Powerforum
http://powerforum.dk/

Volvo Oliepumpe-problemer.. Ny oliepumpe-type?
http://powerforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=25173
Side 1 af 5

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 09 dec 2011, 22:34 ]
Titel:  Volvo Oliepumpe-problemer.. Ny oliepumpe-type?

Hej med jer..

Jeg har tumlet en del med olietryk i de sidste par dage. Maskinen fik nye pakdåser, o-ringe, bundkar afmonteret og ny bundkarspakning. Jeg opdagede så i den anledning at oliesien i pumpen var fyldt med lort, så man faktisk ikke kunne se selve sien. Jeg fik krattet skidtet ud og renset sien, skiftet de to o-ringe på trykrøret op i blokken.

Men nu laver lortet ikke tryk så snart den bliver varm, så har en idé om at jeg har været uopmærksom på noget skidt, som pumpen har ædt og så er ødelagt af.

Der er monteret en høj-kapacitetspumpe, da der er bygget undersmøring i blokken. Det er en B23'er.. Passer den oliepumpe med en B230'er? For så vil jeg købe en til en 95-> B230 FT/FK med høj-kapacitets pumpe.. Nogle siger den gør, og andre ikke. Men er der nogle her der ved hvad der er fakta?

/Dennis

Forfatter:  Morten VJ [ 10 dec 2011, 08:13 ]
Titel: 

Olie pumpen fra en B230 passer lige over i en B23.
Den anden vej går ikke, der støder krumtappen på.
Kører selv med en B230Fk pumpe i min B23.

MVH

Morten

Forfatter:  HenrikGM [ 10 dec 2011, 10:29 ]
Titel: 

Sidder trykrøret rigtigt?

Forfatter:  Jakobsen [ 10 dec 2011, 11:04 ]
Titel: 

Er der slet ingen tryk eller hvor meget tryk laver den ? Hvis den har ødelagt pumpen er det nok røget igennem maskinen også skal du tænke på.. Tror da jeg ville få den maskine skildt af og kigget efter..

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 10 dec 2011, 11:10 ]
Titel: 

Mange tak for et brugbart svar! Jeg bestiller en FK pumpe på mandag. Kan det godt passe den har nummer 1346144?

GM: Ja, det sidder rigtigt nu. Inden jeg gik i gang med projektet, havde jeg ikke lige fokus på trykrøret, da der ikke var problemer med trykket. Rensede bare sien ved at løsne de 4 unbraco'er og tage underdelen af pumpen af.
Da jeg så skulle til at fejlsøge bagefter. så jeg at O-ringen i blokken var totalt smadret. Den var monteret skævt, samt at der var en revne i O-ringen. Så var overbevist om at det var der fejlen var.

Bestilte så to nye o-ringe, afmonterede pumpen helt. Skilte den ad for at kontrollere om der var skidt i den. Samle det hele og så på igen. Og stadig ikke tryk..

Gamle O-ring (monteret af "racing-specialister")

Billede

Den gamle oliepumpe var nu heller ikke for god i bunden....

Billede

Forfatter:  Morten VJ [ 10 dec 2011, 13:13 ]
Titel: 

Kender ikke til hvilket reservedels nr de kan bruges.
Men på billedet mangler en viktig del for enden af fjederen.
Her sidder en rørformet hat (eller ventilen)
Hvis den stadig sidder i huset, så er det her problemet ligger.
Skidtet kan sætte sig fast i halvåben stilling, og dermed får man problemer med trykket.
Ps den ligner meget den B230fk pumpe jeg har.
Og ikke den tidlige B21-23 pumpe der sad i min gamle B230 motor :grr:

MVH

Morten

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 10 dec 2011, 13:27 ]
Titel: 

Hej Morten.

Jeg tager en snak med Volvo, og så tager jeg den derfra..

Jeg kan godt huske at for enden af fjederen, sad der en lille stift, som var skubbet op i selve fjederen. Der må være noget skidt jeg har overset der, så den ikke kan styre trykket ordentligt.

Hvis den B21/23 pumpe ikke passer ordentlig i en 230'er, hvordan havde den så kunne køre? Hvordan fandt du ud af at den kørte med forkert pumpe? Mislyd ved at den gik på?

Det eneste nummer/tekst på pumpen:

Billede

Forfatter:  HenrikGM [ 10 dec 2011, 13:44 ]
Titel: 

Der er et trick der går på at sætte to oliering i den ene ende. hvis du har meget højt olietryk kan du godt få problemer med kun en ring. Savarturbo, men kan ikke huske linket...

Dit endedæksel ser helt normalt ud. Jeg vil ikke kalde det slidt.

Du skal ihvertfald ikke skille din nye pumpe ad om nogle hundrede km så ;-)

Forfatter:  Volvo-Dennis [ 10 dec 2011, 13:54 ]
Titel: 

Okay. Der er jo faktisk plads til til to O-ringe oppe i blokken. Så der kunne man jo sagtens smide en pakning mere i, hvis det er.

Når den nye pumpe kommer i, bliver det ikke skilt ad igen :wink: Og der bliver heller ikke spekuleret mere på det.. Er ved at være træt af at pille bundkarret af den bil.. Men sådan er det jo når man ikke ved bedre :reading:

Forfatter:  HenrikGM [ 10 dec 2011, 18:20 ]
Titel: 

Hvor meget tryk har du når den er varm?

Min B21ET lavede omkring 2bar i varm tilstand, og ca 3,5bar i kold.
Alle sagde det var for lavt, og den snart ville gå til, men det skete ikke i de første 500.000km.

Side 1 af 5 Alle tider er UTC + 1 time
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/