Powerforum
http://powerforum.dk/

hvor køber i olie?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=25&t=19648
Side 1 af 2

Forfatter:  tonnilerche [ 14 jan 2008, 17:01 ]
Titel:  hvor køber i olie?

Hvis jeg fx ville finde en fuldsyntetisk 10w40 ?

Kører lige pt på 10w40 semi fra castrol, men ville godt se hvad den sagde til forbruget med en god fuldsyntetisk :)


Hvad olier kører i ellers på til hverdag? Og hvor pokker køber man MobilOne olier? haraldskrald har dem, men de har ingen fuldsyntetisk 10w40 :(

Forfatter:  kevins [ 14 jan 2008, 18:03 ]
Titel: 

min 306 2.0 turbo kører men 10 / 40 semisyntetisk (det er den opgivet til at skulle køre med, da fuldsyntetisk biliver for tyndt når det bliver varmt)

afhængigt af hvor ofte du skifter er det ikke livs nødvendigt at købe den dyreste af den dyreste olie... men er der langt mellem dine skift så er en kvalitets olie selvfølgelig at foretrække

mvh kevin

Forfatter:  klyfax [ 14 jan 2008, 18:18 ]
Titel: 

Hvis ik jeg fik Castrol til god pris havde jeg købt det her:
http://www.mapodo.de/

Mange hos Toyota Club Danmark køber der, og for leveret rimiligt hurtigt, max 5 dage.

Forfatter:  Exhume.dk [ 14 jan 2008, 18:47 ]
Titel: 

:D whee..en "olie-tråd"

Fedt link, Klyfax :reading: ..en 10-60 Castrol(til bageren) til 400 for 5 ltr. imod thassan's snart 800,- :roll:

Men ingen Motul 300V 20W-60 le Mans :cry:

Andre bud på en reference-olie ? Castrol har vist også en TWS olie :hrmpf: ej, så hellere Motul

Forfatter:  Westmus [ 14 jan 2008, 19:41 ]
Titel: 

kevins skrev:
10 / 40 semisyntetisk (det er den opgivet til at skulle køre med, da fuldsyntetisk biliver for tyndt når det bliver varmt)

Med mindre jeg helt har misforstået noget, vil jeg altså erklære det der for noget vrøvl! 10w/40 er 10w/40 uanset om vi snakker mineralsk, semi eller fuldsyn. "10W" beskriver tykkelsen (ud fra en skala) ved - 18 grader og "/40" ved 100 grader. Faktisk vil det normalt være den fuldsyntetiske der er mest temperaturstabil, dvs holder "tykkelsen" bedst når vi går forbi 100 grader. Regner ikke med vi snakker specielle "racing" olier her.

Alle olie bliver tyndere jo varmere de bliver eller rettere de bliver (for)tykke når de bliver kolde. Bl.a her er de syntetiske bedre og derfor kan man ikke vist slet få en syntetisk der hedder "10w/40". Ved koldstart vil en 0W/40 eller 5W/40 være knapt så fed og pumpes hurtigere rundt = bedre smøring ind til olien er driftsvarm, hvor forskellen er ens. :)

Forfatter:  klyfax [ 14 jan 2008, 19:51 ]
Titel: 

Westmus skrev:
kevins skrev:
10 / 40 semisyntetisk (det er den opgivet til at skulle køre med, da fuldsyntetisk biliver for tyndt når det bliver varmt)

Med mindre jeg helt har misforstået noget, vil jeg altså erklære det der for noget vrøvl! 10w/40 er 10w/40 uanset om vi snakker mineralsk, semi eller fuldsyn. "10W" beskriver tykkelsen (ud fra en skala) ved - 18 grader og "/40" ved 100 grader. Faktisk vil det normalt være den fuldsyntetiske der er mest temperaturstabil, dvs holder "tykkelsen" bedst når vi går forbi 100 grader. Regner ikke med vi snakker specielle "racing" olier her.

Alle olie bliver tyndere jo varmere de bliver eller rettere de bliver (for)tykke når de bliver kolde. Bl.a her er de syntetiske bedre og derfor kan man ikke vist slet få en syntetisk der hedder "10w/40". Ved koldstart vil en 0W/40 eller 5W/40 være knapt så fed og pumpes hurtigere rundt = bedre smøring ind til olien er driftsvarm, hvor forskellen er ens. :)


Helt sikkert, at det han skriver er noget vrøvl.
Dog tror jeg at opfattelsen af Fuldsyntetisk olie er forkert hos mange.
Mange siger deres motor bruger olie når den køre på Fuldsyntetisk, og at de for at vide at det fordi den er for tynd.
Efter min overbevisning så bruger den olie fordi vedhæftnings evnen er bedre, og fordi den er tyndere som kold end normale mineralske olier.

Forfatter:  Westmus [ 14 jan 2008, 20:03 ]
Titel: 

Exhume.dk skrev:
:D whee..en "olie-tråd"..

Men ingen Motul 300V 20W-60 le Mans :cry:

Ja olie kan altid piske en dejlig stemning op! :grin:

Hvad med den her: 20W/60....hvad fa'en hælder man sådan noget tjære på? Det må jo være en baneracer af en slags eller bare en totalt opslidt Toyota! :wow: Hvis man har forsøgt at læse sig lidt nærmere ind i teorien bag motorens smøring/oliens opgaver sidder man i hvertfald tilbage og undre sig over hvad der får folk til frivilligt at hælde sådan noget sirup på deres gadebil? :?

Forfatter:  Westmus [ 14 jan 2008, 20:14 ]
Titel: 

klyfax skrev:
Dog tror jeg at opfattelsen af Fuldsyntetisk olie er forkert hos mange.
Mange siger deres motor bruger olie når den køre på Fuldsyntetisk, og at de for at vide at det fordi den er for tynd.
Efter min overbevisning så bruger den olie fordi vedhæftnings evnen er bedre, og fordi den er tyndere som kold end normale mineralske olier.

Ja det er nok ca fordi den fuldsyntetisk normalt har bedre rensende egenskaber og derfor æder gamle tættende aflejringer i ældre halvslidte motorer, samt at den som du siger ikke er nær så fed når motoren er kold= den kan bedre finde "huller" den kan stå og sive igennem. Men man har nu også læst om folk der har oplevet det modsatte, nemlig at olieforbruget faldt med en "dyr" fuldsyntetisk. :)

Forfatter:  kevins [ 14 jan 2008, 20:56 ]
Titel: 

det var bare hvad jeg fik fortalt fra et tuningsværksted i slagelse da jeg var igang med at bygge bilen... de slog det op på en computer (at den skulle have semisyntetisk) og bagefter fik jeg det jeg skrev ovenfor at vide...

han fortalte mig endvidere at de havde kørt en 406turbo ind som var "brændt sammen" fordi den havde kørt med fuldsyntetisk olie...

jeg er ikke ekspert og har ikke påstået at være det....

mvh kevin

Forfatter:  tonnilerche [ 14 jan 2008, 21:00 ]
Titel:  a

det jeg har hørt, er at mineralsk olie ikke er temperaturbestandig.

derfor går der lidt til i en semisyntetisk.

Jeg skifter olie ved 8000-9000km og kører normalt på 10W40 Castrol Magnatec semisyntetisk.

Der er intet bedre alternativ?

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/