Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Justering af ladetryk http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=5320 |
Side 1 af 3 |
Forfatter: | GTI-kongen [ 21 sep 2003, 15:14 ] |
Titel: | Justering af ladetryk |
Jeg er interesseret i at høre om der er nogle der kender en god metode til hvordan man kan justere sit ladetryk fra kabinen. Metoden må gerne være elektronisk. Wastegate'en er indstillet til 0,8bar. Jeg ønsker at kunne justere mit ladetryk fra 0,1 til 0,8 inde fra kabinen. Kender godt fidusen med at sætte en ventil på til slangen til wastegaten, men det hæver jo kun trykket. ![]() MVH Thomas |
Forfatter: | McCoy SPC [ 21 sep 2003, 16:45 ] |
Titel: | |
Jeg tror at det bliver svært at regulere det ned. Ved ikke om der er en eller anden smart måde at gøre det på. Det jeg lige kan komme på er at du finder en ny aktuator der åbner wastegaten meget tidligt, og så sætter justerbar lade tryk på den. Men som sagt ved ejg ikke om der er en smartre måde at gøre det på |
Forfatter: | Yugo Turbo [ 21 sep 2003, 19:48 ] |
Titel: | |
hvorfor vil du ned på 0,1? skal en ellers ulovlig bil til syn? tror ikke man kan få aktuatorer på mindre 0,4, desværre... men held og lykke |
Forfatter: | Primera turbo [ 22 sep 2003, 15:08 ] |
Titel: | |
Hvis du klipper et stykke af fjederen så virker det. Det har jeg gjort på min og det virker helt fint. |
Forfatter: | David [ 22 sep 2003, 16:43 ] |
Titel: | |
Du kunne da pille actuatoren af. Sætte en en 12V spole på i stedet. evt. fra en startermotor. monter en justerbar pressostat i manifolden til at styre et relæ som trækker spolen. Har ikke lige en ide til at føre det ind i kabinen endnu.... kunne jo altid bare føre en slange ind i kabinen med pressostaten i enden, men det er nok ikke den smarteste eller bedste løsning... en ide jeg har luret på selv at bruge.. |
Forfatter: | HenrikGM [ 22 sep 2003, 17:08 ] |
Titel: | |
Hvordan vil du forhindre at turboen lader alt hvad den kan når ventilen er lukket, og intet når den er åben? Bliver lidt som at have en motor med to indstillinger. 1. stoppet(eller næsten stoppet) 2. Fuldknald, lige i det røde felt. ![]() Tag lige et videoklip af det når du nu prøver det. Vil gerne se med ![]() |
Forfatter: | HenrikGM [ 22 sep 2003, 17:10 ] |
Titel: | |
I praksis vil der ske det at WG vil åbne og lukket med systemets reaktionstid. Ergo vil ladetrykket pendle op og ned med den turbotøven der er, og startmotorrelæet får noget seriøs motion! |
Forfatter: | David [ 22 sep 2003, 17:45 ] |
Titel: | |
Som sagt var det også bare en ide jeg havde luret på. I teorien burde det da fungere. "pendle op og ned i ladetrk" er ikke helt med.... det vil da fungere som en almindelig WG. Ex. åbner ved 0.5 (presso. sat til 0,5)lukker igen når det er under.. en spole reageret da også hurtigt og med det samme. Selvfølgelig vil der blive motioneret nogle relæer, men ved man hvor man skal kigge kan man da også næsten få dem smidt i hovedet... Stadigvæk en ide. kan ikke se hvorfor det ikke skulle virke. Skal nok lave et klip hvis jeg får noget monteret.............altså hvis det virker. ellers skal i ikke høre mere fra mig. =)=) |
Forfatter: | HenrikGM [ 22 sep 2003, 18:00 ] |
Titel: | |
Nu er der lige den snilde "feature" ved en WG aktuator at den kan _regulere_ på turbinens bypass. Din magnetventil er enten åben eller lukket. NUL regulering. Se din magnetspole som en kuglehane, og en aktuator som en radiatortermostat. Så vil du se hvad jeg mener. Din spoleWG er lukket. Turboen spooler alt hvad den kan, og bygger ladetryk op hurtigt. Så når du trykket hvor pressostaten slukker, og spoleWG åbner _helt_. Nu mister turboen ALT fremdrift indtil ladetrykket er under pressostatens "ON" tryk, hvorefter turboen igen lader med fuldt knald, osv osv. Samtidigt svinger modtrykket i manifolden! Du vil altså se din turbotøven igen og igen og igen..... Er turbotøven(LAG) så lille at det næsten er ikke eksisterende, vil din startmotorspole trække og slippe lynhurtigt, og hele tiden. Relæet holder ikke til at trække og slippe en startmotorrelæ på denne måde, og alle forbindelser bliver slidt op på rekordtid. Prøv at lure hvordan en alm WG aktuator virker..... |
Forfatter: | David [ 22 sep 2003, 18:38 ] |
Titel: | |
AAAhh De kan jeg godt se vil blive et problem. kunne der evt. bruget en el-aktuator. den smækker jo ikke op som spolen, men vil køre langsomt (eller hurtigt) alt efter hvad man nu bestemmer for at købe/skaffe. men den vil jo stadigvæk åbne 100% med tiden og ender med samme resultat som spolen. kunne der evt. bruges en el aktuator med flere trin?? Ved godt at det er ved at blive kompliceret, men dette er nok også bare for at holde emnet kørende, da det er en smule spændende. Det skal kunne lade sig gøre, men vi er nok ved at være der henne hvor det koster spidsen af en jet-jager...........=) men ideen fortsætter stadigvæk oppe i mit lille hovede=) |
Side 1 af 3 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |