Powerforum
http://powerforum.dk/

Hvem han ret ?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=9463
Side 1 af 2

Forfatter:  mig [ 11 aug 2004, 21:29 ]
Titel:  Hvem han ret ?

jeg har en kammi der siger at det lovligt at tune sin 1,3 fiat uno turbo til 250-350 eller hvor mange hk man nu kan træke ud af sådan en ,men ULOVLIGT og ligge en 1,6 fiat Tipo motor i med 75hk...
Har han ret ???
Jeg tror ikke helt på ham ,fordi så ville alle biler jo have 500hk (mindst) :D

Forfatter:  fraguzz [ 11 aug 2004, 21:44 ]
Titel: 

hmm det er et svært spørgsmål...

for så vidt er det lovlig at tune sin uno til 3000hk hvis man kan... men der er nogle "MEN"
den skal så stadig forurene det samme...
igen skal det godkendes så skal resten af bilen kunne håndtere de ekstre hk..

at ligge en 1,6 i en uno er vel ikke ulovlig da de skal overholde samme forurenings krav osv.. med der er da ingen der gidder gøre det byt med mindre man vil tryklade...

det er hvad jeg tror...

Forfatter:  mig [ 11 aug 2004, 21:50 ]
Titel: 

ok han siger hvis "synsfolket" siger god for ens bremser kan tune sin bil som det passe en... Men det kan da ikke passe ??

Forfatter:  fraguzz [ 11 aug 2004, 21:58 ]
Titel: 

mig skrev:
ok han siger hvis "synsfolket" siger god for ens bremser kan tune sin bil som det passe en... Men det kan da ikke passe ??



her er hvad færselsstyrelsen siger!

Tuning og ændring af motor mv.

Reglerne om tuning (herunder også chiptuning), motorskift mv. kan findes i Vejledning for Statens Bilinspektion i kapitel 7.06.020 (3). Disse ændringer hører ind under begrebet konstruktive ændringer.

Når der foretages konstruktive ændringer, er hovedkravene som følger:


Bilen må ikke forurene og støje mere, end det var tilladt ved bilens 1. registreringsdato.
Det skal dokumenteres, at bilen efter ændringerne ikke forurener mere end tilladt. Dette kan gøres ved at få bilen målt i et godkendt prøvningslaboratorium (findes bl.a. i Sverige og Tyskland). Det kan også gøres ved at bygge bilen om, så den bliver identisk med en anden seriefremstillet model.

Ved effektforøgelse under 20% gælder de generelle bestemmelser om at bilens støjniveau (standstøj) ikke må overstige det ved 1. registrering målte niveau med 3 dB (A). Hvis der sker over 20% effektforøgelse skal der fremlægges dokumentation for støj i form af fornyet kørselsmåling og ny standstøjsmåling.


Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Effektforøgelse anses for at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig, såfremt der kun sker op til 20% forøgelse af effekten. Hvis der sker større effektforøgelse kræves dokumentation for bilens egnethed herfor. Dokumentationen kan bestå af en erklæring fra fabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. en beskrivelse af hvilke ændringer der er påkrævet for at bilen fortsat vil være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.

Hvis bilen eftermonteres med kompressor med wastegate eller turbolader, vil det anses for effektforøgelse over 20 %.

Bilen skal synes og godkendes med ændringerne.
Når der er foretaget konstruktive ændringer skal bilen altid fremstilles til syn, og der skal oplyses om ændringerne. Efterfølgende vil det fremgå af registreringsattesten, at der er foretaget konstruktive ændringer. Kravet om syn og registrering ved konstruktive ændringer kan findes i Bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer §22.

I øvrigt
Spørg din leverandør af tuningsdele, herunder chiptuning, om tuningsdelen opfylder ovenstående krav – og bed om dokumentation til brug for synet. Som bilens ejer er det er dit ansvar at sørge for, at bilen er i lovlig stand. (Færdselsloven §67).

Det kan også af hensyn til fabriksgaranti mv. være en god ide at spørge bilimportøren om fabriksgarantien kan opretholdes ved tuning af bilen.

Husk, at bilen ikke er lovlig før den er godkendt med ændringerne. Hvis bilen bliver synet, og der ikke oplyses om ændringerne, er bilen ikke godkendt – og dermed ikke lovlig.

Spørgsmål om afgifter i forbindelse med udskiftning af motor og tuning mv. skal rettes til den regionale told- og skatteregion. På ToldSkats hjemmeside kan du også finde eksempler på afgørelser af hvornår der skal betales fornyet afgift.

Forfatter:  TurboSøren [ 11 aug 2004, 21:59 ]
Titel: 

Hvis du udskifter bremer til nogle kraftigere, som kan håndtere de yderligere kræfter. Ja så er det en konstruktiv ændring af bilen hvilket ikke umiddelbart er tilladt..

Der er 20% reglen der forhindrer ham i at smide en større motor i, og det er det med bremser, styretøj som er en konstruktiv ændring der forhindrer ham i at tune den alt hvad han vil..

Det er noget værre rod..

Forfatter:  Transitfar [ 11 aug 2004, 22:04 ]
Titel: 

Det er een ting at få synet og godkendt sin ombygning i synshallen.

Det er en HELT anden ting hvad tolderne gerne vil se i kold cash, hvis din bil skifter identitet.

Venlig hilsen Lars.

Forfatter:  fraguzz [ 11 aug 2004, 22:07 ]
Titel: 

TurboSøren skrev:
Hvis du udskifter bremer til nogle kraftigere, som kan håndtere de yderligere kræfter. Ja så er det en konstruktiv ændring af bilen hvilket ikke umiddelbart er tilladt..

Der er 20% reglen der forhindrer ham i at smide en større motor i, og det er det med bremser, styretøj som er en konstruktiv ændring der forhindrer ham i at tune den alt hvad han vil..

Det er noget værre rod..


:( ja sådan noget !#"¤# ... hø :oops:

spøjs man må tune alt det man vil, men for at opfylde de krav til de flere krafter skal man lave bilen om... som man ikke må :?: mystiske regler..

:D måske er det derfor at man ikke kontakter dem når der en lørdag monteres turbo på dyret :twisted: :wink:

Forfatter:  HenrikGM [ 11 aug 2004, 22:16 ]
Titel: 

Transitfar skrev:
Det er een ting at få synet og godkendt sin ombygning i synshallen.

Det er en HELT anden ting hvad tolderne gerne vil se i kold cash, hvis din bil skifter identitet.

Venlig hilsen Lars.


Hvis bilen er den rigtige, så slipper man ofte ret billigt i afgift. Det kostede 7500dkr at droppe en V8 i en amazon for små 8 år siden. Det er næppe blevet dyrere i dag. Blot bilen er gammel nok, og T&S kan se bilen ikke umiddelbart kan sælges med fortjeneste(det er derfor de vil have en bid af kagen)

Lægger man nu en V8 i en mb så ser sagen temmeligt anderledes ud.

Forfatter:  Transitfar [ 11 aug 2004, 22:24 ]
Titel:  Re: Hvem han ret ?

mig skrev:
jeg har en kammi der siger at det lovligt at tune sin 1,3 fiat uno turbo til 250-350 eller hvor mange hk man nu kan træke ud af sådan en

Tja, kan den synes og godkendes, så er det naturligvis lovligt.
Meeeen måske Toldskat vil stå i kulissen og bede om lidt gryn, men derfor er det jo stadig lige lovligt :cry: :cry: !!

Forfatter:  hYe [ 12 aug 2004, 08:06 ]
Titel: 

Hvis man nu har topmodellen i en given bil-serie, f.eks. en 2L Fiat Marea,
Tager en Fiat Coupe Turbo 20V motor og smider ned i, hvad ville told og skat forlange for den slags?
Marea'en har 155hk, coupe'en 220hk..
Samme motorblok, man slipper for emissions halløj, kun told og skat kan ødelægge festen.
Vil de gøre det for 65hk som man ikke har mulighed for at købe ellers :?: :?:

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/