Powerforum
http://powerforum.dk/

Variabel turbo
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=25&t=21515
Side 1 af 2

Forfatter:  Dalen [ 15 jan 2009, 23:23 ]
Titel:  Variabel turbo

Jeg har nå fått tak i en nesten ny turbo. Den stammer fra en 1KD motor(diesel med commonrail), de motorene sitter i Toyota Land Cruiser, Dyna etc, er på 3.0l og yter ca 170hk.

Turboen er med variabel turbogeometri og har ingen wastegate. Det er kun denne styringen av luften til turbinhjulet. Styringen av det er kun elektronisk, ikke noe vacum.

Er det noen her inne som har prøvet en slik turbo på en bensin bil? -vil det bli for varmt for de små "klaffene"?
Fjerner de bare den elektroniske styringen og setter på en vacum-klokke da?
Og må jeg eventuelt bruke ekstern wastegate?

Det kunne være morro å prøve denne på en liten bensinmotor, den bør kunne lade tidlig på turtall, viss jeg bare får styrt den variable styringen riktig.

Er det noen som vet ca hvor mange hk denne kan klare, og hvor hvor stor bensinmotor ville den passe best til?

Noen erfaringer ?

Her er noen bilder:
En kuttet modell vi har på jobb som er nesten helt lik:
Skovlene som varierer eksosstrømmen:

Billede


Billede


Billede


Den aktuelle turboen.

Billede


Billede

Kontakten til styringen. Noen som har koblet opp lignende på custom-bygg?

Billede

Armen som styrer mekanismen

Billede

Mottar synspunkter og forslag med takk, kan jo bli enda ett morro/billig prosjekt av dette :grin:

Forfatter:  lqs [ 16 jan 2009, 16:14 ]
Titel: 

mit råd. sæt dig ind hvad det er du har, før du begynder at montere det!
tror sagtens turbinen holder til benzin egt, færligt hvis den sidder et godt stykke fra topstykket. har turboen siddet på en 170hk dieselmotor, så forvent ikke over 200hk som max ydelse på benzin motoren.... dette pga at det reelt er en lille meget avanceret turbo. skræddersyet til jobbet på en diesel. hurtigt, nemt,billigt mm var ikke lige de første ord der ville falde mig ind mht. at montere den der. men husk lige intet er umuligt.
MVH søren

Forfatter:  HenrikGM [ 16 jan 2009, 17:11 ]
Titel: 

Styringen bliver største problem. Turboen er stort set værdiløs hvis du ikke kan styre den via aktuatoren. Sikkert en børsteløs gearet servomotor, så langt langt fra ligetil at styre.

Forfatter:  Dalen [ 19 jan 2009, 10:18 ]
Titel: 

Ja, jeg regner ikke med at det skal være enkelt.
Det spørs om jeg bytter ut den elektronisk styringen som sitter på turboen, og monterer en vacum-dåse, en wastegate f.eks som kan styre staget istedet. Eller om jeg finner en annen elektrisk motor jeg kan bruke. Det handler vel mest om å kunne justere mellom høyt og lavt turtall. Så kunne man evt bare bruke en solenoidventil, styrt av signalet til en shiftlight, som man justerer der det egner seg best at man slår om "geometrien" på turboen.
Jeg vil såklart tape en del pga. å bare justere den direkte, i forhold til å ha det trinnløst, men det er enklere å lage.

Jeg får nå se om jeg bruker den, hadde vært morro å prøvd ut i vertfall, så lærer jeg vel noe av det :)

Forfatter:  lqs [ 19 jan 2009, 14:28 ]
Titel: 

du kan ikke bruge en vakumdåse eller en wastegate til at styre geometrien på turbinen. det var lidt det der mentes med, at starte med at finde ud af hvad det er du har! wastegaten får du brug for alligevel, nemlig til at styre dit ladetryk. pas på når du prøver dig frem med at ændre geometrien. der er gået mange af de turboer itu ved at de er gået i nærkontakt. tit fordi ejerne har troet at de kunne skrue på gevindstang til AKTIVATORARM....... for på den måde at hæve ladetryk! MVH søren

Forfatter:  HenrikGM [ 19 jan 2009, 18:25 ]
Titel: 

Dalen skrev:
Ja, jeg regner ikke med at det skal være enkelt.
Det spørs om jeg bytter ut den elektronisk styringen som sitter på turboen, og monterer en vacum-dåse, en wastegate f.eks som kan styre staget istedet. Eller om jeg finner en annen elektrisk motor jeg kan bruke. Det handler vel mest om å kunne justere mellom høyt og lavt turtall. Så kunne man evt bare bruke en solenoidventil, styrt av signalet til en shiftlight, som man justerer der det egner seg best at man slår om "geometrien" på turboen.
Jeg vil såklart tape en del pga. å bare justere den direkte, i forhold til å ha det trinnløst, men det er enklere å lage.

