandgas i vores pladeværksted på arbejde.


Formentlig fordi prisen er den halve..

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/