Powerforum
http://powerforum.dk/

Revner i støbejerns manifold
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=8547
Side 1 af 3

Forfatter:  TBJ [ 19 maj 2004, 19:35 ]
Titel:  Revner i støbejerns manifold

Nogle der har erfaring med at svejse sådan en??


Har hørt om nogle som forvarmer manifolden og så svejser den med alm. CO2??!!

Tror næppe det holder i længden, men kom endelig med andre forslag.


mvh.
Thomas

Forfatter:  Morten VJ [ 19 maj 2004, 20:22 ]
Titel: 

Medmindre det er en der er meget dygtig til at svejse i støbejern, og har erfaring i netop denne manifold, Kan det højest være en nødløsning. Uanset svejse metode, og det gælder specielt på en turbomanifold.
Så enten byt til nyt, eller find en bedre brugt udenn revner, og få den undersøgt om den er skæv i flancher.

MOrten

Forfatter:  K-FINN [ 19 maj 2004, 20:24 ]
Titel: 

Du kan sagtens svejse i støbejern.Hvis der er nogen der siger andet er det fordi de aldrig har prøvet.Der er støvegods der er svært at svejse i.

Forfatter:  HenrikGM [ 19 maj 2004, 20:25 ]
Titel:  Re: Revner i støbejerns manifold

TBJ skrev:
Nogle der har erfaring med at svejse sådan en??


Har hørt om nogle som forvarmer manifolden og så svejser den med alm. CO2??!!

Tror næppe det holder i længden, men kom endelig med andre forslag.


mvh.
Thomas


Du kan få specielle støbejernselektroder beregnet til reperationssvejsning af støbejern.

Få tjekket hvor langt revnen er løbet, feks med kapillarvædske, og slib _hele_ revnen væk, og byg det derefter op med støbejernselektroden.

En proff. reperation bliver sandsynligvist så dyr at det ikke kan svare sig, og nogen garanti kan ikke gives.

Jeg har tidligere svejst tyndvægget støbegods med sådanne elektroder, og det kan godt lade sig gøre. Varm emnet op til 2-300 grader, og når det er en manifold, så skal du nok i 300grader, evt lidt mere. Svejs så manifolden med så lidt strøm som det nu kan lade sig gøre at få en god svejsning ved, og byg langsomt revnen op til hel tilstand. Slib grundigt rent mellem hvert lag hvis du ahr brug for flere lag.

Lun derefter manifolden langsomt op til en 5-600 grader og lad den køle af i noget isolering, så afkølingen foregår så langsomt som muligt.

Så kan du vist ikke gøre meget mere for den....

Forfatter:  HenrikGM [ 19 maj 2004, 20:27 ]
Titel: 

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Du kan sagtens svejse i støbejern.Hvis der er nogen der siger andet er det fordi de aldrig har prøvet.Der er støvegods der er svært at svejse i.


hehe, hvad er forskellem mellem støbegods og støbejern?

Samme forskel som mellem en gren og en kvist?(ikke en pind!)

Det er ikke noget problem at svejse i det, men det er straks sjovere at få det til at holde 100kkm.

Forfatter:  K-FINN [ 19 maj 2004, 20:29 ]
Titel: 

LOL nå det er det ikke??.Gider ingen gang diskuterer det.

Forfatter:  K-FINN [ 19 maj 2004, 20:31 ]
Titel: 

Hvis man ikke kan svejse med co2 i støbejern er der mange med en toyota i DK der snart taber deres turbo. :D

Forfatter:  Transitfar [ 19 maj 2004, 20:34 ]
Titel: 

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
LOL nå det er det ikke??.Gider ingen gang diskuterer det.

Og mens I to diskuterer eutektoni, så må vi andre jo bare læne os tilbage og spekulere på, HVORFOR sådan en mainifold revner.

Fx, havde vi jo også dette problem med Mondeo´erne i ´98, altså dem uden turbo...

Forfatter:  K-FINN [ 19 maj 2004, 20:35 ]
Titel: 

Hehe transit der er ikke noget at diskuterer om.

Forfatter:  Morten VJ [ 19 maj 2004, 20:36 ]
Titel: 

Finn Tolstrup Pedersen skrev:
Hvis man ikke kan svejse med co2 i støbejern er der mange med en toyota i DK der snart taber deres turbo. :D

Tak for advarslen :lol: :o
Så gælder de jo om at overhale såddan en riskoger så hurtigt som muligt , med mindre man er interesseret i en gratis turbo med tilhørende udstødning ind i gennem forruden :lol:

MVH

Morten

Side 1 af 3 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/