Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 21 nov 2018, 13:42

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Indlæg: 13 dec 2014, 10:16 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 22 mar 2009, 12:49
Indlæg: 1248
Har du prøvet at køre den godt varm inden du tager en måling ?
Det kan jo også være at den 200cell kat ikke er effektiv nok, men det er set før at den skal have noget gas før den kommer op og bliver effektiv


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2014, 10:26 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1615
Jeg skulle lige til at sige det samme. Prøv at wrappe manifolden så du kan få varmen ned i katten. Prygl den godt og grundigt på motorvejen før du kører direkte til syn.

Hvis lambdaen ligger 1,00 +/- 0,03 så gør lambdasonden hvad den skal, så er det katalysatorens opgave at få co'en væk.

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2014, 11:23 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 jul 2005, 02:55
Indlæg: 240
Geografisk sted: kalundborg
som runesm siger, hvis lambda tallet er iorden, så er det garanteret en for kold kat eller måske er den bare ikke effektiv nok.. hvis du har 0mv på sensoren efter katten, så skriger den jo også at den går fed.. du skal ligge riiimelige stabilt omkring 400-490mv på sonden efter katten når den virker

prøv evt og mål om du har cirka 150graders temperatur fald fra forenden til bagenden af katten (en infrarød måler kan fint bruges)
hvis temperatur faldet ligger omkring de 150 grader er din kat iorden, og så går bilen enten bare alt for fed eller også er katten ikke effektiv nok!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2014, 11:41 
Offline
Mester Medlem

Tilmeldt: 25 jun 2006, 19:06
Indlæg: 1615
Hvor har du de 150 grader fra?

_________________
Tidligere: Audi 80 2,0. 2x Saab turbo. 1x Polo Turbo
Hverdag: Toyota Avensis 1,8VVT-i
Legetøj: BMW E36 316i 325i Turbo


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 dec 2014, 12:52 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 jul 2005, 02:55
Indlæg: 240
Geografisk sted: kalundborg
det er frit fra hukommelsen, det står i et eller andet skolemateriale jeg har læst engang.. men når du spørg bliver jeg faktisk en smule i tvivl om det ligger lavere.. og om det passer med en 200 cellers racerkat ved jeg faktisk heller ikke! det må efterprøves ved lejlighed!


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 dec 2014, 16:12 
Offline

Tilmeldt: 21 aug 2014, 18:09
Indlæg: 12
Den fik godt nok lov til at stå små ti min her i fredags inden han smed testeren i den, men inden da havde den været ude og få en del at leve af, mellem 4000-5000 omdr i en halv time, kølvandet lå på ca 80 og olien på 85-90

Men 10 min er vel også en del....

Jeg kørte en tur i går med Peugeot tester PP2000 på og to tal bliver ved med at genere

Inlet air temp, bliver på ca 68 grader fra start til slut, og med ca 5-6 grader udenfor lyder det lidt underligt i mine øre, sensoren er blevet skiftet men med samme resultat.

Cooling temp, starter med kold motor på 58 grader og ender på 42 grader (90 på instrumentet i bilen, og blæseren starter) sensor er også skiftet men giver samme resultat

Tænker at jeg skal have den udlæst med en anden odb tester?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 dec 2014, 16:25 
Offline

Tilmeldt: 21 aug 2014, 18:09
Indlæg: 12
michael f skrev:
som runesm siger, hvis lambda tallet er iorden, så er det garanteret en for kold kat eller måske er den bare ikke effektiv nok.. hvis du har 0mv på sensoren efter katten, så skriger den jo også at den går fed.. du skal ligge riiimelige stabilt omkring 400-490mv på sonden efter katten når den virker

prøv evt og mål om du har cirka 150graders temperatur fald fra forenden til bagenden af katten (en infrarød måler kan fint bruges)
hvis temperatur faldet ligger omkring de 150 grader er din kat iorden, og så går bilen enten bare alt for fed eller også er katten ikke effektiv nok!


Jeg mener at lambda tallet har været ok de gange den er blevet testet

Hvor Varm skal udstødningen være før katten?

Er der forskel på wrap til udstødningen?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 dec 2014, 18:57 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 26 jul 2005, 02:55
Indlæg: 240
Geografisk sted: kalundborg
hvis lambda tallet er ok vil jeg påstå at katten ikke er effektiv nok.. og ja, 10 minutter kan sagtens få en racerkat til at køle for meget af.. hvor bor du henne i landet?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 dec 2014, 22:21 
Offline

Tilmeldt: 21 aug 2014, 18:09
Indlæg: 12
michael f skrev:
hvis lambda tallet er ok vil jeg påstå at katten ikke er effektiv nok.. og ja, 10 minutter kan sagtens få en racerkat til at køle for meget af.. hvor bor du henne i landet?


Jeg prøver lige at få lavet en ny måling så jeg har alle tal, med så meget varmer jeg kan få i den :)

Jeg bor i Jyllinge lidt nord for Roskilde


Top
 Profil  
 
Indlæg: 17 dec 2014, 07:02 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 14 nov 2011, 22:31
Indlæg: 505
Geografisk sted: Skjern
Motor temp:
Dette syntes jeg lyder meget forkert. Hvis motor temp. måles lavere end den reelt er, så vil motor få benzin tilskud og dermed kører for fed.

Der ville jeg nok starte med at sætte ind, for at finde ud af om det er den reel måling eller en "tester fejl".

_________________
Steffen
______________________________
Mange tilfældig fejl er ikke tilfældige
http://volvo.daigaard.dk
Billede


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team