Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 23:34

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Hej

Jeg har et problem med min Opel Astra 1.4i (c14SE). Den "døde" lige pludselig på motorvejen, og min lambdasonde registrerede en fejlkode 45 = for fed blanding. Det var nu også ret tydeligt da det røg kraftigt ud af udstødningen. Motoren bruger hverken vand eller olie.

Nu kan jeg så ikke starte den, og den får (masser af) benzin og der er gnist. Derfor ville jeg gerne høre om der er nogen der ve præcis hvilke sensorer der styrer blandingen på sådan en motor.
Både lufttemperatur sensoren og vandtemperatur sensoren måler hvad de skal.

Hvad med MAP-sensoren?

Eller kan/er det styreboksen der er røget?

Hvis der er nogen der ligger inde med ovenstående dele (identisk med c16SE) må de da meget gerne lige smide en besked...

Hjææææææææælp

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Slangen til MAP sensoren kan være faldet af eller din MAP sensor kan være defekt. Med tænding på skal du måle ca. 4,5 volt på det midderste ben af sensoren.

mvh Lasse

Slangen er iorden, og den måler 4.7 volt på midterste ben, men bilen starter ikke :-/
Hvad med benzin tryks regulatoren? Jeg har hørt at hvis den er i stykker og derfor er for højt tryk lige inden dyserne (i dysebroen) kan den også få for fed blanding...
Det er i og for sig logisk nok, hvis dyserne er åbne i lige lang tid, men trykket pludselig er større, så vil der jo komme en del mere benz igennem lige pludselig...

Skub dog den gamle vogn i havnen! ;-) Nek ,se og få den lavet, så vi kan give den GAZZZZZ:-D :-))

Det med trykregulatoren kan nemt være har prøvet det, bilen gik mærkeligt og benz pumpen larmede vild når den skulle trykke så meget.

Prøv og få målt trykket, systemtryk uden vakum 3bar.

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens
Har du overvejet om det er en mekanisk fejl, på motoren. Da den røg på motorvejen, hvilken farve var røgen??

Hvid / Damp = Vand
Blå = Olie (Meget Træls Lugt)
Sort = Uforbrændt Benzin

Håber du finder ud a hvad der er galt med bilen.

Titel:
McCoy skrev:
Har du overvejet om det er en mekanisk fejl, på motoren. Da den røg på motorvejen, hvilken farve var røgen??

Hvid / Damp = Vand
Blå = Olie (Meget Træls Lugt)
Sort = Uforbrændt Benzin

Håber du finder ud a hvad der er galt med bilen.

Ja, den røg kraftigt sort/gråt, og toppakningen var vel ca 500 km gammel, så hvis den lige skulle ryge på alle fire cylindre samtidig uden at motoren blev belastet (130 km/t med jævn hastighed). Tja, det tror jeg ikke rigitig, og selve blokken skulle ca have kørt 9000 km efter en komplet renovation, hvoraf jeg så selv har kørt de ca 500 sammen med toppakningen.
Men nu får jeg et nyt DIS-tændings-modul (sådan en firekantet sjover med indbygget tændspole) idag, og så må jeg se om den ikke forstår de signaler fra styreboksen korrekt, eller om den er futtet af så gnisten ikke er kraftig nok...
Men lad os nu se :?

Titel:
Nyt Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland, Vordingborg
Hmm. Så er det man tænker! "Tandrem", er den blevet kontroleret om den ikke er knækket? :roll:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time