Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Oliekøler godt eller http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=7044 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | Den gode [ 02 feb 2004, 19:09 ] |
Titel: | Oliekøler godt eller |
er en oliekøler en god eller dårlig ting, kan den give fler hk ??? overvejer at få en til min lille escort 1,6 16v. Hvor kan de købes og hvad er prisen på den |
Forfatter: | lqs [ 02 feb 2004, 19:12 ] |
Titel: | |
spild af penge på min. 95% af alle danske biler! gør ofte mere skade end gavn hvis ikke der er termostatstyrring. MVH. søren |
Forfatter: | Transitfar [ 02 feb 2004, 23:41 ] |
Titel: | |
Nu kan man jo i princippet ikke spilde sine penge på en Escort, men bortset fra det, så har du nok ret, Søren....... ![]() |
Forfatter: | John Sahl [ 03 feb 2004, 09:12 ] |
Titel: | Re: Oliekøler godt eller |
Den gode skrev: er en oliekøler en god eller dårlig ting, kan den give fler hk ??? overvejer at få en til min lille escort 1,6 16v. Hvor kan de købes og hvad er prisen på den
Den giver ikke flere Hk og vil være overkill til din motor, så brug hellere pengene på noget andet. |
Forfatter: | Lars E [ 03 feb 2004, 17:27 ] |
Titel: | |
En olie køler (evt støre end standard) er kun nødvendig hvis du har tunnet din motor. Hvis du er i tvivl omkring din olie temp. skal du starte med at købe en olie temp. føler/ur, så du kan se om olien bliver for varm. Alm. drift temp ca. 80-90c. (115-125c. OK. ved race belastning) Men den skal normalt have ca. samme temp. som dit kølevand. |
Forfatter: | lqs [ 03 feb 2004, 17:31 ] |
Titel: | |
derfor er den bedste løsning ofte vand/olie køler model varmeveksler! så kan kølevandet også varme olien op så den tidligere kommer op på den rigtige temperatur! MVH. søren |
Forfatter: | Transitfar [ 03 feb 2004, 18:08 ] |
Titel: | |
lqs skrev: derfor er den bedste løsning ofte vand/olie køler model varmeveksler! så kan kølevandet også varme olien op så den tidligere kommer op på den rigtige temperatur! MVH. søren
Er det ikke olien, som kommer først op i temperatur??? Den er da tættere på de varme dele, og har forøvrigt også mindre varmefylde. Jeg har da også altid sagt, at varmeveksleren, som sidder mellem oliefilteret og motorblokken var til at AFKØLE olien med. Og ligeledes med min NYE brugte bil ![]() Men det er måske kun olien i servostyringen, som skal AFKØLES???? Der er røret jo bare ført ud foran for at vende i fartvinden, inden olien vender tilbage til systemet igen. |
Forfatter: | Morten VJ [ 03 feb 2004, 19:12 ] |
Titel: | |
på normale motorer er det kølevandet der først når driftstemperatur, olien kommer først langt senere, grunden til dette er at køler væsken er imeget tæt forbindelse med forbrændings kammeret, og har et større areal den optager varmen fra. Sa defor er en varmevekser en god ide hvis motorens køler er stor nok. Har først set det på en gl. SAAB fra 1979. Hvis kølesydtemet derimod er underdimensioneret i forhold til motorens effekt/ varmeudvikling kan det afhjælpes med en termostat styret oliekøler. men det er normalt kun i ekstreme tilfælde. En olie køler giver ikke mere effekt, men sørger for at oliens temperatur er optimal og der med vil den forlænge motorens levetid. MVH Morten |
Forfatter: | Transitfar [ 03 feb 2004, 20:48 ] |
Titel: | |
Det vil altså sige, at veksleren ved oliefilteret skal opvarme olien, selv om den tit benævnes som oliekøler-veksler?? Men navne- og begrebsforvirring er jo almindeligt, det er jo netop derfor at vi har denne snak.... ![]() At mit EGR-system går igennem en kølevandsveksler kan jeg sådan set godt forstå, udstødningsgas er jo nødvendigvis temmelig varmt, selv på en diesel. Automatgearkasseoliekølesystemet og servooliekølerørerne nævnte jeg kun i et forsøg på at "skubbe" lidt til lqs. Den gode Søren er jo sjov nok, når han kommer i sit ligefremme humør... ![]() Men jeg tror nu stadigvæk, at oliefiltervarmekølevekslerens funktion er lidt mere kompleks......... ![]() |
Forfatter: | Morten VJ [ 03 feb 2004, 20:57 ] |
Titel: | |
Ja netop kølevandet opvarmer olien når olien er kold. Når man så har pisket ned gennem tyskland og olien er blevet vamere end kølevandet vil den blive kølet ned, hvis køleren er stor nok på kølesystemet, det samme gælder for automat gearkasser. mht. servokøling tror jeg ikke bilfabrikanterne giger at lave om på systemet bare for at den skal køre i det kolde skandinavien istedet for i sahara. hvor meger koster 2 slanger og et bukket jern rør. MVH Morten |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |