Powerforum
http://powerforum.dk/

Hjemmebyg af udst. manifold.
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=25885
Side 1 af 2

Forfatter:  wukshady [ 15 nov 2012, 07:36 ]
Titel:  Hjemmebyg af udst. manifold.

Jeg er i gang med at bygge et udstødningsmanifold i sort jern. Jeg har flere gange læst at man bør udgløde manifoldet, men jeg er ikke så velbevandret i smedeudtryk, så jeg vil lige høre om nogen kan forklare mig præcis hvad det går ud på?

Forfatter:  HenrikGM [ 15 nov 2012, 17:17 ]
Titel: 

Du skal jo have den svejst, og hvis du ikke gør noget så trækker den sig, så den ikke passer topstykket.

Forfatter:  K-FINN [ 15 nov 2012, 17:27 ]
Titel: 

Jeg gjorde ikke noget ved min,den har rundet 60000km,uden den har revnet eller trukket bolte ud af toppen.

Forfatter:  Runesm [ 15 nov 2012, 17:38 ]
Titel: 

Jeg havde heller ikke gjort noget ved den der sad på min gamle polo.
Den blev bare boltet på et stykke jernbane svelle da den blev svejst, den var stadig så flad som en pandekage bagefter.

Forfatter:  JPP [ 15 nov 2012, 18:35 ]
Titel: 

Jeg har netop gjort denne færdig og klar til coating
Som runesm skriver så bolt den op på noget massivt der holder form og endnu vigtigere kan trække varmen ud af flangen. Det gælder specielt også turboflangen.
Jeg bruger et turbinehus til formålet når jeg svejser kollektorer. Gevindstænger i flangen og påmonter turbinehus, så er der ingen forhindringer på bagsiden til at lægge svejsningen og turbinehuset sluger varmen så flangen er plan bagefter.

Billede

Vedhæftede filer:
Manifold.jpg
Manifold.jpg [ 397.48 KiB | Vist 6894 gange ]

Forfatter:  wukshady [ 20 nov 2012, 19:37 ]
Titel: 

Den blev svejst mens den sad på topstykket og den passer stadig 100 procent. Vil i så mene udglødning ikke er nødvendig? (har i mellemtiden fået svar på hvad det går ud på) Hvad med evt glødeskaller, der kan gå løs og ryge gennem turbo, er det noget at være nervøs for?

Forfatter:  HenrikGM [ 20 nov 2012, 20:01 ]
Titel: 

John; En sortrørsmanifold til turbobrug vil have en materialetemperatur over skalningstemp, dvs den vil generere glødeskaller indtil den dag stålet er væk.

Det er således ikke en relevant bekymring, da accepten at problemet kom da du valgte materialet.

Hvis turboen ellers er at robust kvalitet, så går det nu nok, men keramiske hjul er måske lidt op af bakke.

Forfatter:  wukshady [ 20 nov 2012, 20:42 ]
Titel: 

Tjah, man kan jo sige, at med de belastninger som turboer bliver udsat for til træk, så er lidt glødeskaller nok ens mindste bekymring...

Forfatter:  HenrikGM [ 20 nov 2012, 21:01 ]
Titel: 

wukshady skrev:
Tjah, man kan jo sige, at med de belastninger som turboer bliver udsat for til træk, så er lidt glødeskaller nok ens mindste bekymring...
præcis.

Du skal dog nok ikke have løse svejseklatter i røret fra gennembrændinger, og lign. smådårligt fusk ;-)

Forfatter:  wukshady [ 20 nov 2012, 21:09 ]
Titel: 

Det skulle der være styr på :)

Side 1 af 2 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/