Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Info Om motordele http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=8717 |
Side 1 af 1 |
Forfatter: | 80er [ 03 jun 2004, 22:43 ] |
Titel: | Info Om motordele |
Har fået en for mig syndsyg svær opgave at skrive om div. dele i en motor og har søgt google i 1½ time nu har fundet lidt men ikke det hele..... Mangler at vide hvad flg. er: Lean burn motor: Flerventilteknologi: Monopoint indsprøjtning: Multipoint indsprøjtning: GDI Kompressorteknik: CW værdi 0,31: Elektronisk tænding og motorstyring: Bankesensor til "Tændingsbanken": Håber nogen kan hjælpe mig bare med en enkelt eller to ;D Mvh. 80er |
Forfatter: | Dagooz [ 04 jun 2004, 01:17 ] |
Titel: | Re: Info Om motordele |
80er skrev: Har fået en for mig syndsyg svær opgave at skrive om div. dele i en motor og har søgt google i 1½ time nu har fundet lidt men ikke det hele.....
Mangler at vide hvad flg. er: Lean burn motor: Flerventilteknologi: Monopoint indsprøjtning: Multipoint indsprøjtning: GDI Kompressorteknik: CW værdi 0,31: Elektronisk tænding og motorstyring: Bankesensor til "Tændingsbanken": Håber nogen kan hjælpe mig bare med en enkelt eller to ;D Mvh. 80er Multipoint er hvor der indsprøjtning til hver enkelt cylinder hvor monopoint (også kaldet SPi for single point injection) kun har indsprøjtnig et sted til alle cylindre. Motorstyringen er den computer eller flere der styrer tænding og benzin tilførsel i forhold til omdrejningstal, motorens temperatur og hvor økonomisk eller sportslig bilen måske er farbriksprogrameret. Nu bliver jeg sikkert snart rettet... Dagooz |
Forfatter: | Nolan [ 04 jun 2004, 01:24 ] |
Titel: | |
Skal vi tage dem fra en ende af? Lean Burn Motor En teknologi benyttet af en række bilfabrikanter til at sænke forbruget, når bilen 'cruiser'. Der skrues ned for fodermængden, så motoren kører magert. Så snart motoren skal lave noget skiftes til normal styring. Flerventilteknologi Tjah..... To ventiler (eller flere) til hhv. indsugning og udstødning i hver cylinder. Monopoint indsprøjtning/Multipoint indsprøjtning Monopoint: En indsprøjtningsdyse til alle cylindre. Multipoint: En dyse i hver indsugningsport. Generelt kan siges, at monopoint i princippet ligner en karburator, hvor dysen sidder i gasspjældshuset og forsyner alle cylindre. GDI Kompressorteknik GDI er Gasoline Direct Injection. Noget Mitsubishi indførte for ca. 5 år siden (ja, det er set før, men de var de første til at bruge det i nyere tid.) Man har - ligesom på dieselbiler - flyttet indsprøjtningsdyserne ind i cylindrene. Mitsubishi har kombineret dette med Lean Burn og derved fået bedre cruise-økonomi. CW værdi 0,31 CW-værdien siger noget om bilens vindmodstand. Jo lavere værdi jo lavere modstand. Det er en faktor, der skal ganges op med bilens areal set lige forfra, så tallet er direkte sammenligneligt mellem forskellige bilmodeller. Elektronisk tænding og motorstyring Førhen var motorens styring rent mekanisk. Karburatoren gav mere brændstof ved højere flow, tændingen var styret af en mekanisk kontakt i strømfordeleren osv. Alt dette styres idag af en computer, hvor en masse forskellige faktorer tages med i beregningerne. Derved har man opnået en mere nøjagtig styring og dermed bedre økonomi og lavere emissioner. Bankesensor til "Tændingsbanken" Man får mest ud af en motor ved at køre den på 'grænsen'. Generelt får man bedre ydelse ved et højere kompressionsforhold. Her opstår problemet med tændingsbanken (en fæl destruktiv banke-lyd, der opstår når brændstof-blandingen i cylinderen eksploderer istedet for at brænde kontrolleret). En bankesensor er i princippet en mikrofon, der kan opdage denne banken og fortælle motorens styresystem, at der er problemer. Motorstyringen flytter så tændingstidspunktet længere frem og tænder derved blandingen senere, hvorved tændingsbankningen ophører. Bivirkningen er at der tabes effekt, jo længere frem tændingstidspunktet flyttes. Det var den korte version. Jeg håber du kan bruge det til noget. Mvh Nolan |
Forfatter: | mh [ 04 jun 2004, 02:16 ] |
Titel: | |
som NOLAND siger mono= enkel multi= flere og en bankesensor er et pietzo-elektrisk krystal som når det bliver rystet vredet eller bevæget på anden måde afgiver det en lille spænding som man så kan bruge til at måle klirrene/bankene metal lyde fra et forbrændingsrum ved at lytte udefra og normalt så rykker den tændingen 15Grader tilbage og så rykker den for hver takt der går tændingstidspunktet 3* frem igen til den igen "banker" og sådan bliver den ved individuelt på hver cylinder...... |
Forfatter: | Carsten 205 GTI 1,9 T [ 04 jun 2004, 07:04 ] |
Titel: | |
For mere "uddybende" svar, så prøv og kig på http://auto.howstuffworks.com Der er bla. http://auto.howstuffworks.com/fuel-injection.htm Den går lige fra karburator, singlepoint til multipoint.. Her er om GDi motoren http://auto.howstuffworks.com/framed.ht ... ology/GDI/ Det er bare søge lidt derinde, der ligger mange gode forklaringer ![]() |
Forfatter: | Carsten 205 GTI 1,9 T [ 04 jun 2004, 15:41 ] |
Titel: | |
Hov, opdagede at der på dette link kommer en menu i midten, hvor du kan vælge stortset alt om bilmotorer.. |
Forfatter: | Shelby 500 [ 09 jun 2004, 21:17 ] |
Titel: | |
lean burn er ikke kun motorstyrring, men typisk osse en ændring af brændkammerets fysiske udformning - det så værre stempler og topstykke... ![]() |
Side 1 af 1 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |