Powerforum
http://powerforum.dk/

Motor uden knastaksel - fremtiden
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=25&t=21385
Side 1 af 2

Forfatter:  needspeed [ 15 dec 2008, 19:16 ]
Titel:  Motor uden knastaksel - fremtiden

Ved ikke om den er vist her før.

Men det bliver da spændende og se om det bliver fremtiden. http://msnmand.dk/article/28713

Forfatter:  K-FINN [ 15 dec 2008, 19:59 ]
Titel: 

Havde det ikke været forsøgt inden for F1, eller husker jeg forkert ?

Forfatter:  kbonde [ 15 dec 2008, 20:31 ]
Titel: 

Mener BMW eksperimenterede med noget ala det der for nogle år siden. Dog var det med elektriske spoler istedet for pneumatisk styrede ventiler.

Forfatter:  JPP [ 15 dec 2008, 21:43 ]
Titel: 

Så skal der mappes valve-map :wink: .... interessant :coffee:

Forfatter:  luske [ 15 dec 2008, 22:32 ]
Titel: 

Supra MK4 skrev:
Havde det ikke været forsøgt inden for F1, eller husker jeg forkert ?


jo de har brugt pneumatiske løftere i F1 men om det er uden knastasler eller for at kunne dæmpe/sænke knastløftet ved lave rpm ved jeg dog ikke

EDIT , ved godt der ikke er noget der hedder lave RPM i F1 :tooth:
men lavere end ved fuld power :lol:

MVH Luske

Forfatter:  JerrilD [ 16 dec 2008, 16:18 ]
Titel: 

Metalsløjt i højeste klasse :rock:

Forfatter:  klyfax [ 16 dec 2008, 21:55 ]
Titel: 

luske skrev:

jo de har brugt pneumatiske løftere i F1 men om det er uden knastasler eller for at kunne dæmpe/sænke knastløftet ved lave rpm ved jeg dog ikke


Ingen af dele. De sidder der på alle F1'er i dag, men det er fordi at ventilfjedre ik kan lå at lukke ventilen ved 20k rpm, uden at skade knasten for voldsomt til et ræs.

Om de har kørt med rent luft styrede ventiler, det ved jeg ikke, men det skulle ikke undre mig hvis de har nogle topstykker med det i gemmeren...

Forfatter:  HenrikGM [ 16 dec 2008, 22:40 ]
Titel: 

Mekaniske fjedre kan ikke laves så de kan reagere hurtigt nok til 20.000rpm med de mål der er tale om.

Ligesom der også er en grænse for hvor lang en wire kan blive når den hænger lodret; på et tidspunkt kan den ikke længere bære sin egen vægt.

På samme måde er der også en begrænsning i en mekanisk fjeder der slæber på en ventil.

Det er _ENORME_ belastninger et almindeligt ventiltræk udsættes for ved høje RPM. De kræfter vil i givet fald skulle opvejes at et trykluftaktiveret system på een eller anden vis, da vi stadigt skal bruge hurtige ventilbevægelser. Umiddelbart stiller jeg mig vældigt skeptisk overfor potentialet. Man kan jo regne på det tryk der skal til for at opveje en konventionel fjeder, og læg så til at luften skal kunne komme ind og ud på kortere tid end cylinderen er om at fylde. Enten bliver styretrykket meget højt, ellers får portene en rimelig størrelse....

Tænker at et servobaseret system har større potentiale i praksis, men spændende er det da.

Forfatter:  BANDIT [ 17 dec 2008, 10:13 ]
Titel: 

kbonde skrev:
Mener BMW eksperimenterede med noget ala det der for nogle år siden. Dog var det med elektriske spoler istedet for pneumatisk styrede ventiler.


Det har jeg os hørt at bmw har rodet med. Det var os med spoler istedet

Forfatter:  Bufas [ 17 dec 2008, 11:24 ]
Titel: 

BANDIT skrev:
kbonde skrev:
Mener BMW eksperimenterede med noget ala det der for nogle år siden. Dog var det med elektriske spoler istedet for pneumatisk styrede ventiler.


Det har jeg os hørt at bmw har rodet med. Det var os med spoler istedet


Jeg har et tysk Opel blad liggende hvor der er en artikel omkring knaster, der er BMW's forsøg med trinløs ventiltiming nævnt i. Jeg kan forsøge at finde den og scanne den ind.

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/