Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Problemer med xr3i Escort http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=6663 |
Side 1 af 4 |
Forfatter: | Jakob Hansen [ 08 jan 2004, 19:06 ] |
Titel: | Problemer med xr3i Escort |
Hej! Jeg har en xr3i Escort fra 1983. Problemet med den er at den tager for lidt omdrejninger. I følge Ford skulle den yde 105 hk standart ved 6000 omdr. Hvilket vil sige at den skulle kunne tage omkring 6100 omdr. Da jeg købte den for 2 år siden kunne den tage 4900 omdr. pga slidt knast. Så fik jeg lavet topstykket og den fik hele omgangen: Slebet ventiler planet top monteret skarp knast fra Kent tandrem nye tændrør nyt benzinfilter ny olie og kølevæske osv. Herefter kunne den tage 5500 omdr. Og det er nu et år siden topstykket blev renoveret. 2. juledag (2003) gik toppakningen, det viste sig den var "slået" mellem de 2 miderste cylindre. Forinden havde der været lidt bøvl med termostanen så den ikke åbnede (den blev skiftet kort før jul). Jeg har nu skiftet toppakningen og kørt 14 dage med den. MEN: den ryger en del (hvidt) både når den er kold og varm, og mest når den står i tomgang mens den er varm. Og nu kan den tage 5100 omdr. Den laver også lidt mayonaise ved oliepåfyldningsproppen og oliepinden, men ikke i selve motoren. Den bruger hverken olie eller vand. Motoren har gået 140.000km Hvad er der galt? Jeg har en kammeret der har en model magen til, også samme årgang. Han ofrer ABSOLUT INGEN TING på den. Den kører på 15w/40 olie hvor jeg kører på 5w/40. Den spilder olie og ligner et lig i forhold til min. Men hans trækker uden problmer over 6000 omdr og trækker mærkbart bedre end min. Nogen gode råd? Det skulle ikke passe at et gammel lig trækker som en ny, mens min som bliver passet og plejet i hoved og røv ikke kan trække skid! Jeg har spurgt alle som jeg mente kunne svare mig, men indtil videre ingen kloge svar. Optil de 5100 omdr. som den kan tage, trækker den fint nok, men herefter er der ikke mere. Der er ingen begrænser i, og jeg kører også med K&N filter (er blevet renset) samt 2" Simons udstødning. Jeg er frustreret ![]() Opdatering 28-2-04: Her på det seneste er den begyndt så småt at bruge vand og olie igen. Jeg skal ca. hælde en halv liter olie på om ugen og jeg kører små 500 km om ugen. Af vand bruger den ca. 0,2 L om ugen. Den ryger en del når den bliver startet når den er kold, og den ryger hvidt. Det fortsætter den med de første 5 km. man kører, så kan jeg ikke se nogen røg mere. Men hvis jeg fx. skal holde for rødt så kan jeg se at den ryger igen - også selvom den er driftsvarm. Man er så smår også begyndt at kunne høre at den banke i knasten - selvom den kun har gået 10-15.000 km. Så lige nu går jeg og overvejer hvad jeg skal gøre. Som jeg ser det har jeg følgende muligheder: 1) Finde en brugt motor og ligge den i. 2) Hovedrenovere den motor jeg har nu komplet. 3) Sælge bilen nu, inden det bliver værre og så finde noget andet. Min økonomi er sq ikke alt for god, så jeg ved ikke lige hvad jeg eller skulle finde at køre i, og selve karrosriet er som nyt, så jeg er sq ikke meget for at sælge den. Og jeg skal også hen og give den hjullejer hele vejen rundt samt 2 bærearme. ![]() |
Forfatter: | Transitfar [ 08 jan 2004, 19:55 ] |
Titel: | |
Den er jo åbenbart stadig utæt for vand.... ![]() Med alt det der efterhånden er lavet tyder det på, at det er din blok, som er skæv ![]() ![]() Ud med hele lortet, adskil i atomer og kontroller i hoved og røv. Eller bliv kommunalarbejder med filmserien "matador" som hobby..... |
Forfatter: | Jakob Hansen [ 08 jan 2004, 19:58 ] |
Titel: | |
Transitfar skrev: Den er jo åbenbart stadig utæt for vand....
