Powerforum
http://powerforum.dk/

Drift volvo...
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=25&t=19707
Side 1 af 4

Forfatter:  HenrikGM [ 22 jan 2008, 22:00 ]
Titel:  Drift volvo...

Han gør det nu helt godt....

http://www.kossan.se/roliga-filmer/bad_ass_turbo.htm

Hedbergs fine 740(repost men stadig ret fint produceret klip)
http://www.youtube.com/watch?v=9Z0xmvOaUWk


Egentligt mærkeligt at vi i DK skriger på turbobiler, og samtidigt skrotter dem vi har der lovligt kan køre uden politiet klistret fast på kofangeren..... :coffee:

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 22 jan 2008, 23:31 ]
Titel: 

Jeg skal love for at han holder snoren stram i den gamle 700 der :)

Forfatter:  tyson2 [ 23 jan 2008, 19:15 ]
Titel: 

De går sgu meget godt. Hvad vejer sådan en kasse der? Og hvad kan der laves af heste uden at åbne motoren?

Forfatter:  HenrikGM [ 23 jan 2008, 20:23 ]
Titel: 

tyson2 skrev:
De går sgu meget godt. Hvad vejer sådan en kasse der? Og hvad kan der laves af heste uden at åbne motoren?


1300kg incl fuld kabine. 350 hk på ringeste motor. (plejlstænger). 500hk på bedste motor. +700hk på std dele på nær plejlstænger.
Regn ed skift til Getrag gearkasse pga momentet.

2 af dem skrottet på lokal skrotplads for nylig. Næsten ingen rust.

inden for det sidste år er der solgt 3 på QXL til under 5000kr, to af dem nysynede.....

Så længe der ingen interesse er så er det jo billige dele til mig ;-)

Så er i andre velkomne til at slås med jeres trykladede japsere der tiltrækker pansere som fluer på en ost...;-)
(Provomode off...:-) )

Forfatter:  tyson2 [ 23 jan 2008, 20:59 ]
Titel: 

HenrikGM skrev:
tyson2 skrev:
De går sgu meget godt. Hvad vejer sådan en kasse der? Og hvad kan der laves af heste uden at åbne motoren?


1300kg incl fuld kabine. 350 hk på ringeste motor. (plejlstænger). 500hk på bedste motor. +700hk på std dele på nær plejlstænger.
Regn ed skift til Getrag gearkasse pga momentet.

2 af dem skrottet på lokal skrotplads for nylig. Næsten ingen rust.

inden for det sidste år er der solgt 3 på QXL til under 5000kr, to af dem nysynede.....

Så længe der ingen interesse er så er det jo billige dele til mig ;-)

Så er i andre velkomne til at slås med jeres trykladede japsere der tiltrækker pansere som fluer på en ost...;-)
(Provomode off...:-) )


Okay. Lyder da meget godt hvis man vil ha en billig bil der ikke er alt for langsom. 1300kg er jo ikke meget. Hvordan ser man nemt forskel på den ringe og den gode motor, hvis man ikke gider ligge og rode efter en motorkode?
Og det med gearkassen. Den skal skiftes ligegyldigt hvad, hvis man hiver flere heste ud af den?
350hk. Er det muligt kun med ny turbo og lidt rør, intercooler og styring?

Forfatter:  HenrikGM [ 23 jan 2008, 21:31 ]
Titel: 

tyson2 skrev:
HenrikGM skrev:
tyson2 skrev:
De går sgu meget godt. Hvad vejer sådan en kasse der? Og hvad kan der laves af heste uden at åbne motoren?


1300kg incl fuld kabine. 350 hk på ringeste motor. (plejlstænger). 500hk på bedste motor. +700hk på std dele på nær plejlstænger.
Regn ed skift til Getrag gearkasse pga momentet.

2 af dem skrottet på lokal skrotplads for nylig. Næsten ingen rust.

inden for det sidste år er der solgt 3 på QXL til under 5000kr, to af dem nysynede.....

Så længe der ingen interesse er så er det jo billige dele til mig ;-)

Så er i andre velkomne til at slås med jeres trykladede japsere der tiltrækker pansere som fluer på en ost...;-)
(Provomode off...:-) )


Okay. Lyder da meget godt hvis man vil ha en billig bil der ikke er alt for langsom. 1300kg er jo ikke meget. Hvordan ser man nemt forskel på den ringe og den gode motor, hvis man ikke gider ligge og rode efter en motorkode?
Og det med gearkassen. Den skal skiftes ligegyldigt hvad, hvis man hiver flere heste ud af den?
350hk. Er det muligt kun med ny turbo og lidt rør, intercooler og styring?


-85--89 er "mindre god årgang". Kræver skift af plejlstænger for at få +350hk. 4000kr for 4x plejlstænger.

Gearkassen er fin indtil du krydser 400Nm. Herefter bliver det en sliddel. Kikset gearskifte er ikke ret godt...! (bang!)
Gearkasserne koster fra 500kr for en ny brugt.

Upgrade til 6trins getrag fra M3 kan fåes som "bolt-on" i sverige.

Bilen har en intercooler som fra en lastbil fra ny. Trykrør er rigeligt store til 350hk.

Ny styring, og ny turbo på ny model udstødningsmanifold, og 4 større dyser kan give 400hk på ellers fuldstændigt urørt motor. Det skal siges at du skal have styr på tænding og brændstof, da modtryk i manifolden er betydeligt.

Der findes i tusindvis af opskrifter på motorer i sverige. savarturbo, Zatzy, TurboPerformanceClub Sweden, etc etc etc.

Forfatter:  tyson2 [ 23 jan 2008, 21:33 ]
Titel: 

Ok. Tak for svaret. det lyder jo simpelt nok.

Forfatter:  HenrikGM [ 23 jan 2008, 21:37 ]
Titel: 

240Turbo, 760Turbo, 740Turbo, 940Turbo, 940(SE) lettryksturbo er alle samme grundlæggende teknik og generelt er delene ombyttelige som legoklodser fra -75 til -98, i visse kombinationer helt op til -05.

740ere bliver smidt væk fra en ende af.
940ere koster stadigt lidt.

240Turbo er ved at være kult, og begynder at blive svær at finde. Mange er smidt væk, og dem der er tilbage koster lidt.

For ca 1 år siden gik der to 740Turbo på QXL, den ene synet for 3md siden, og den anden som reservedelsbil, komplet. Begge i fin stand. Buddet endte i 3500kr for "pakken"..... :wow:

Forfatter:  tyson2 [ 23 jan 2008, 21:58 ]
Titel: 

Er kun interesseret i 7 serien. Hvad er forskellen på 740 og 760?
Er de leveret med forskellige kubik i turbo versionerne?

Forfatter:  HenrikGM [ 24 jan 2008, 10:10 ]
Titel: 

tyson2 skrev:
Er kun interesseret i 7 serien. Hvad er forskellen på 740 og 760?
Er de leveret med forskellige kubik i turbo versionerne?


nu bliver det detaljeret....

760Turbo er B23ET, evt FT(USA) med Motronic. std 184hk. -83-84. Alt i motoren smedet fra ny.

740Turbo er B230ET, FT,FK,GT, og vist een mere...Samme motor, men med/uden kat, med/uden div detaljer som EGR og jeg skal komme efter dig...Kanstaksler er forskellige fra årgang til årgang, model til model, og DER bliver det mystisk, men i store træk er motorerne identiske, og alle 2,3liter.

I italien findes der en B204GT motor, som er en 2,0, 16ventilet turboladet motor med 200hk.
(think about this: 2liter, topstykke der flower nok til at få cosworth til af blegne, 0,8bar ladetryk, intercooler som fra en lastbil, osv. og så kun 200hk...what the hell...??, men det er en adnen historie)
Denne bil har sådan en motor: http://www.youtube.com/watch?v=niKCekzkd5A, dog med sugemotorens knastaksler, og "plomben fjernet".

Motoren kan iøvrigt lovligt ligge i hvilken som helst 240(std konfig dog) grundet den ikke overstiger volvos max effekt for karossen.
Men du skal til italien for at finde den som 2liter....

Herhjemme findes den som 2,3liter, men kun sugemotor, så hedder bilern 740GLT 16V.

Bortset fra den italienske turbomotor B204GT, så er alle turbomotorer B23/B230xx. Angiveligt findes der 2liters varianter af den 8ventilede turbomotor, men jeg har nu aldrigt set een....

Side 1 af 4 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/