..variabel turbo...

Generel teknik

Redaktør: Moderatorer

besked
Forfatter
Gæst

..variabel turbo...

#1 Indlæg af Gæst »

er her nogen som har erfaring med brug af turbo der har variabel geometri...?? Har kun set dem på diesel biler...

mvh Martin
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#2 Indlæg af lqs »

det er helt sikkert noget der kommer fremover, de kan ikke fås så store endnu (MAX CA 250HESTE) MVH. søren
Jakob Hansen
Mester Medlem
Indlæg: 533
Tilmeldt: 21 nov 2003, 18:47
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Kontakt:

#3 Indlæg af Jakob Hansen »

Var det ikke lige noget med at Toyota blev taget i at have turboer monteret på deres rally Celicaer, som kunne øge indsugningen i takt med omdrejningerne... :P
Brugeravatar
xxblade
Mester Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 09 nov 2003, 13:00
Geografisk sted: Jylland

#4 Indlæg af xxblade »

Peugeot 405 T16 har da sådan en turbo og den er da ved at være en gammel hund !!!!
PT: Bil-løs...........har dog en gammel VW Golf GTI16V til rådighed

SLOW EYES WILL KILL YOU
Morten VJ
Mester Medlem
Indlæg: 3805
Tilmeldt: 13 dec 2003, 20:46
Geografisk sted: nordsjælland
Kontakt:

#5 Indlæg af Morten VJ »

Jeg ved at de var monteret på nogle shelby crysler modeller. sidst i firserne.
Jeg så senere at garreth solgte deres restlager i midten af halvfemserne.
Jeg tror at der var for mange problemer med at gøre dem tilstrækkelig pålidelige, derfor gik man bort fra konceptet.

M.V.H.
Morten
Gammel VOLVO med turbo Megasquirt and spark ekstra. flytter de små 2 ton bil rigtigt fornuftigt
Nu med Ny motor.
http://www.powerforum.dk/viewtopic.php?t=11806
http://www.volvo200klub.dk/index.html
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#6 Indlæg af lqs »

det er BESTEMT ikke noget man er gået bort fra! flere biler kører med det og mange flere er undervejs! MVH. søren
Brugeravatar
Transitfar
Mester Medlem
Indlæg: 1901
Tilmeldt: 06 okt 2003, 22:06
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

#7 Indlæg af Transitfar »

Næh, og man er heller ikke gået bort fra direkte benzinindsprøjtning.
Man har bare lidt problemer med at få det til at fungere.....
Tag det ikke personligt, jeg er ALTID kontrær.

Komplekse problemer har enkle, letforståelige og helt forkerte svar..
Brugeravatar
hYe
Mester Medlem
Indlæg: 732
Tilmeldt: 19 dec 2003, 13:34
Geografisk sted: Malmö

#8 Indlæg af hYe »

jeg arb for iveco... og systemet kom først på de store(8,0L +), men nu er det, og har været i brug på varevognene(daily modellen) de sidste 1½år...
Den køre med en 2,8L 4 cyl. diesel
Det er ret tæt på alm. PV'er.....
Forskellen på hvordan de styres er også ret stor, men på de små biler bruger man vakuum til at styre aktuatoren.....
Smøring er ALT!

"Anything that is complex is useless, and everything that is useful is simple."

- Mikhail Timofeevich Kalashnikov
stefan

#9 Indlæg af stefan »

Jeg mener cdi motorerne i mercedes bilerne bruger variable turboer
lqs
Mester Medlem
Indlæg: 4407
Tilmeldt: 10 okt 2003, 22:46

#10 Indlæg af lqs »

korrekt ang. MERCEDES. VW bruger dem også. vidste ikke IVECO brugte dem er meget intereseret i at købe en fra en stor lastbilsmotor! MVH. søren
Besvar