Powerforum
http://powerforum.dk/

klikken i motor efter overophedning
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=4948
Side 1 af 1

Forfatter:  RWE [ 25 aug 2003, 09:28 ]
Titel:  klikken i motor efter overophedning

For et par dage siden kørte jeg på motorvejen og mærkede så pludselig at ved 1xx km/t ville den ikke længere tage gassen. Kiggede på temperaturmåleren, den var over det røde felt - helt oppe ved "begrænserpinden" :? . Holdte ind og fik motoren kølet af rimlig hurtigt. Derefter er der en tydelig klikken fra motoren, hvad er det?
Har tænkt på om det er ventilerne, der skal justeres??

Al hjælp er velkommen!

RWE

Forfatter:  Yugo Turbo [ 25 aug 2003, 10:21 ]
Titel: 

hvilken bil er det og med hvilken motor? har ikke lige noget svar til dig, men de der evt ved noget om det kan ha brug for at vide hvilken motor det er... er der andre forandringer? dårlig acceleration? (evt tab af hk) sørgelig historie, føler med dig. :?

Forfatter:  Yugo Turbo [ 25 aug 2003, 10:36 ]
Titel: 

lige lidt mere, bare et par skud i tågen. 8)
du skriver ku 1xx km/t det er ikke den bedste oplysning... det fortæller ikke om du har klemt lidt til motoren eller om du bare cruisede derudaf med 115 og 3500 omdr. har prøvet med en gammel motor at gassen satte sig og det røg mine plejl lejer af, det gir en tydelig klikken. men der fik motoren da også kniven. om det er ventilerne kan du formodentlig selv afgøre. du tager en lang skruetrækker, sætter spidsen på topstykket ca ud for cylinder 1 og så øret trykket godt ned i håndtaget. det forstærker lyden fra det sted du har sat skruetrækkeren. det gentager du så på cylinder 2, 3 og 4 og og og og... nå tilbage til sagen. sådan kan du altså høre om der er forskel fra ventilsæt til ventilsæt. det sku være mærkeligt om de klikker allesammen på samme tid.
hvis du har olietryksmåler, kan du ofte se på den at trykket er faldet en smule i forhold til normalen hvis det er plejl lejerne. har ikke flere forslag men det gir da en lille ide om hva du skal kigge efter. :D skriv endelig tilbage når du har fundet fejlen. 8)

Forfatter:  RWE [ 26 aug 2003, 09:00 ]
Titel: 

Jo, den fik kniven... Accelerationen op til 180 var ganske som den plejede, men det var der, at den ikke ville mere, ca 4700 - 5100 omdrejninger.

Det er en Chrysler Neon 2,0 16v SOHC.
Der er ikke andet at mærke ud over den klikken. Accelerationen er som den plejer.

Tak for rådet Yugo, vil prøve...


MVH RWE

Forfatter:  Yugo Turbo [ 26 aug 2003, 09:31 ]
Titel: 

hvis accelerationen er som normalt er ventilerne da ikke utætte, så skal du evt nok stille dem. ellers er den sørgelige mulighed at du har knaldet dine plejl lejer. det kan ske hvis du har kørt med lige lovlig lav oliestand og oliepumpen, så evt i et lille sving, i et kort sekund ikke ku nå oliesumpen. så mangler du et kort sekund olietryk og så kan du være uheldig at oliefilmen i lejerne er blevet brudt. kør helst ikke i bilen før du har svar om det er de lejer. hvis man kører med knaldede lejer kan man ridse krumtappen og den skal enten slibes (de jeg har talt med fraråder slibning, da ingen af dem har hørt om succesfulde udfald deraf. det blir ikke så optimalt som en frisk eller som den var før) eller du skal ha en ny. da jeg havde knaldet et leje skramlede den når den sku starte om morgenen. forhåbentligt gør din ikke det. :( det lyder grim og stikker i hjertet :roll: men som tidligere skrevet så skriv endelig tilbare så jeg ved om jeg var til hjælp. :lol:

Forfatter:  Yugo Turbo [ 26 aug 2003, 09:34 ]
Titel: 

det er jo ikke for at male fanden på væggen for dig, men har jo ikke hørt lyden så det er som tidligere skrevet kun skud i tågen.

Forfatter:  mh [ 26 aug 2003, 18:51 ]
Titel:  klikken

nye plejelejer af med bundkaret kan du flytte plejlstængerne med pølserne er det nyt på og din tikken er væk

Side 1 af 1 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/