Jeg får nå se om jeg bruker den, hadde vært morro å prøvd ut i vertfall, så lærer jeg vel noe av det :)


Det er for lowtech vil jeg mene.

Den regulerer jo attack-angle på gassen ind imod bladene. Der er masser af parametre du ændrer på een gang når du ændrer vinklen. Mest billige lowtech løsning ville være en mapbar boks(ala MS) der styrer på eksisterende servomotor. Men det vil tage mange kræfter at få til at virke, og slutresultatet står ikke mål med anstrengelserne.

Forfatter:  K-FINN [ 19 jan 2009, 18:37 ]
Titel: 

Kender kun 1 der har prøvet med sådan en turbo.
Det blev brugt på en 1,8L toyota motor, turbo var fra en RAV4 116 hk, den lavede 162hk ved ca. 0,5 bar.
Eneste styring af det variable, var blokering af hvor langt armen kunne vandre, og noget fjeder belastning, som man skulle prøve sig lidt frem med, alt efter hvor tidligt ladetryk skulle komme, og hvor meget den skulle lave ud på rpm.

Da de senere ville hæve trykket, prøvede det med extern wastegate, og fastlåste vinger, begge dele kørte ganske fint, indtil han skruede for meget op, og blæste et par stempler...

Forfatter:  Dalen [ 19 jan 2009, 19:01 ]
Titel: 

Supra MK4 skrev:
Kender kun 1 der har prøvet med sådan en turbo.
Det blev brugt på en 1,8L toyota motor, turbo var fra en RAV4 116 hk, den lavede 162hk ved ca. 0,5 bar.
Eneste styring af det variable, var blokering af hvor langt armen kunne vandre, og noget fjeder belastning, som man skulle prøve sig lidt frem med, alt efter hvor tidligt ladetryk skulle komme, og hvor meget den skulle lave ud på rpm.

Da de senere ville hæve trykket, prøvede det med extern wastegate, og fastlåste vinger, begge dele kørte ganske fint, indtil han skruede for meget op, og blæste et par stempler...


Takk for innspill, jeg var ganske sikker på at det må gå an å få til ett ok resultat med det. Har du noen bilder av hvordan de har gjort det med fjæren osv?



HenrikGM:

Ja jeg vet det ville være Lowtech som du kaller det, det måtte evt. bare være for å ha prøvd det.
Jeg tenkte det kanskje kunne være noe for 1,4l bruksbilen min, sammen med en tilleggsdyse som slår inn ved litt ladetrykk og justere ned tenningen litt :)
Så blir jeg, om ikke annet, en erfaring rikere.

Forfatter:  K-FINN [ 19 jan 2009, 19:22 ]
Titel: 

Dalen skrev:
Supra MK4 skrev:
Kender kun 1 der har prøvet med sådan en turbo.
Det blev brugt på en 1,8L toyota motor, turbo var fra en RAV4 116 hk, den lavede 162hk ved ca. 0,5 bar.
Eneste styring af det variable, var blokering af hvor langt armen kunne vandre, og noget fjeder belastning, som man skulle prøve sig lidt frem med, alt efter hvor tidligt ladetryk skulle komme, og hvor meget den skulle lave ud på rpm.

Da de senere ville hæve trykket, prøvede det med extern wastegate, og fastlåste vinger, begge dele kørte ganske fint, indtil han skruede for meget op, og blæste et par stempler...


Takk for innspill, jeg var ganske sikker på at det må gå an å få til ett ok resultat med det. Har du noen bilder av hvordan de har gjort det med fjæren osv?



HenrikGM:

Ja jeg vet det ville være Lowtech som du kaller det, det måtte evt. bare være for å ha prøvd det.
Jeg tenkte det kanskje kunne være noe for 1,4l bruksbilen min, sammen med en tilleggsdyse som slår inn ved litt ladetrykk og justere ned tenningen litt :)
Så blir jeg, om ikke annet, en erfaring rikere.



Har jeg desværre ikke, da det er afmonteret, da han opgraderede efter han havde lavet ny motor...
Men hvor stram, og hvor den arm skal blokkes, skal du prøve dig frem med...
Nemmest er nok extern wastegate modellen..

Forfatter:  JPP [ 19 jan 2009, 19:45 ]
Titel: 

Jeg mener 405 T16 turboen styrer VGT med almindelig actoator

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/