Montering af benzinfilter før pumpe

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

Montering af benzinfilter før pumpe

#1 Indlæg af jens »

Er de bosch filtre man kan få til efi ok at montere før pumpen så man bekytter både pumpe og dyser. Jeg er brændt varm på et fra en porche med M16x1.5 gevind i begge ender da det er rimelig i pris i forhold til race filtre og giver mulighed for studser/fittings med 12mm indvendig hul
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#2 Indlæg af Morten VJ »

Det burde vel kunne ladesig gøre hvis man skifter filtret regelmæssigt, og ikke efter de forskevne 40. 000 km som de fleeste fabrikker foreskriver.
Den nornmale opsætning hedder et forfilter, der er rimeligt groft, benzinpumpe, og et fint filter, og dyser.
En benzinpumpe kan holde over 200.000 km med denne opsætning, så hvorfor lave nye fejlkilder til sig selv.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#3 Indlæg af jens »

Nu er der vist ingen fare for at den kommer til at køre 40000 på et filter da det vil tage 10-15 år. Problemet er at jeg ikke har nogen si i tanken da den er hjemmelavet med sump i stedet for de normale med et rør pakket ind i en strømpe der sidder sammen med tankmåleren og dermed skal suge opad. Dem der kører ræs med fuel cell har et 2000 kr 1000 hk + filter mellem tank og pumpe men det synes jeg er for vildt til mit brug. jeg har prøvet at få møg i en pumpe og det er ikke særligt sjovt når man skal pille pumpen af på stedet for at fjerne møget.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#4 Indlæg af Morten VJ »

Jeg kan kun se en løsning på problemet, og det er at lave en prøve.
Mål antal liter i timen pumpen levere uden filter, og med filter. Ved det benzintryk du har valgt at køre med.
Lyt specielt efter karviation fra pumpen med filter, Hvis pumpen larmer mere med filter, er filteret for restrektivt.

Hvis alt er ok så er det et spørgsmål om at holde øje med sit benzintryk, og hvis dette falder så skift filteret.

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
HenrikGM
Moderator
Indlæg: 7414
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Kontakt:

#5 Indlæg af HenrikGM »

Monter et groft forfilter, ala en si. Så har du en rimelig sikkerhed for at pumpen ikke kaviterer.

Hvis du monterer et almindeligt filter, der er lavet til at sidde på tryksiden, så er der ganske meget trykfald henover sådan een. Pumpen suger ikke ret godt fra starten, og bensin har et meget lavt damptryk, og det medfører at pumpen vil kavitere for et godt ord. Jo varmere vejr du har, desto større er risikoen for kavitation.

Når pumpen kaviterer går ydelsen på pumpen _DRASTISK_ ned, så jeg ville IKKE sætte et filter på sugesiden der er ret fint.

Hvis du _VIL_ beskytte din pumpe(har du meget lort i den tank eller huh?) så monter en fødepumpe før din egentlige trykpumpe, og lad denne trykke igennem filteret. Bemærk at fødepumpen skal være af centrifugaltypen, ellers er du ligevidt.
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#6 Indlæg af jens »

Man ved aldrig om der er en spån i en hjemmelavet tank det har jeg erfaret. Nu er det begrænset hvor meget der er plads til mellem udstødningerne da afstanden er under 40 cm og pumpen med fittings er cirka 25 cm lang. Alternativet vil være at beholde min 1 bars 110 gph holley pumpe bagi og montere min sx 18203 + trykfilter i motorrummet men holleyen støjer forfærdeligt så jeg ville jo gerne af med den.
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#7 Indlæg af Morten VJ »

Hvis du selv kan lave en tank så burde et eksternt forfilter vel ikke være noget promlem en stump fra en gl køkken si, og en passende 2 delt beholder. det burde holde de værste urenheder ude. småpartiklerne skal pumpen nok overleve.
Havde en bil hvor sugerøret til ardic varmeren havde flænset forfiltret, og der var først problemer efter 90,000 Km. Den gik ud når man kørte stærkt igennem højre sving, det tog et par dage at finde fejlen.

MVH

Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
Brugeravatar
jens
Mester Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Geografisk sted: Vestsjælland

#8 Indlæg af jens »

Jeg har faktisk et lille fram stålfilter som jeg bruger før holley pumpen. Hvis det kan lykkes at svejse nogle 1/2" rørgevinds studser på det så vil jeg bruge det.
Besvar