Powerforum

Motor- og Tuningsforum for Garagefuskere og andet godtfolk!
Dato og tid er 11 dec 2018, 23:07

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2011, 15:39 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Så blev der bestilt oliepumpe, men dog ikke hos Volvo. 3300kr plus moms! :shock: Dvs. 4125kr. Så godt spiller klaveret altså heller ikke. Så jeg følger i MortenVJ's fodspor og køber en Scantech. Den render op i ca. 700kr, vidst nok plus moms.

Den skulle lande onsdag, så "to be continued..."

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on RedditShare on DeliciousShare on TechnoratiShare on TumblrShare on Google+
Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 12 dec 2011, 23:22 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 15 jul 2005, 13:22
Indlæg: 857
Geografisk sted: Hellerup
Jøsses en pris forskel :wow:

Kan se en høj tryks pumpe fra KG Trimning koster ca 1400kr, ved ikke om det er den samme som du har bestilt Dennis ??

Af ren nysgerrighed hvad laver den motor af effekt nu ? du skrev den tidligere har kørt med DTA og 330HK ?


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2011, 17:58 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Ja, der er markant forskel må man sige :)

Pumpen er en Scantech, du ved, det mærke som Spare-parts i stenløse også sælger. Jeg har dog købt den igennem en lokal volvo-pusher, som også fører scantech. Normalt har jeg ikke meget til overs for det mærke, men i dette tilfælde prøver jeg lykken. MortenVJ har tidligere nævnt at han har en pumpe magen til, som kører på 6. år. Så når det du'r ved ham, bør det også virke for mig.

Scantech har kun én pumpe til hele B230 serien, og det er en højkapacitets (B230 FT/FK fra 95 og frem). Det er ikke et gæt, det står i deres katalog :wink:
Den fra KG har jeg derimod ikke hørt godt om. Holdbarheden skulle ikke være for god, af en eller anden sær årsag.

Motoren laver 220Hk nu, ved 0,8bar. Det har tidligere ejer valgt fordi at Type J overgearet ikke kan holde effekten alligevel.
Målet er lidt over 250Hk (en makker laver 265hk på samme setup og 1bar), og det kan sagtens også lade sig gøre med Motronic'en, som er 760'erens originale sprøjt.
De 250Hk er målet, for det kan min ny-monterede Type P gearkasse liiiige holde til, overgearet samt kobling vil kunne holde til effekten, og de org. dyser + pumpe kan følge med. Vognen skal bare lige mappes om til det højere ladetryk.

Jeg har haft lidt korrespondance med ham som byggede motoren, da han hørte at den kører med 0,8 i tryk, så mente han jeg havde sendt motoren på pension. Den er lavet til at køre med 1,5.

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2011, 18:40 
Offline
Mester Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 06 sep 2011, 18:45
Indlæg: 660
Volvo-Dennis skrev:
Jeg har haft lidt korrespondance med ham som byggede motoren, da han hørte at den kører med 0,8 i tryk, så mente han jeg havde sendt motoren på pension. Den er lavet til at køre med 1,5.


Det fleste nyer b230ft/fk blokke og de gamle b23 blokke er vel fra fabrikken bygget til at køre 1,5bar :gnaek: har min hvertfald gjort længe nu :)


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 13 dec 2011, 19:27 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
He he, den holder i hvertfald bedre til det rent termisk med undersmøring 8)

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2011, 17:47 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Så er der lige en UPDATE.

Ville lige forberede bilen i dag til den store operation. Fandt så i samme anledning det som nok er fejlen :wink: Af med bundkarret, og pumpen. For sjov skyld skilte jeg lige pumpen ad igen, for at prøve at se hvad der foregik.

Fjederen i pumpen trykker det lille stempel ned, så det styrer olietrykket. Det ville jeg lige tage op, og her kunne man mærke at det faktisk bandt lidt. Nede i "kanalen" så det faktisk lidt træls ud. Alstå lidt revet, nærmere...

Billede


Billede


Billede

MEN! Jeg kom til at kigge tidligere fotos jeg havde taget forleden. Der kan man se at "stemplet" slet ikke er i bund. Så det er helt tydeligt det som er galt. Det er stemplet der har hængt, så det ikke har kunne bevæge sig.

Billede

Efter jeg har haft det adskilt kravler stemplet nu ca. 4mm længere ned :)

Så dette er nok endnu et bevis på at når man skal lave sådan nogle ting her, så skal det ikke være en sen aften efter fyraften, hvor man er godt træt og ikke gider mere for i dag.. :damn:

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2011, 19:31 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7412
Måske også et bevis på at din pumpe reelt ikke fejler noget, udover overtryksventilen.

Jeg har tidligere målt en del på de pumper ifht slid, og jeg har aldrigt målt en pumpe med slidt hus eller hjul ifht specs. Havde en der havde en smule skrammer på endedækslet, men selv det hus var fint indenfor tolerancerne.

Men overtryksventilen har tit en lille skramme, dog ikke så slemt som det du viser der.

Hvis man er totalt DIY Cheapskate, så kunne man smide pumpehuset i fræseren og bore det en anelse op, og snekkerere et nyt stempel...

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 14 dec 2011, 20:04 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Det kunne jeg sagtens forestille mig, for normalt fejler en oliepumpe jo aldrig noget på en rød Volvo motor. Så jeg var også noget uforstående over for det her.

Det var et fint tip du kom med, det med fræseren. Men hvis nu man vælger at lave det 112% redneck, kunne man så ikke bare tage noget meget fint smergellærred, og så pudse "ventil-kanalen" op, så man fjerner de værste skrammer? For selve konus'en ser ikke ud til at fejle noget godt nok.

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2011, 07:19 
Offline
Moderator

Tilmeldt: 01 jan 1970, 01:00
Indlæg: 7412
Volvo-Dennis skrev:
Det kunne jeg sagtens forestille mig, for normalt fejler en oliepumpe jo aldrig noget på en rød Volvo motor. Så jeg var også noget uforstående over for det her.

Det var et fint tip du kom med, det med fræseren. Men hvis nu man vælger at lave det 112% redneck, kunne man så ikke bare tage noget meget fint smergellærred, og så pudse "ventil-kanalen" op, så man fjerner de værste skrammer? For selve konus'en ser ikke ud til at fejle noget godt nok.


Jo, problemet med det er bare at du skal have ventilen "ført", og jeg vil gætte på at årsagen har været for dårlig føring, måske for løst.

Så man skal nok passe på med at pudse den "løsere".

Der kan man nok føle sig frem til med lidt common sense engineering.
Er den pumpe en original eller en indisk produceret scanpart komponent?

_________________
Henrik
http://boost-it.dk
Citat:My experience tells me that once the cam with the lumpy idle is selected, the thinking mostly stops. Decisions then are based on lowest price, looks, ease of installation, coolness factor, the 'latest thing' syndrome, peer pressure, old wives tales, and bad advice.
Citat slut.
Hold kæft hvor er det sandt!


Top
 Profil  
 
 Titel:
Indlæg: 15 dec 2011, 10:00 
Offline
Senior Medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 26 maj 2005, 14:59
Indlæg: 422
Geografisk sted: Syddjurs
Pumpen er en FEBI "made en germany". Mener der er et billede af den på første side i tråden. Motorbygger sagde at den skulle være "født" med en KG Trimning-pumpe, og den sidder i hvertfald ikke i længere. Så nogen har nok monteret denne FEBI pumpe på et tidspunkt.

_________________
- Trykladning er en sygdom. Der findes intet lægemiddel udover mere ladetryk!


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 46 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 4 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team