![]() Med alt det der efterhånden er lavet tyder det på, at det er din blok, som er skæv ![]() ![]() Ud med hele lortet, adskil i atomer og kontroller i hoved og røv. Eller bliv kommunalarbejder med filmserien "matador" som hobby..... Nu har jo godt nok ikke prøve at skille hele motoren ad, men den bruger altså ikke vand. Det er dråber der er forsvundet fra beholderen på de 14 dage jeg har kørt siden jeg skiftede toppakning. Hvad gør en "skæv" blok? Hvis jeg nu vælger at blive kommunalarbejde, vil du så være min over-kostefører? |
Forfatter: | Transitfar [ 08 jan 2004, 20:30 ] |
Titel: | |
Ha-ha, jeg er allerede overkostefører, men ikke i det offentlige, men den var nu god ![]() Hvis ikke din bil bruger vand, hvor kommer så mayonnaisen og den hvide røg fra??? Jeg ved det ikke, men mon ikke du har fået udskiftet lidt af din kølervæske med luft? Forstået på den måde, at der er brugt mere vand end du selv er sikker på at du ved der er...... ![]() Næste punkt: En skæv blok gør naturligvis det samme som et skævt topstykke. Hvad ellers???? Når sagerne er nye og i orden, så har du jo to 100% plane flader som spændes sammen, dog lige med en pakning imellem for at tætne mod forbrændingstrykket, olietrykket og trykket i kølesystemet. Hvis den ene eller den anden flade "slår sig", så er løbet kørt principielt, og der skal NYE dele til!!! Dog tillader "man" oftest, at der "planes" nogle tiendedele mm på topstykket, så det kan genbruges. Det samme gør sig i princippet gældende for selve blokken. MEN: Man skal huske: Det er jo ikke kun overfladen, som "pludselig" buer, det er jo HELE klumpen, som buer. Det betyder desværre naturligvis, at den gennemgående boring til knastaksellejerne heller ikke "løber lige" mere, altså bliver knastakslen tvunget til at stå i en svag bue, og ovenikøbet rotere "i spænd" i denne lille bue. Dette sker der så ikke noget ved hvis skævheden er lille nok, det er bl.a. derfor, der er maks på, hvormeget det er tilrådeligt at plane af et skævt topstykke. Det samme gør sig gældende for selve blokken, selv om det er sjældent at se en skæv blok!!! (vi snakker om enkelte tiendedele mm) Hvis blokken har slået sig, så kører krumtappen i spænd!!!!!!! Hvis ikke du finder andre fejl, så adskil i atomer og få delene udmålt på specialværksted. Efter min mening kan du ligeså godt gå i gang. Du er jo ung og vil gerne både skrue og køre, så jo før du lærer om tingene, jo bedre. Er der ikke noget med, at din far har nogle forbindelser??? Det sjove forsvinder jo, hvis man skal betale guldkorn med guld... |
Forfatter: | Morten VJ [ 08 jan 2004, 20:42 ] |
Titel: | |
Med hensyn til hvid røg er det med 99% sikkerhed en vand lækage ind til forbrændingskammeret. Eller kondens i udstødningen da den har stået et stykke tid under reperationen Med hensyn til manglende omdrejninger på en sund! motor kan det være en træt tændspole, føles som en omdrejningsbegrænser der slår for tidligt til. MVH Morten |
Forfatter: | Transitfar [ 08 jan 2004, 20:52 ] |
Titel: | |
Så håber vi for Jakob, at det drejer sig om den lille ting med den store virkning. No offense, men på samme måde håber min kone stadig efter mange års samliv... ![]() Nå, det var en joke, måske har du to (2) fejl som ikke har noget med hinanden at gøre, så nu har du dobbelt travlt!!! |
Forfatter: | Morten VJ [ 08 jan 2004, 20:58 ] |
Titel: | |
Transitfar skrev: Så håber vi for Jakob, at det drejer sig om den lille ting med den store virkning.
No offense, men på samme måde håber min kone stadig efter mange års samliv... ![]() Nå, det var en joke, måske har du to (2) fejl som ikke har noget med hinanden at gøre, så nu har du dobbelt travlt!!! Tja men er det ikke livets kendsgerninger for en ford ejer? ![]() Jeg mener det med flere fejl på en gang, Ikke hvad konen mener ![]() Prøv det nemmeste først det koster med garenti flest penge i sidste ende. MVH Morten |
Forfatter: | Transitfar [ 08 jan 2004, 21:12 ] |
Titel: | |
Joh, det er nok fakta for alle biler, som deres ejere har elsket til hudløshed og derfor brugt og kørt i, indtil deres familie truede med at få dem tvangsindlagt, hvis de ikke skilte sig af med køretøjet. Ikke ligesom nogle (visse) andre bilmærker, hvor konen bestemmer fabrikatet, ud fra at: "kofangerne holder lissom meget bedre når jeg parkerer mellem de andre biler". |
Forfatter: | Morten VJ [ 08 jan 2004, 21:18 ] |
Titel: | |
DEsværre har ingen kone. Men har heller ikke nogle parkeringsproblemer da der er en masse bløde biler der holder i vejen. Og jeg kender godt alle de om ploven, det er den billigste tuning der findes i verden. Derfor Volvo. Har i øvrigt intet imod andre mærker, det er bare sjovt at læse reaktionen. MVH Morten |
Forfatter: | Transitfar [ 08 jan 2004, 21:55 ] |
Titel: | |
Jeg har aldrig rigtigt forstået det der med at have noget imod et-eller-andet bilmærke. På den ene eller anden måde får man jo, hvad man betaler for. At det så for nogle mærker først kommer til udtryk, når man SÆLGER sin bil er jo en anden sag. Personligt endte jeg bare på et Ford-værksted, men jeg må nok indrømme at jeg tabte de sidste følelser for mærket, den dag da Ford købte Volvo..... ![]() |
Side 1 af 4 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |