Powerforum
http://powerforum.dk/

Rullefelts måling og temperatur
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=25&t=21136
Side 1 af 4

Forfatter:  K-FINN [ 06 okt 2008, 17:18 ]
Titel:  Rullefelts måling og temperatur

Når feks otto måler biler, taster han den aktuelle temperatur ind som er tæt på bilen, og det gør dem jeg kender med felt også.
Dog er jeg stødt på en der mener at man skal taste indsugnings temperatur fra manifold ind.
Altså aflæse hvad den aktuelle temperatur er på den luft der er i indsugningsmanifold.
På en måde kan jeg godt følge ham, men der er jo ikke det man normalt ser.
Kræver det en anden korrektions faktor, eller kan man slet ikke bruge sådan en måling, fordi der er jo ret stor forskel på måling om man skriver 15 grader eller en den aktuelle indsug temperatur ind.

Forfatter:  ae86 [ 06 okt 2008, 18:11 ]
Titel: 

Idéen er jo at måle temperaturen på den luft motoren suger ind i maskinen da den har indflydelse på luftens densitet og der med motorens fyldningsgrad.. men at måle den direkte i indsugningen er så vidt jeg kan se forkert da målingen vil blive påvirket af det metrologerne i fjernsynet kalder "wind-chill" og derfor give en fejlmåling .. dvs den kolde luft der blæser/ suges forbi ens målepunkt vil måles som værende lavere end den reelt er ... hvis man skulle gøre noges så var den snarre at måle et stykke fra luftindtaget (hvor luften ikke er i hurtig bevægelse) og så måske lægge en smule til for at kompenserer for "heat-soake" .. men det virker lidt som et skråplan da det bliver en vurdering fra motor til motor ... så i min verden er det "ambient air" der skal måles


Dog kan jeg godt se problematiken ved en turbobil ... her vil turboen opvarme indsugnings luften delvis fra den varme turbine side. men nok i større grad fra selve komprimering af luften .. og der efter kommer jo ofte en intercooler der igen sænker "indblæsnings" temperaturen .. så jeg kan godt følge folk som gerne vil måle temperaturen som motoren reelt ser efter IC ... dog er jeg af den opfattelse at motor og turbo skal ses som et system og at det derfor stadig er "ambient air temperatur" der er vigtig

Forfatter:  efterz [ 06 okt 2008, 18:33 ]
Titel: 

ae86 -> Wind chill påvirker altså ikke en temperaturføler... Men ellers er jeg enig i dine betragtninger.

@Finn, hvis man tog temperaturen i indsugningsmanifolden på en turbobil ville det kræve "real-time" temperatur input til dyno-programmet, så det løbende kunne lave ny korrektionsfaktor for hvert målepunkt i rulningen, da temperaturen som regel stiger i løbet af rulningen.....

Forfatter:  Westmus [ 06 okt 2008, 18:40 ]
Titel: 

ae86 skrev:
...da målingen vil blive påvirket af det metrologerne i fjernsynet kalder "wind-chill" og derfor give en fejlmåling ..

Chill-faktor'en er kun noget levende organismer opfatter. Det har ingen indvirkning på mekanik, eller den reelle temperatur. :)

Forfatter:  K-FINN [ 06 okt 2008, 19:14 ]
Titel: 

efterz skrev:
ae86 -> Wind chill påvirker altså ikke en temperaturføler... Men ellers er jeg enig i dine betragtninger.

@Finn, hvis man tog temperaturen i indsugningsmanifolden på en turbobil ville det kræve "real-time" temperatur input til dyno-programmet, så det løbende kunne lave ny korrektionsfaktor for hvert målepunkt i rulningen, da temperaturen som regel stiger i løbet af rulningen.....


Ja syntes også det virker mærkeligt.
Nu ved jeg ikke hvor mange grader den stiger på de 8-10 sec. rulning tager, men det vil jeg prøve se næste gang jeg skal have rullet min starlet...
Men kan bedre forstå, hvorfor der nogen gange bliver målt flere hk på sjælland :-)
40 grader bruger de somregel når de måler en supra 2jzgte motor.

Forfatter:  HenrikGM [ 06 okt 2008, 19:40 ]
Titel: 

Det afhænger af hvor du afgrænser systemet.

Man ville feks kunne kompensere turboladeren helt ud af systemet(og måle NA effekt på en pumpet turbomotor) hvis man afgrænsede systemet de rigtige steder. Sågar eliminere tabet til kølevand og udstødningsgas, om nødvendigt.(kræver dog målepunkter)

Man vil kunne argumentere for at feks lufttryk altid vil være konstant på en turbomotor, og derfor vel ikke kompenseres? Eller?

Jeg har ikke studeret nærmere hvad de forskellige effektstandarder definerer som afgrænsning. Mon der overhovedet er taget højde for trykladede motorer?
Nogen der har link til SAE, m.v.?

For at kunne afgøre om det overhovedet er relevante målinger skal man først have taget sig sammen til at sætte sig ind i standarderne.

Forfatter:  ae86 [ 06 okt 2008, 19:41 ]
Titel: 

ok "wind chill" er måske det forkert udtryk .. men jeg er ikke metrolog og gik bare udfra at det var samme effekt .. og jeg er stadigt ikke overbevist om at det kun er levende væsener der kan opfange en temperatur forskel når luft bliver sat i hurtig bevægelse ... hvis du stikker en k-probe ind i luftstrømmen lige før gasspjældet hvor luftgashastigheden er høj.. så vil temperaturen, ifølge jer, være den samme som hvis den blev målt et sted i plenumem hvor luftgas hastigheden var lavere.. eller hvad

Forfatter:  efterz [ 06 okt 2008, 19:44 ]
Titel: 

Supra MK4 skrev:
Men kan bedre forstå, hvorfor der nogen gange bliver målt flere hk på sjælland :-)
40 grader bruger de somregel når de måler en supra 2jzgte motor.

Hvilken rulle-operatør gør sådan noget svineri? :damn:

Forfatter:  klyfax [ 06 okt 2008, 21:20 ]
Titel: 

efterz skrev:
Supra MK4 skrev:
Men kan bedre forstå, hvorfor der nogen gange bliver målt flere hk på sjælland :-)
40 grader bruger de somregel når de måler en supra 2jzgte motor.

Hvilken rulle-operatør gør sådan noget svineri? :damn:


HOST HOST K-Power HOST HOST

Han er rimilig meget kendt for at skrue godt op for HKene...

Forfatter:  Westmus [ 06 okt 2008, 22:59 ]
Titel: 

ae86 skrev:
.. så vil temperaturen, ifølge jer, være den samme ...

Ja luftens hastighed ændre ikke på luftens temperatur. Det du kan mærke og som også kaldes "Chill faktor", kan vel nærmest forklares som styrken hvormed luften forsøger at nedkøle kroppen. Jo mere kold luft jo kraftigere er kølevirkningen. og jo koldere føles det, selv om temperaturen ikke ændre sig.
Når lufthastigheden stiger tilstærkkeligt voldsomt er det nærmere modsat, at der istedet dannes ekstra varme pga gnidningsmodstanden. Læste et sted at overfladen på et Concord fly når over 100 grader ved tophastighed. Næsen blev over 150 grader varm! :shock:

Side 1 af 4 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/