Powerforum http://powerforum.dk/ |
|
Kardan til SR20DET med 350Z gearkasse http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=25476 |
Side 1 af 2 |
Forfatter: | inte.dk [ 25 mar 2012, 09:24 ] |
Titel: | Kardan til SR20DET med 350Z gearkasse |
Hej, Jeg har monteret en 350Z gearkasse på min bil. ![]() Nissan 350Z er std. monteret med en carbon forstærket plastic kardan, den vil jeg selvfølgelige gerne beholde, da den vejer det halve af en org. S14 kardan. Hullerne i de to flanger passer ikke overens desværre. Sådan ser det ud: ![]() Nu er hullerne boret ud så boltene går "stramt" igennem flangerne. ![]() Mit spørgsmål er så: Kan jeg kører sådan her eller er det for "sjusket" lavet? Er der balance/ ubalance i det setup, skal jeg til kardan-service og få svejst min S14 flange på enden af 350Z kardanen sådan at det passer 99,999% ? Mvh, http://www.inte.dk |
Forfatter: | møffe [ 25 mar 2012, 10:01 ] |
Titel: | |
Er der plads til at lave en mellemlægs plade med hullerne korrekt monteret til begge flancer ? |
Forfatter: | inte.dk [ 25 mar 2012, 10:17 ] |
Titel: | |
Der er 3mm spillerum inden kardanen "går i bund" ind i gearkassen. Hvor meget spillerum anbefaler man der er inde i gearkassen hvor kardanen går ind. Jeg fik ikke målt inden vi pillede den gamle gearkasse af. Men syntes at huske det var noget med 7-10mm Måske kardan service kan skifte sidste halvdel at ledet, det er lavet på samme måde, dog er størrelsen på s14 ledt er lidt mindre. |
Forfatter: | Lars PH [ 25 mar 2012, 13:14 ] |
Titel: | |
Er der ikke sådan centerings ring i Kadan vis de passer sammen ville jeg ikke være så bange for så er kadanen stadig centreret i forhold til gearkassen |
Forfatter: | inte.dk [ 25 mar 2012, 14:00 ] |
Titel: | |
Lars PH Det er der og de passer sammen. |
Forfatter: | HenrikGM [ 25 mar 2012, 20:25 ] |
Titel: | |
Centreringen er et problem. Det kunne du sålmen løse ved at bruger lidt ekstra tid på at bolte det sammen, men fint hvis der er en centreringsring. Den boltsamling du har der, fungerer ved hjælp af klemkraft (boltene) og friktion(flangens flader). For at boltene kan opretholde klemkraften uden problemer på kortere eller længere sigt, så skal de have understøtning hele vejen rundt under bolthoved og møtrik. Der har du et alvorligt problem nu. Hvor alvorligt det er, afhænger af hvor meget reservekapacitet der er i samlingen ifht den ydelse du har nu. PT har du kun den ene side af bolten understøttet, dvs, bolten får nu bøjningsmoment oven i alm. trækkrafter. Not good. Pas på hvor stærk en bolt du bruger der. En højere boltklasse forværrer problemet, men du skal selvf. bruge klemkraften, så du kan ikke "gå ned". Du kan evt. løse det problem med en special spændeskive der er stærk nok til at overføre klemkraften uden deformation(Feks få 2x drejet og hærdet ud af passende kvalitet stål.) En almindelig tyk spændeskive er alt for blød til at fikse dette problem. Rent håndværksmæssigt, så hører det i kategorien fusk, og afhængigt af hvor meget overdimensioneret den samling er fra starten(til din ydelse), måske farligt fusk. Aksialt skal du passe på. Du skal være helt sikker på at der er spillerum nok til at tage alle bevægelser i alle situationer. Ingen af komponenterne er beregnet til aksiallast, så hverken lejer eller tandhjul synes det er en god ide med for lidt spillerum der. |
Forfatter: | Lars PH [ 25 mar 2012, 21:42 ] |
Titel: | |
som jeg forstår det så er centreringen fin vis det ikke er boltende der centrer. Der skal i mine øjne være en form for ned drejning og en forhøjning på den anden ende. At det er fusk skal vi ikke diskotere. Vis man lave en form for skive der er kraftig nok er den løsning fin. Der bliver lavet ting som er farligere som aldrig går i stykker |
Forfatter: | inte.dk [ 26 mar 2012, 08:01 ] |
Titel: | |
Det var da et svar der var til at forstå ![]() Jeg må hellere til kardan service og høre hvad de kan gøre. Så kan jeg skrive en update ![]() |
Forfatter: | HenrikGM [ 26 mar 2012, 08:19 ] |
Titel: | |
Hvor meget power skal du have ud igennem den kardan? |
Forfatter: | inte.dk [ 26 mar 2012, 12:23 ] |
Titel: | |
Jeg ved ikke hvad det ender på.... 400- 450hk vil være et bud. Brugsformål trackdays og drift. Spec liste http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=117149&ipc=363792 |
Side 1 af 2 | Alle tider er UTC + 1 time |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |