Spændende projekt.
Jeg læser ind imellem på et amerikanske bådforum (iboats.com) at hvis man tager en bilmotor direkte, kan man risikere at den tager vand ind i cylindrene, på grund af knasten. Mener at det har noget med overlap at gøre. Der bliver jo normalvis blandet vand i udstødningen, for at køle, og der må så åbenbart være nogle pulser i udstødningens strømmen, som kan trække vandet ind.
I USA er der typisk nogen, som blot vil tage en motor direkte fra en Corvette og så dumpe i båden. Men når så en eller anden spørger om han bare kan gøre det, går der som regel ikke længe før nogen skriver at han i det mindste skal have en marineknast i. Med marineknasten, som ligger meget tæt på en varevogns knast = sejtræk, er der ikke risiko for at den vil trække vand ind i cylindrene. Derudover kommer så diverse andre marinedele, for at mindske risikoen for brand.
Til en smallblock GM findes der alverdens marinedele, det gør der selvfølgelig ikke til BMW'en, men projektet skulle nok kunne laves alligevel.
P.S. Jeg har selv en Porsche 928 motor til at ligge, som jeg drømmer om at putte i båden