Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 03 mar 2025, 17:33

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Jeg skal have bukket noget 50mm (2”) koldstrukket rør med en væg tykkelse på 2.5 mm. Jeg har prøvet at få det valset og der folder det. En rørbukker som trækker det rundt i en matrice giver også problemer. Både med og uden sand i, bliver det rykket over allerede ved 20-30 grader.

Så vidt jeg kan forstå skal der bruges en bukkemaskine med dorn. Er der nogle der kender et sted (helst på Sjælland ) der kan bukke det.

Det bruges til et sikkerhedsbur og overholde DASUs specifikationer. Mindste radius må ikke være mindre 15cm og det må ikke deformere mere end 10 %..

Det kunne også værer godt at hører fra folk der har nogle erfaringer med ”hjemmelavet” sikkerhedsbur ??

HypHest
[/b]

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+

Titel:
Senior Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Brøndby Strand
Varm røret samtidig med du bukker det, varmer du det nok op, så kan du bukke det over knæet :D

Titel:
Senior Medlem

Geografisk sted: Midtjylland mellem Viborg og Silkeborg
Det er nemt at bukke hvis du kun ska lave et buk... men det ska du jo nok ikke?? Du tar bare 2 stykker aksel på 100mm, der lige kan være inde i røret, dem runder du i enderne og svejser et stykke rundjern på, så du kan få det helt ind til hvor du skal bukke.. Så kan du bukke det i en alm rørbukker.. Du støder bare de 2 aksler op mod hinanden og så følger de bukket ellers må du lige rykke lidt i dem..
Jeg ved ikke om det virker, hvis du kun sætter en akseli, men det blir sikkert bedre end hvis du gør det uden..

!!! Ny Msn adresse!!!

Jeg kan lave alt i rustfri og aluminium til fornuftige priser.. bla. intercoolere i næsten alle størrelser

Titel: a
lasse > min plan C var også at varme det op.. Jeg er bare lidt usikker på at det er en god ide når det skal bruges til et sikkerhedsbur. Det er jo koldstrukket rør og jeg vil gerne være sikker på at det holder styrken mm.. Nogle ideer til om det vil det ??

HypHest

Hej Alle

Hvis man skal bygge et bur der er DASU godkendt er der meget at man skal vide.
Der er to typer rør dia. man må bruge 45x2,5mm eller 50x2mm.
Set skal være koldtrukket og sømløst, og må på ingen måde opvarmes under bukning.
Jeg har bygget flere bure til biler og det kan ikke lade sig gøre at bukke det uden at man har en bukker med dorn.

Jeg har prøvet alt så som sand og andet godt, men der revnede røret.
Det bedste du kan gøre er at købe hoved og frembøjlerne forbugget, for så skal de kun rettes lidt til.

Hvis du ikker er meldt ind i en motorklub, så gør det for at få råd og vejledning da det er en verden at bygge et bur korrekt.

http://www.dasu.dk/regldown.asp?regl=Re ... ik&rnr=2#1

Gå da ind under Sikkerhedsbestemmelser, der står også alle regler om fodarealer og ° på bagbøglerne
Hvilken en bil er det at det skal sidde i?

Hilsen Hegnet

Titel: bur
Det er en Honda Civic jeg skal kører i clubrace 2..

Det er egentlig en ret lang historie med det bur.. men kort sagt så havde jeg bestilt et bur hos gunnar ålskov. Beskrevet alt på fax med årgange osv.. Inden jeg kørte helt til jylland med trailer sikrede jeg mig over telefonen at det nu var det rigtige bur, idet han havde nævnt noget med 1,6l motor.. Jeg forklarede ham at så var det den nye model og efter at havde ringet til omp forsikrede han mig at det var det rigtige så jeg kørte over for at hente der.. Jeg har fornylig fundet ud at at det ikke passer. Dels fordi det ikke han være i bilen og dels ved at slå det op i OMPs katalog der i mellemtiden er kommet online.. De har taget buret tilbage hvilket jeg er tilfreds nok med og håber at han kan finde ud af noget andet.. For faktum er at jeg står nu, kort før jeg skulle havde været ud og bruge min licens, men den bil der ikke kan blive færdig, fordi jeg i gennem måneder har troet at jeg havde et bur der bare manglede at blive svejset/skruet i. Det var den korte version af hvordan man kan spilde tid og penge lige meget hvor meget man sikrer sig.

Jeg har ikke mistet modet 100% endnu og forsøger at bukke et bur selv.. (ifg DASUs regler) jeg har købt rør i de rigtige mål og typer.. Men er løbet ind i det problem at jeg ikke kan finde nogle på SJ der kan bukke det med dorn.

Mine muligheder er nu, at gunnar ålskov kan fixe noget med der hvor de får lavet deres bure. At varme røret, eller at droppe hele projektet og købe en bil der findes bur til ...

Er der nogle der kender nogle der kan bukke med dorn ville det da være cool... 50mm rør med 2 - 2,5 vægtykkelse.

HypHest

Titel: Bur
Hej igen

AAskov har en samarbejdspartner på Sjælland:
Hammer-Motorsport
V/Klaus Hammer
Carshoppen
Klostermosevej 105
DK-3000 Helsingør
Tlf: +45 49 22 34 30
Fax: +45 49 22 34 20
E-mail: carshoppen@mail.dk

Prøv ham en anden gang hvis du mangler noget.

Bestil direkte/billigere på:
http://www.demon-tweeks.co.uk/
Det er langt det billigste at bestille direkte hos demon-tweeks, men hvis du ved hvad du vil ha'.

Jeg Har fået forbugget et bur (Hoved/Frembøjlen) i sverige og det kostede 2200Dkr. Jeg kan ikke lige finde adressen, men prøver.
Så kan du bruge de rør som du har købt til forstærkninger.

Hvor mange rørlængder/meter har du købt?
Hvor i landet bor du?

Hilsen Hegnet

Titel: bur
jeg har købt 3x 5m og 1x 6m (til hovedbøjlen) de overholder DASUs mål og styrker og er med papirer fra sanistål. De er blevet cuttet op i mål, plus noget at give at..

Jeg har lavet tegninger med mål til hovedbøjlen og har også bilen totalt strippet hvis de kun kan lave den efter den.

Jeg bor i birkerød (SJ)

Du må meget gerne undersøge om de kan finde noget info på ham svenskeren eller bedre nogle på sj der kan bukke det..

HypHest

Titel: til hegnet
til hegnet..

er du stødt på noget addr om den svensker..??

Titel:
Hej Hyphest

Du kan prøve http://www.boisen-motorsport.dk/
De har vist fået fat i en bukker med dorn.
Jeg kan ikke finde adressen til den vilde svensker.
Meld lige tilbage hvad det koster lige at få bukket hoved og frembøjlen.

Hilsen Hegnet

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time